ההתייצבות של יהודי התפוצות לצד ישראל הפכה מהר מאוד למעשים בשטח: הפדרציה היהודית של טורונטו קנדה גייסה בשבוע אחד סכום עצום של 50 מיליון דולר שיועבר מיידית לישראל. הסכום גויס במהירות רבה מיותר מ-5,000 תורמים, חלקם אנשי עסקים בכירים בקהילה היהודית.
אחד מהם הוא איש העסקים דיוויד קושיצקי, אשר מתאר בריאיון ל-ynet כי "הבשורות על הטרגדיה הגיעו אל חלק מהקהילה רק אחרי צאת החג, אבל מיד הבנו שזה אירוע דרמטי ביותר ושחייבים לעשות משהו ומהר".
לדבריו, "יש לי הרבה קרובי משפחה בארץ, הבנים שלי שירתו בצבא והקשר שלי ושל רבים עם ישראל הוא עמוק מאוד. הרגשתי ממש כאילו הטרגדיה הזאת קרתה לי אישית. בימים הראשונים דיברתי עם המון אנשים בקהילה היהודית וכולם היו בדעה שאנחנו חייבים לעשות משהו ולעזור כמה שיותר".
3 צפייה בגלריה
הפגנה פרו ישראלית בטורונטו
הפגנה פרו ישראלית בטורונטו
הפגנה פרו ישראלית בטורונטו
(צילום: דנית צמית)
הפדרציה בטורונטו יצאה למגבית חירום שחולקה לשלושה ערבים שונים – ערב ראשון לתורמים גדולים, ערב שני כללי וערב שלישי לדור הצעיר. "בערב של התורמים הגדולים פגשתי יהודים מבוגרים, בני 80-75, שהמראות בעוטף עזה הזכירו להם את השואה והם פשוט התחילו לבכות. בערב של הדור הצעיר ממש הופתעתי. היו שם אנשים שלאורך השנה לא ממש קשורים לקהילה ולא הייתי בטוח שהם מכירים או מבינים את האיום על היהדות ועל ישראל, אבל הם הוכיחו שהם לגמרי קשורים, מבינים ומחויבים למדינת ישראל", אומר קושיצקי.
במקביל אירגנה הפדרציה הפגנת תמיכה בישראל שאליה הגיעו כ-20 אלף משתתפים ואישים פוליטיים. לדברי קושיצקי, "היו בהפגנה גם לא יהודים, וזה דבר משמח, כי למרות שרוב הציבור בקנדה טוען תמיד שיש שני צדדים לסכסוך, באירוע הזה רוב רובם של האנשים הם בצד שלנו. גם הם הבינו שהפעולה הזאת של חמאס היא פשוט טרור. נכון לעכשיו הם בעד ישראל".
במקביל לפעילות של הפדרציה, החלו גם הפגנות של פעילים פרו-פלסטיניים, רובם מוסלמים יוצאי ארצות ערב, אשר תומכים בחמאס.

"הכסף ילך לאזרחים הישראלים שנפגעו מטרור"

אחרי שנאסף הכסף, השאלה היא איך ממשיכים מכאן הלאה. קושיצקי אומר כי הכסף יועבר דרך הסוכנות היהודית שאיתה יש לפדרציה קשרים ארוכי שנים, וגם דרך נציגים רשמיים שעובדים עם הפדרציה בישראל.
למה אתם מייעדים את הכסף? "חשוב לנו שהכסף הזה ילך רק לאזרחים, בייחוד אלה שנפגעו מטרור. חלק גדול ילך גם לאנשי שדרות שנפגעו במלחמה ואנחנו נתרום גם לכוחות ההצלה ולגורמי סיוע. היבט נוסף יהיה סיוע לתמיכה נפשית עבור הנפגעים והלוחמים".
3 צפייה בגלריה
כוחות כיבוי בשדרות
כוחות כיבוי בשדרות
כוחות כיבוי בשדרות. הכסף יופנה בעיקר לסיוע לאזרחים שנפגעו
(צילום: Jack Guez / AFP)
זה לא סוד שהשנים האחרונות היו קשות בנושא יחסי ישראל-תפוצות, והיו מחלוקות רבות בין הצדדים. איך הצלחתם לשים הכול בצד ולהתייצב מיד לצד ישראל? "זה בדיוק אותו סיפור גם במדינת ישראל. גם אצלכם היו ויכוחים קשים לאורך השנה, ושמתם את הכול בצד והתאחדתם לתרום ולהתנדב, אז גם אנחנו עשינו בדיוק אותו דבר. בשעת משבר יש DNA יהודי שבא לידי ביטוי ואנחנו רואים אותו בישראל ובכל הקהילות היהודיות בעולם".
בטורונטו גרים עשרות-אלפי ישראלים, עד כמה הם חלק מהמאמצים שלכם? "יש המון ישראלים כאן, ובהפגנה שמעתי המון עברית. רבים הגיעו לתמוך בישראל ואין ספק שהם חלק מהקבוצה שלנו. הם חלק בלתי נפרד מהקהילה היהודית כאן, ואנחנו כתף אל כתף יחד איתם בעד ישראל".
מה מצב הביטחון האישי של אנשי הקהילה היהודית? "ביום שישי היה 'יום זעם' וחמאס ביקש מכל התומכים שלו לצאת לרחובות בכל העולם, והורים רבים חששו לשלוח את הילדים לבתי הספר היהודיים. להערכתי, לפחות חצי מהילדים לא הגיעו. מנגד, ראינו תגבור של אבטחה וכוחות ביטחון ליד בתי כנסת ומוסדות יהודיים. זה לא דבר שאנחנו רגילים אליו, אבל במצב הנוכחי זה היה נדרש".
מה השלב הבא בסיוע לישראל? "אנחנו מתפללים שזה יסתיים מהר מאוד, אבל יש סיכוי גבוה שזה יימשך הרבה זמן ואנחנו צריכים לחשוב על השלבים הבאים. חוץ מכסף, יש גם פניות רבות אליי מרופאים ובעלי מקצוע שיהיו נדרשים בישראל – והם רוצים להגיע לארץ ולעזור במאמץ. אז גם זה בדרך. אני גם מתכוון להגיע בקרוב ולראות איך אני יכול לעזור באופן אישי בישראל".
3 צפייה בגלריה
הפגנה פרו ישראלית בטורונטו
הפגנה פרו ישראלית בטורונטו
20 אלף מפגינים בעצרת הגדולה למען ישראל
(צילום: דנית צמית)
שלומית מאלי, מנכ"לית מנהלת עמ"י – המנהלת הלאומית לקשרי ישראל והתפוצות (מנהלת עמ"י היא מיזם משותף של משרד התפוצות ועמותת גשר), מסרה בהמשך לדברים של קושיצקי כי "אנחנו בזמן מלחמה ולצד האימה, הסכנה והחרדה זהו זמן שבו מתגלה הידידות, הרעות והאחווה בין הקהילות היהודיות בעולם למדינת ישראל. הפעילות של קושיצקי, ידיד אמת של מדינת ישראל ועם ישראל, היא גילוי נוסף של רוח הערבות ההדדית בין הקהילות היהודיות למדינת ישראל, רוח המעניקה לנו אורך רוח וכוח לנצח במלחמה האיומה הזו. זו מלחמה שאנו לא עומדים בה לבד, אלא אחינו בכל העולם עומדים ביחד איתנו, קשורים אלינו ונלחמים עבורנו ועבור מדינת ישראל – ביתנו המשותף".

בניו יורק מתגייסים לסיוע

בין גילויי התמיכה הרבים בישראל מצד יהדות ארצות הברית מאז פרוץ המלחמה, הפדרציה היהודית של ניו יורק (UJA) הודיעה היום (ג') כי היא מעבירה מענקים בסך כ-22 מיליון דולר לארגונים ללא מטרות רווח בישראל.
"מאז ההתקפה הברברית של חמאס ב-7 באוקטובר, הפדרציה היהודית פועלת ללא הפסקה כדי להבטיח שלמדינת ישראל יהיו המשאבים החיוניים לסייע לתושביה שנפגעו כתוצאה מהמלחמה", מסר אריק גולדשטיין, מנכ"ל הפדרציה היהודית של ניו יורק. "המענקים שאישרנו נותנים מענה לצרכים הדחופים ביותר בקהילות שנפגעו, כולל רכישת ציוד חדש לבתי חולים, גיוס יועצים לבריאות הנפש, מתן מענקים כספיים לנפגעי טרור, עזרה לאלפי עקורים מדרום ישראל, וסיוע לרבים להתמודד עם אובדן ועם עקירה מביתם".