"האנטישמים לא היו רק בגטו בודפשט. האנטישמים היו סוחרי עבדים שזרקו מספינות עבדים למי האוקיינוס עבדים כבולים בשרשראות": שר החוץ, יאיר לפיד, התכוון לשאת נאום שיסביר לעולם עד כמה חמורה האנטישמיות, אבל פוסט שהעלה קומם עליו רבים בטענה כי הוא מחולל נזק בינלאומי בסוגיית ההכרה בבעיית שנאת היהודים.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הדברים נאמרו אתמול (יום ד'), במסגרת כינוס של הפורום הגלובלי למאבק באנטישמיות שנפתח במשרד החוץ, כשלפיד שהה בבידוד בביתו ודבריו הועברו בשידור חי. במרכזו של הכנס עמד מחקר שחשף עלייה מדאיגה של 912% בתוכן אנטישמי בטיקטוק, ועלייה של 1,375% בשמות משתמשים עם כותרות אנטישמיות. ציוץ שהעלה והפך ויראלי, תחת הכותרת "מיהו אנטישמי" – חולל את הסערה ברשתות החברתיות וגם בכנסת.
קראו עוד בערוץ היהדות:
"הגיע הזמן לספר את הסיפור האמיתי על האנטישמים. הגיע הזמן לספר לעולם בפני מה אנחנו ניצבים", כתב, ולאחר שדיבר על הגטו בבודפשט ומנה בין האנטישמים את סוחרי העבדים, המשיך: "האנטישמים הם בני שבט ההוטו ברואנדה שטבחו בבני שבט הטוטסי. האנטישמים הם קנאים מוסלמים שהרגו בעשור האחרון יותר מ-20 מיליון מוסלמים אחרים. האנטישמים הם דאעש, ובוקו חארם.
2 צפייה בגלריה
הפוסט של חבר הכנסת יאיר לפיד
הפוסט של חבר הכנסת יאיר לפיד
הפוסט של שר החוץ יאיר לפיד
(פייסבוק)
"האנטישמים הם אנשים שהורגים במכות צעירים מהקהילה הלהט"בית. האנטישמים הם כל מי שרודף אנשים לא בגלל מה שהם עשו, אלא בגלל מה שהם. בגלל איך שהם נולדו. האנטישמיות היא לא השם הפרטי של השנאה, היא שם המשפחה שלה. היא כל מי שאכול שנאה עד כדי כך שהוא רוצה לרצוח ולהשמיד ולרדוף ולגרש אנשים רק בגלל שהם שונים ממנו".
בציוצו, ניתק לפיד את המשפטים מאלה שקדמו להם: "במשך זמן רב מדי, היינו במגננה. במשך זמן רב מדי חשבנו שעלינו לספר את הסיפור האמיתי על היהודים, כדי שהאנטישמים יפסיקו לשנוא אותנו. אני רוצה להציע את ההפך מזה", וגם את המשך הנאום, שבו אמר, בין היתר: "האנטישמיות היא גזענות, אז בואו נדבר עם כל מי שמתנגד לגזענות. האנטישמיות היא קיצוניות, אז בואו נשתף פעולה עם כל מי שקיצוניות מפחידה אותו. האנטישמיות היא שנאת זרים, אז בואו נגייס אלינו כל מי שהיה אי פעם זר ונגיד לו, 'זו גם המלחמה שלך. אם לא תעזור לנו להילחם נגד האנטישמיות, מישהו עלול בעתיד להסתכל על הילד שלך ולהגיד לעצמו, 'אני שונא אותו, אני רוצה שהוא ימות'".

נתניהו: "אמירה שערורייתית וחסרת אחריות"

ברשתות החברתיות האשימו רבים את לפיד ב"הכחשת אנטישמיות" והוזלה מסוכנת של המושג, ואמרו כי עצם הבחירה בהבלטת המשפטים הללו מתוך נאומו, מבהירה את כוונותיו. יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, תקף את לפיד בחריפות ואמר כי "באמירה שערורייתית הוא רוקן את מושג האנטישמיות".
2 צפייה בגלריה
נאום האנטישמיות
נאום האנטישמיות
נאום האנטישמיות
(משרד החוץ)

