שמונה נרות זעירים, זוהרים, מרצדים על אדני חלונות יהודיים כבר יותר מאלפיים שנה. הם אינם מאירים באור יקרות. אין לנו רשות להשתמש בהם. כל תפקידם הוא להיראות. להעביר מסר לעולם – אנחנו כאן, ואף רוח סערה לא תוכל לכבות את אורנו.
שמונה נרות אלה דלקו בימי התלמוד תחת רדיפות השלטון הביזנטי. הם דלקו בימים המרים של מסעות הצלב והפרעות. הם שרדו את רדיפות קנאי האִסלאם. גם בלילות האפלים ביותר הם הודלקו שוב ושוב. בעקשנות פלאית.
2 צפייה בגלריה
הדלקה אחרונה לשנה זו בכותל
הדלקה אחרונה לשנה זו בכותל
החנוכייה המרכזית בכותל. נרות של אומץ לב ושל תקווה
(צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי)
תמונה מרגשת במיוחד לוכדת את עומק מהותם של נרות החנוכה. זוהי תמונת חנוכייה בחלונם של הרב עקיבא ברוך ורעייתו רחל פוזנר. חנוכייה שנרותיה דולקים בשנת תרצ"ב, סוף 1931, בעיר קיל בגרמניה, לנוכח דגל צלב קרס ענק שתלוי מעברו השני של הרחוב. מן הצד האחד האימפריה הנאצית העולה, על כל עוצמתה הרצחנית, זמן לא רב לפני עליית היטלר ימ"ש לשלטון, ומן הצד השני שמונה נרות חנוכה קטנים ואמיצים. על גבה של התמונה, בחוש נבואי כמעט, כתבה הרבנית "חנוכה 1932", כמו ידעה שיבוא יום והדגל המאיים יוסר, והנרות הקטנים של חנוכה ירשמו ניצחון נוסף על עוד אויב של העם היהודי.
אחרי שנים רבות של נדודים, רדיפות וגלות, שבנו להדליק את נרות החנוכה בגאון, ללא פחד. אנו מדליקים אותם בבתינו וברחובה של עיר. נרות החנוכה האהובים נמצאים בכל בית. פוגשים כל יהודי, וזורעים בליבו את זרעי הגבורה ומסירות הנפש שנמצאים בליבו של החג המופלא הזה.
2 צפייה בגלריה
החנוכייה שצילמה רחל פוזנר על רקע דגל המפלגה הנאצית, בשנת 1931
החנוכייה שצילמה רחל פוזנר על רקע דגל המפלגה הנאצית, בשנת 1931
החנוכייה שצילמה רחל פוזנר על רקע דגל המפלגה הנאצית, בשנת 1931
(צילום: רחל פוזנר)
"מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך", לימד אותנו רבנו בחיי. בנרות החנוכה אסור לנו להשתמש, ואיננו קוראים או עושים מלאכה לאורה של החנוכייה. נרות החנוכה דורשים מאיתנו לחדול לרגע מהמולת היום ולראות במו עינינו כיצד מעט אור מגרש הרבה חושך. לראות את האור ולברך עליו, גם בלי שנשתמש בו.
ההדלקה בכותל המערבי במעמד שר הביטחוןהרב שמואל רבינוביץצילום: הקרן למורשת הכותל המערבי
גם בשעות האפלות ביותר מזכירים לנו נרות החנוכה כי "יהודה לעולם תשב, וירושלים לדור ודור". גם בימים האפלים ביותר, נרות החג מתריסים ואומרים: כל החושך שבעולם לא יוכל להמעיט בכוחו של האור. האור יוכל לנצח את החושך – וככל שהוא ילך ויגבר, כך החושך ילך וייעלם.
בימים החשוכים שנפלו עלינו, הבה ונזכור את כוחם של נרות החנוכה. נרות של אומץ לב ושל תקווה. נרות של זהות ושל שייכות. נרות שמזכירים לנו כי אנו צאצאיהם של המכבים הגיבורים, שנשאו בגאווה את סמל האריה, המסמל את עוז רוחם, ואת סמל המנורה, המבטאת את אור המקדש הפונה אל העולם כולו. יהי רצון שנזכה לשמוע את קולם של הנרות, ונאחל לעצמנו חג של ניצחון הטוב על הרע וניצחון האור על החושך.
  • הרב שמואל רבינוביץ הוא רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים