חבר פרלמנט פולני מהימין הקיצוני כיבה באלימות את החנוכייה שהדליקו קודם לכן בטקס בהשתתפות שגריר ישראל בפולין, יעקב ליבנה, ונציגי הקהילה היהודית. חבר הפרלמנט גז'גוש בראון צפה ככל הנראה מהצד בטקס שתואם מראש, ולאחר ההדלקה לקח מטף כיבוי והתיז קצף על החנוכייה ועל הסביבה. בראון, ממנהיגי מפלגת הימין הקיצוני "הקונפדרציה", נחשב לקיצוני בפעילות נגד ישראל, ולפני כחודש קרא לגרש את שגריר ישראל בפולין. יש לציין כי ההדלקה היא חלק ממסורת ארוכה של 17 שנה שבה אנשי חב"ד מדליקים חנוכייה בפרלמנט.

השגריר ליבנה הגיב בזעם: "דקות ספורות קודם לכן קיימנו שם טקס מרגש. לגרש את החושך, עכשיו!". לאחר התקרית הגיע למקום יו"ר הפרלמנט החדש שמעון חולובנייה, ויחד עם שליח חב"ד בוורשה, הרב שלום סטמבלר, החנוכייה הודלקה מחדש ולאחר מכן הועמדה סביבה גדר כדי להגן עליה מפני תקריות נוספות.
2 צפייה בגלריה
חבר פרלמנט ימני קיצוני, גז'גוש בראון, כיבה באלימות חנוכייה שהדליקו שגריר ישראל בפולין יעקב ליבנה ונציגי הקהילה היהודית
חבר פרלמנט ימני קיצוני, גז'גוש בראון, כיבה באלימות חנוכייה שהדליקו שגריר ישראל בפולין יעקב ליבנה ונציגי הקהילה היהודית
גדר שהונחה סביב החנוכייה לאחר התקרית
(צילום: מתוך X)
הרב שלום סטמבלר מסר: "הדלקנו נרות חנוכה בהזמנת יו"ר הפרלמנט הפולני החדש. הטקס היה יפה ומכובד, והוא היה חלק מיום דרמטי מאוד בפרלמנט שבו הוצגה הממשלה החדשה. כשהאירוע התחיל להתפזר, פתאום ענן עצום של חומר כיבוי אש מילא את כל המקום. פינו מיד את כל האיזור והיה רעש ובלגן. בהתחלה לא הבנתי מה קורה. נשים בכו. אנשים רבים הושפעו ממה שקרה, כולל הילדים שלי שספגו את חומר הכיבוי. יו"ר הפרלמנט הודיע שיטיל את הסנקציה הכי חמורה שקיימת בחוק נגד אותו חבר פרלמנט קיצוני. מדובר על קנס כספי בתוספת העובדה שהוא לא יוכל להשתתף בישיבות הקרובות. מעבר לכך, יתקיים דיון מיוחד איך לנהוג בו. יו"ר הפרלמנט אמר שבשנה הבאה נקיים הדלקה והוא ידאג אישית שלא יהיה מקום לתופעה כזאת. הוא גינה את המעשה".
2 צפייה בגלריה
הרב סטמבלר ליד המנורה הדולקת אחרי שכובתה עם יו"ר הפרלמנט החדש שמעון חולובנייה
הרב סטמבלר ליד המנורה הדולקת אחרי שכובתה עם יו"ר הפרלמנט החדש שמעון חולובנייה
הרב סטמבלר ליד החנוכייה הדולקת מחדש אחרי שכובתה, לצד יו"ר הפרלמנט החדש שמעון חולובנייה
(צילום: מתוך X)
"אליי הגיעו חברי פרלמנט וחברות פרלמנט, אמרו שהם מבקשים סליחה והביאו סולידריות. הם רואים את האירוע הזה לא רק כאנטישמי אלא כאנטי פולני", ציין סטמבלר. "חבר הפרלמנט בראון מתנגד לכל חג יהודי ומסביר שהיהודים חשוכים ופגנים. הוא אנטישמי נודע. הוא מסביר למשל שחג פורים הוא חג פגני. לא מזמן באירוע בהשתתפות ההיסטוריון הפולני גרבובסקי בפרלמנט האיטלקי, הגיע בראון ושבר את המיקרופון. מה שאני לוקח מהאירוע הוא שאני מרגיש גל חזק מאוד של סובלנות שהתעורר בזכות בראון. מקיר לקיר פונים אליי אנשי מפתח פולנים שמבקשים להתנצל. מבחינתי אנו נוסיף ונדליק עוד ועוד נרות חנוכה, ועם ישראל חי".
שגריר ארה"ב בפולין, מארק בז'זינסקי, אמר כי "יש לגנות את המעשה המקומם הזה. פולין הייתה עדה ממקור ראשון לזוועות השואה, ומעשה השנאה הדוחה הזה מזכיר לכולם מדוע עלינו לעמוד על המשמר ולהילחם באנטישמיות".