רפורמת הגיור שמנסה הקואליציה לקדם אמורה להקל על המתגיירים, אבל בינתיים המאבקים הדתיים והפוליטיים סביבה רק מקשים עליהם וגורמת להם עינוי דין. ל-ynet נודע כי כ-200 בוגרי הגיור הממלכתי שסיימו את התהליך בחודשים האחרונים לא קיבלו לידיהם את המסמך הרשמי המאשר זאת, בגלל סירוב הרב הראשי דוד לאו להכיר בכשרות הגיור, כמקובל, והתעקשותו לבחון כל מקרה לגופו לפני אשרורו.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
כתוצאה מכך רשויות המדינה, ובהן הרבנות, אינן רושמות לפי שעה את המתגיירים כיהודים, מה שמונע מהם להינשא כהלכה ואף מאיים לשלול את אשרות השהייה שלהם בישראל.
בראש מערך הגיור הממלכתי הפועל במשרד ראש הממשלה עמד עד לפני כמה חודשים הרב משה ולר, שהיה מזוהה עם הרב לאו ומקובל עליו. בסוף 2021 סיים ולר את תפקידו, ובמקומו מונה הרב בניהו ברונר, איש ארגון רבני צהר, הנחשב לליברלי יחסית. ההערכה היא כי החילוף נועד לפרק את ההתנגדות הפנימית לרפורמת הגיור שמוביל השר לשירותי דת, מתן כהנא, בניגוד לעמדת את הרבנים הראשיים – רפורמה שעיקרה מתן סמכות לרבני ערים לגייר אף הם, נוסף על בתי הדין המיוחדים העוסקים בכך כיום.
3 צפייה בגלריה
הרב הראשי דוד לאו
הרב הראשי דוד לאו
הרב הראשי דוד לאו. הבקשות מתעכבות בגלל הבדיקות הנוספות
(צילום: שלומי כהן)
הרב לאו זעם על מינוי ראש המערך שאינו מקובל עליו ונעשה בלי להתייעץ עימו. אף שהתפקיד של הרב ברונר מנהלי ולא מקצועי-הלכתי – הודיע הרב הראשי כי הוא אינו יכול לסמוך על גיורים שנעשו תחת אחריותו, ולכן לא יאשר אותם בלי לבחון לעומק בעצמו את ההליך שעבר כל מתגייר.
כראש העדה הדתית היהודית, חתימת הרב לאו על תעודות המרת הדת הכרחית, והוא הנחה את נציגו במערך הגיור, הרב רפי דיין, שלא לחתום עליהן בלי בדיקה יסודית של דיין ולאחר מכן של לאו עצמו.
כעת מתברר כי בחלוף חודשיים ושמונה ימים מאז כניסת הרב ברונר לתפקיד, נערמו על שולחנו של נציג הרב הראשי כ-200 תעודות המרה שהחתימות עליהן מתעכבות – רובן מתייחסות לגיורים שבוצעו והושלמו לפני כניסת הרב ברונר לתפקיד.
3 צפייה בגלריה
הרב בניהו ברונר
הרב בניהו ברונר
הרב בניהו ברונר. מינויו לא היה מקובל על הרב הראשי
וכך, אשרור שארך בעבר לא יותר מכמה דקות לכל תיק מתעכב כיום שבועות ארוכים, באופן שגורם עינוי דין משמעותי למתגיירים, המוצאים עצמם שבויים במאבק הפוליטי-דתי של הרב הראשי בשר הממונה עליו. בין הנפגעים נמצאים, כאמור, גם זוגות שקבעו מועד לנישואים כדת משה וישראל ומוצאים עצמם חסרי אונים נוכח אי-הוודאות, או כאלה שאשרת השהייה שלהם בארץ פגה וחידושה תלוי במעמדם האישי.
חלק מהמתגיירים פנו בשבועות האחרונים לארגון עתים, המסייע לאנשים במפגש עם שירותי הדת. אנשיו הצליחו להביא לפתרון בכמה מקרים הומניטריים דחופים ולשחרר תעודות אחדות שהיו תקועות במערך הגיור, אך רוב המתגיירים מהתקופה המדוברת עדיין ממתינים להכרה ביהדותם. תלונות נוספות התקבלו באולפני הגיור הצבאיים והאזרחיים שליוו את המתגיירים בתהליך וכעת מצאו עצמם כתובת לפניות הבוגרים. באולפנים מנסים לסייע להם מול המערך הממלכתי – בינתיים לשווא.
