בשיתוף עמותת יוצאים לשינוי
כיצד משפיעה היציאה מהחברה החרדית על הישראליות? צפו בשידור חי מהכנס
עד לאחרונה, היציאה מהחברה החרדית סופרה בעיקר מזווית אישית ומרגשת של היוצאים והיוצאות, אבל בשנים האחרונות כבר לא מדוברת בתופעה שבשוליים, אלא בתנועה הולכת ונרחבת שדורשת התבוננות מעמיקה. מחקרים שנערכו לאחרונה מראים כי כ-12% מהחרדים עוזבים מידי שנה את הדת.
כיצד משפיעה תופעה זו על החברה הישראלית, האם היוצאים מהחברה החרדית מצליחים לגשר על הפערים וכיצד מעריכים את מידת ההשתלבות שלהם לאורך השנים? סוגיות אלו ועוד עומדות במרכזו של EXIT, הכנס השנתי של תנועת היציאה מהחברה החרדית, שמתקיים בשעות אלו במוזיאון אנו באוניברסיטת תל אביב בשיתוף עמותת יוצאים לשינוי ויום הבחירה.
בכנס נחשפים נתונים חדשים על יוצאי החברה החרדית, נערכים מושבים והרצאות בהשתתפות שרים, חברות וחברי כנסת, אנשי מקצוע ואישים מעוררי השראה ומוצגת תערוכת אמנות של יוצאי ויוצאות החברה החרדית.
כנס EXIT מורכב משלושה פאנלים מרכזיים: הפאנל הראשון בהנחיית העיתונאית והפובליציסטית מירב ארלוזורוב, דן באתגרי ההשכלה והתעסוקה בקרב יוצאות ויוצאי החברה החרדית. משתתפי הפאנל: הילה חדד-חמלניק, מנכ"לית משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה; אביגדור רבינוביץ, מנהל המיזם הלאומי לשילוב חרדים בהייטק; מאיר בינג, מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי; וד"ר גלעד מלאך, ראש התוכנית "חרדים בישראל" במכון הישראלי לדמוקרטיה.
1 צפייה בגלריה
יוצאים לשינוי: לזרז את שילובם המלא והאיכותי בתוך הציבור הכללי".
יוצאים לשינוי: לזרז את שילובם המלא והאיכותי בתוך הציבור הכללי".
יוצאים לשינוי: לזרז את שילובם המלא והאיכותי בתוך הציבור הכללי".
(צילום: באדיבות עמותת יוצאים לשינוי)
הפאנל הפוליטי בהנחיית הכתב משה שטיינמץ, עוסק בסוגיית אחריות המדינה לשילוב היוצאים ולגישור פערי ליבה. דוברי הפאנל: ח"כ אפרת רייטן, ח"כ מיכל רוזין וח"כ אלכס קושניר.
הפאנל האחרון בכנס בהנחיית הסופרת ואשת התקשורת, שפרה קורנפלד, מתמקד באוכלוסיית היוצאים כמחוללי שינוי. משתתפי הפאנל: ג'וש רוזנטל, יזם ומייסד המרכז לתזונה אינטגרטיבית בניו יורק; שירה אלק, עיתונאית "הארץ"; משה שנפלד, ממייסדי עמותת יוצאים לשינוי; והפעיל החברתי יוסי סעידוב.

הסוגיות השונות של תופעת היציאה

לצד הפאנלים נערכים בכנס ארבעה מושבים, שמעלים לדיון סוגיות שונות של תופעת היציאה מהחברה החרדית: ד"ר הילה בראל וצביקה דויטש מ"יוצאים לשינוי" יציגו את המחקר שפורסם לאחרונה על ידי העמותה ובו נתונים ארוכי טווח על אוכלוסיית היוצאים; ד"ר יוסי דוד מהמחלקה לתקשורת באוניברסיטת מיינץ בגרמניה ידון בסוגיית דעת הקהל בקרב היוצאים מהחברה החרדית; ואסתרינה טרכטנברג, דוקטורנטית למדעי המוח באוניברסיטת תל אביב תעסוק בחוסן ובתמיכה חברתית בקרב היוצאים.
בסיום כנס EXIT חולק פרס "יוצאים לשינוי" לדמות מעוררת השראה ומשפיעה בקרב אוכלוסיית היוצאים מהחברה החרדית.
הכנס השנתי של תנועת היציאה מהחברה החרדית סמן את יריית הפתיחה של "יום הבחירה", שמטרתו להעלות את תנועת היציאה למודעות הציבורית. יו"ר עמותת "יוצאים לשינוי" ד"ר שמוליק הס: "יום הבחירה הוא יום משמעותי עבור יוצאי החברה החרדית שהפסיקו להמתין לחסדים והחלו לעמוד על שלהם, ולדרוש את המגיע להם מהמדינה והרשויות. יש ליום הזה משמעות נוספת ומיוחדת לא פחות, שכן במסגרת האירועים הרבים שצפויים להתקיים בארץ ובעולם, ייחשף הציבור הרחב ויראה מי הם יוצאות ויוצאי החברה החרדית, בתקווה לזרז את שילובם המלא והאיכותי בתוך הציבור הכללי".
בשיתוף עמותת יוצאים לשינוי