תושבי ניו יורק קמו בוקר אחד לתנועה לא שגרתית מעבר לכביש: משאית רשמית של מדינת ניו יורק משייטת בין השכונות ועליה מתנוססת בענק המודעה "פוליו מתפשט בישראל". המשאית, מטעם רשות הבריאות של המדינה, קוראת לתושבים "תתחסנו עכשיו".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בכירים יהודים, בהם חבר מועצת המדינה ארי בראון, הזדעזעו מהמהלך וקראו למושלת קת'י הוקול לחזור בה מהקמפיין "בניחוח אנטישמי", כדבריהם, "המציג את היהודים כמפיצי מחלות". במכתב רשמי ששלח בראון למחלקת הבריאות הוא כותב כי "יהודים הואשמו לאורך ההיסטוריה בהפצת מחלות מידבקות ולא מפתיע לגלות שמשרד הבריאות שלח משאית לקהילה היהודית שלנו בלונג איילנד".
1 צפייה בגלריה
משאית של הקמפיין ברחובות ניו יורק
משאית של הקמפיין ברחובות ניו יורק
משאית של הקמפיין ברחובות ניו יורק
(צילום: באדיבות ארי בראון)
בראון, שמכהן גם כסגן ראש העיירה סידרהרסט, שבה מתגוררת אוכלוסייה אורתודוקסית גדולה, השווה את המהלך ל"נאצים שהצדיקו את חומות הגטו כאמצעי מניעה נגד התפשטות הטיפוס". מנהל המחוז, ברוס בלייקמן, הצטרף אליו ואמר כי "המודעות המטרידות כוללות ניסוחים שעלולים להיתפס כרטוריקה אנטישמית".
המשאית, שמפטרלת בעיקר בשכונות ובעיירות היהודיות במדינה, היא המהלך האחרון בקמפיין של ניו יורק נגד התפרצות מגפת הפוליו, הגורמת לשיתוק ילדים ועלולה להוביל גם למוות. רשויות הבריאות במדינה פרסמו לאחרונה, לקראת חג הפסח, אזהרת מסע רשמית לכל אזרחיה שמתכננים לטוס לישראל הקוראת להתחסן נגד פוליו בעקבות ההתפרצות האחרונה בארץ.
"יהודים הואשמו לאורך ההיסטוריה בהפצת מחלות מידבקות ולא מפתיע לגלות שמשרד הבריאות שלח משאית של הקמפיין לקהילה היהודית שלנו בלונג איילנד"
המאמץ של ניו יורק מתמקד דווקא באזורים היהודיים של המדינה כי הנתונים מעידים ששם הנגיף מתפשט במהרה ואחוז ההתחסנות עומד על כמחצית מהממוצע בקרב שאר האוכלוסייה. לפי ההערכות, בין 5,000 לעשרת אלפים בני אדם במדינה נדבקו בנגיף לאחרונה. הנתונים האלה ידועים לציבור הרחב ומעוררים לא פעם זעם שמתבטא בין השאר בתקריות אנטישמיות, כולל ריסוס כתובות נאצה שהפכו פופולריות ומאשימות את היהודים במגפת הקורונה.

זינוק בפשעי השנאה

במדינת ניו יורק, והעיר ניו יורק בפרט, חל זינוק במספר פשעי השנאה נגד יהודים באחרונה, פי ארבעה מאשר נגד כל קבוצה אחרת. מדובר בממוצע של תקרית אחת כל 33 שעות, ואלה נעות בין כתובות נאצה גזעניות ונזק לרכוש, להטרדות מילוליות וגם תקיפות פיזיות.
בעקבות פניית חבר המועצה בראון, הרשויות הודיעו כי יפסיקו את תנועת המשאית ויסירו את המודעות הפוגעניות. "אחרי שקיבלנו משוב על כך שמודעות על טנדרים שנועדו להגיע לניו-יורקים בתוך הקהילות שלהם עלולות להתפרש כהאשמת הקהילות עצמן בהתפשטות הפוליו, המחלקה משכה מיד את המודעות הללו", נמסר בתגובה. "המשרד נשאר מחויב לשרת את הקהילות המגוונות של מדינת ניו יורק, ואנו מגנים בחריפות אנטישמיות".