לדבריו, "לפיד שגה כשצימצם ושיטח השבוע את מושג האנטישמיות וקבע שהיא לא רק שנאת יהודים אלא שנאת בני אדם באשר הם. אף שהאנטישמיות, שנאת היהודים, היא חלק מהתופעה האנושית הכללית של שנאת זרים, היא שונה ממנה בעוצמתה, בהימשכותה במשך אלפי שנים ובאידיאולוגיה הרצחנית שטופחה במשך הדורות כדי להכשיר את השמדתם של היהודים".
עוד הוסיף: "האמירה של לפיד מגמדת את הייחודיות של שנאת היהודים בהיסטוריה ואת גודל הטרגדיה של השואה שהשמידה שליש מבני עמנו. זו אמירה שערורייתית וחסרת אחריות שמעוותת את ההיסטוריה ומרוקנת את מושג האנטישמיות מכל תוכן. אם כל אלימות נוראה היא אנטישמיות, אז כולם אנטישמים וממילא אין אנטישמיות".
"אם זה מה שאומר שר החוץ, איך מדינת ישראל תמשיך לדרוש ממדינות העולם להמשיך להשקיע מאמץ מיוחד בהגנה על הקהילות היהודיות בחו"ל מהתקפות אנטישמיות ובמלחמה עיקשת בהסתה נגד בני עמנו?" תהה נתניהו. "לא בכדי מבינים רוב המנהיגים הנאורים והמשכילים בעולם שהאנטישמיות היא תופעה ייחודית שיש להוקיע אותה באופן ספציפי כדי להילחם בה".
הוא קרא לשר החוץ "לתקן מיידית" את דבריו: "האמת ההיסטורית הפשוטה היא שאנטישמיות היא שנאת יהודים והאנטישמיות החדשה היא שנאת מדינת היהודים".

"טעית, תתקן"

יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, ויו"ר בפועל של הסוכנות היהודית, הבהיר כי "אנטישמיות היא שנאת יהודים בשל היותם יהודים. בשם האנטישמיות נטבחו מיליוני יהודים. זוהי אידיאולוגיה של שנאה מבעבעת, משנה סדורה שתורגמה לפוגרומים ופרעות כמעט בכל ריכוז יהודי. אין זה סותר את המלחמות הרבות שהתרחשו ועדיין מתרחשות ברחבי העולם. שנאת האדם הנוראית קיימת גם בימינו. אך אין הצער על כך גורע מהתופעה הייחודית הקרויה אנטישמיות, המוגדרת בכל מילון כשנאת יהודים".
יו"ר מפלגת הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ, קרא ללפיד: "טעית, תתקן. זו לא בושה. זה עדיף עשרת מונים על התבצרות בטעות. יש לך אחריות גדולה על הכתפיים וזילות האנטישמיות שיצרת בנאומך השגוי גורמת נזק גדול למאבק באנטישמיות".
ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) הזכיר את פגישתו של לפיד עם שר החוץ של קנדה, שבה הודה לו על אימוץ הגדרת האנטישמיות של הברית הבינלאומית לשימור זכר השואה (IHRA). "ברצינות", כתב, "החובבנות של הממשלה הזו ובכלל של יאיר לפיד, היא מדהימה. לפני עשרה ימים הוא מודה לממשלה זרה על אימוץ הגדרת האנטישמיות הנכונה, מאמץ דיפלומטי ארוך שנים וחשוב מאוד של ארגונים רבים וגם של מדינת ישראל. אתמול הוא נותן נאום שמחרב את הגדרת האנטישמיות. בני ההוטו הם אנטישמים"?
בצעירי הליכוד אמרו בתגובה: "הקרבנו שישה מיליון יהודים, בגלל שהעולם המערבי לא הבין מה זה היטלר. טומי לפיד הבין מה משמעות האנטישמיות, הבן שלו מכחיש אותה".

לפיד: "הימין הקיצוני תוקף את הנאום"

גורם ב"יד ושם" גיבה את השר: "ברור שהשר התכוון שתופעת האנטישמיות היא חלק מאותה משפחה של תופעות מסוכנות כמו גזענות, שנאת האחר ותיאוריות קונספירציה למיניהן. כל חברה צריכה להבין שאנטישמיות מסוכנת לא רק ליהודים, אלא לכל אדם ואדם שחי בחברה המאפשרת קיומן של תופעות אלו, והמאבק באנטישמיות מחייב שותפות עם הנאבקים למען סובלנות ודמוקרטיה".
שר החוץ עצמו מסר בתגובה להתקפות על דבריו: "‏דוברי הימין הקיצוני תוקפים ביממה האחרונה את הנאום שנשאתי בכנס למאבק באנטישמיות שנערך בירושלים. מתברר שלא רק את החברה הישראלית האנשים האלה מנסים להרוס, בשביל ניגוח פוליטי הם מוכנים לעזור אפילו לאנטישמים".
המחקר שהוצג בכנס הובל על ידי פרופ' גבי וימן, מהחוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה, בשיתוף עם נטלי מסרי, עוזרת מחקר במכון למלחמה בטרור של המרכז הבינתחומי הרצליה (ICT). הוא חשף עלייה משמעותית ומדאיגה בדימויים אנטישמיים, תמונות ורטוריקה אנטישמית בהשוואה למחקר קודם שנערך בשנת 2020, וזאת באמצעות ניתוח תוכן שיטתי של סרטונים, הערות ושמות משתמש במשך תקופה של ארבעה חודשים בשנת 2021.