"הרב לאו מחזיק את המתגיירים כבני ערובה במאבק פוליטי שכלל לא קשור אליהם", טען הרב שאול פרבר, יו"ר ארגון עתים. "זה לא הוגן וזה חייב להיפסק". הוא סיפר: "נחשפנו לממדי התופעה כשמתגיירים פנו אלינו למרכז הסיוע כדי לבדוק מדוע תעודות ההמרה שלהם, לאחר שעברו גיור כדת וכדין, מעוכבות. אחד המקרים הקשים שפגשנו הוא של צעירה שעברה הליך גיור וכיום מבקשת להינשא, אלא שהיא לא יכלה לעשות כן ללא תעודת ההמרה. רק פנייה של המחלקה המשפטית שלנו קידמה את התעודה שלה". לדבריו, "אסור לרבנים להילחם על גבם של אלו הזקוקים להם יותר מכול".

לשכת הרב לאו: "מצרים על המצב שנקלענו אליו"

במערך הגיור הממלכתי שבמשרד ראש הממשלה אישרו את הפרטים ומסרו בתגובה: "כ-200 תיקי גיור שסיימו את ההליך הועברו לאישור נציג הרב הראשי וטרם אושרו, ולכן לא ניתן לנפק תעודת המרה לגרים".
3 צפייה בגלריה
מתן כהנא עונה לטענות הרבנות הראשית
מתן כהנא עונה לטענות הרבנות הראשית
השר לשירותי דת, מתן כהנא. המתיחות בינו ובין הרבנות הראשית עדיין גבוהה
(צילום: קובי קואנקס, רועי זהורי)
מלשכת הרב דוד לאו נמסר בתגובה: "הטענה שישנם תיקים המעוכבים אצל הרב לאו עצמו אינה נכונה. בימים כתיקונם אושרו הליכי הגיור על ידי ראש מערך הגיור שהרב הראשי סמך את ידו עליו. לאחר שהשר הדיח את ראש מערך הגיור, הורה הרב הראשי למערך הגיור לבצע בדיקה מעמיקה בכל תיק ותיק כדי לוודא שהתהליך בוצע לפי הנחיות הרב הראשי, ללא שינויים. ביצוע הבדיקה הנוספת אכן לוקח זמן נוסף, ומעכב את מתן התעודה הסופית למתגיירים. אנו מצרים על המצב הזה שנקלענו אליו בשל ההתעקשות למנות מנהל מערך שאינו מקובל על הרב ושאין לרב הראשי אמון בו".
שר המודיעין אלעזר שטרן, מאדריכלי רפורמת הגיור, אמר: "עיכוב של 200 מתגיירים בידי הרב הראשי לישראל מהווה עדות נוספת לצורך הדחוף להוציא מידי הרבנות את השליטה המוחלטת במערך הגיור". לדבריו, "באי-החתימה על גיורים שהושלמו יש משום התעללות במתגיירים והרחקת אנשים מהרצון להתגייר בכל תהליך הקשור לרבנות הראשית".
שטרן הוסיף: "אני מצפה מהרב לאו שדווקא בימים אלה יקדיש את כל זמנו כדי לאשר את הגיורים הרבים שמונחים על שולחנו, ואף ינקוט מדיניות שונה לחלוטין, בהתחשב בגלי העלייה שמגיעים ועוד יגיעו". הוא התחייב כי "הממשלה הזו תביא מהר ככל האפשר לאישור גיור ידידותי הרבה יותר מזה המקובל היום".
ועדת השרים לחקיקה אישרה את הצעת חוק הגיור הממשלתי ביום ראשון. הקואליציה קיוותה להעבירו בקריאה ראשונה במליאת הכנסת אתמול (ב'), אך התקשתה להשיג רוב בהצבעה בשל התנגדות רע"ם להתערבות בעניין פנים-יהודי הנוגע להלכה.