"התופעה של ילדים חרדים שמעשנים בפורים היא נפוצה ועתיקה, למרות שבשנים האחרונות יש ניסיונות להיאבק בתופעה, בהצלחה חלקית בלבד", אומר העיתונאי ישראל כהן, חסיד ויז'ניץ (40), שגדל בבני ברק. "כמו הרוב המוחלט של החברים שלי, התחלתי לעשן בערך בכיתה ו'. האמת שיש אפילו בדיחה ישנה על התופעה של ילדים חרדים שמעשנים".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
מה הבדיחה? "למה ילד חרדי לא מברך שהחיינו כשהוא מעשן את הסיגריה הראשונה בפורים?"
למה? "כי את הסיגריה הראשונה מעשנים בשירותים, וזה מקום שאסור לברך בו".
זה לא מצחיק. "אמרתי שהבדיחה ישנה, לא אמרתי שהיא מצחיקה", אומר כהן ופורץ בצחוק.

"הסיגריה הייתה סמל סטטוס"

באווירת "ונהפוך הוא" בציבור החרדי – כאשר בפורים מותר ואף רצוי להשתכר, רבים מהגברים מתחפשים לנשים ומותר ל"רב פורים" בישיבות החרדיות לצחוק על ראשי הישיבה – ילדים רבים מרשים לעצמם לעשן, כחלק מאווירת העליצות ושחרור הרסן הכללי.
3 צפייה בגלריה
ילד מעשן בפורים במאה שערים
ילד מעשן בפורים במאה שערים
ילד מעשן בפורים. תופעה נפוצה בעבר
(מארק ניימן, לע"מ)
בשנים האחרונות מפרסם משרד הבריאות לקראת פורים מודעות בתקשורת החרדית, בניסיון למנוע את תופעת העישון בקרב ילדים. מי שמלווים את תחום ההסברה של המשרד, במגזר החרדי, הם יועצי התקשורת אבי בלומנטל ומני חדד.
"את הסיגריה הראשונה עישנתי בפורים, בערך בגיל 10, כמו כל ילד חרדי מצוי באותם ימים", מספר בלומנטל (41). "אם לדייק, אז זה קרה כמה ימים קודם, ערכתי חזרות בסתר כדי לדעת שאני עושה את זה נכון – עם הבעת הפנים הנכונה והמלאה בארשת חשיבות. הסיגריה הייתה סמל גבריות ולכן לא הייתה היתכנות כלשהי לוותר עליה.
"אני מודה שבתוכי נגעלתי וחשתי בחילה, אבל איזה ילד מסוגל לוותר על סמל סטטוס שממצב אותו כבוגר וקשוח? לא פחות משלוש חפיסות של סיגריות עישנתי בכל שנה סביב פורים. זה התחיל בתענית אסתר והסתיים בשושן פורים. אני כל כך מצטער על זה למפרע, משום שזו הסיבה שבגיל 17 חשתי בנוח להתחיל לעשן באופן קבוע. כשלושת-רבעי חפיסה ביום במשך עשר שנים, כמובן מלבד שבתות וחגים".
ואיך נגמלת? "בגיל 27 שימשתי כדובר בגוף ממשלתי ולכבוד אחד החגים העניקו לנו שובר לקניית ספר. עברתי ליד חנות ספרים, ובגלל שמיהרתי, לקחתי את הספר הראשון שראיתי בכניסה. זה היה המדריך של אלן קאר להפסקת עישון. לא הייתה לי כל כוונה להפסיק לעשן והחלטתי לקרוא אותו דווקא ממקום ציני. אין לי בדיוק הסבר, אבל 14 שנים חלפו מאז ואני נקי לגמרי. אני אפילו סובל כשמעשנים בסביבתי. את הספר נתתי לחבר עיתונאי שרציתי לסייע לו להיגמל. הוא נגמל, אבל לא החזיר את הספר".

בעיה משמעותית במגזר החסידי

יועץ התקשורת החרדי רפי פרלשטיין טוען כי בתוך הציבור החרדי, תופעת העישון בפורים משמעותית במיוחד במגזר החסידי: "בתור ילד אני זוכר היטב עשרות ילדים קטנים עומדים בתוך בית הכנסת ומעשנים. זה היה בולט מאוד ותופעה נפוצה ממש".
"זו לחלוטין תופעה שקיימת, בפרט בחסידויות שיש בהם טיש חסידי שעות ארוכות. לראות ילד בן 11 עם סיגריה ובקבוק ויסקי זה לגמרי משהו שקורה וקיים"
פרלשטיין, שמייעץ בענייני המגזר במספר רשויות מקומיות, מסביר כי לאורך השנים התופעה קטנה, אבל היא רחוקה מלהיעלם. "כיום יש הרבה יותר מודעות – משרד הבריאות, קופות החולים, מספר עיריות ביישובים חרדיים וגופים ציבוריים עשו הרבה מאוד הסברה. לכן באופן חד-משמעי היום אפשר לראות זאת הרבה פחות, אבל זו לחלוטין תופעה שקיימת, בפרט בחסידויות שיש בהם טיש חסידי שעות ארוכות. לראות ילד בן 11 עם סיגריה ובקבוק ויסקי זה לגמרי משהו שקורה וקיים".
3 צפייה בגלריה
נער חרדי מעשן, מאה שערים 1999
נער חרדי מעשן, מאה שערים 1999
נער חרדי מעשן, בשכונת מאה שערים
(מארק ניימן, לע"מ)
דברים דומים אומר גם יוסף שפייזר, חבר מועצת העיר ירושלים, ומי שעורך מדי שבוע סיורים בשכונות החרדיות בבירה במסגרת חברת הטיולים "Israel-2GO" שהקים. "סבתי התגוררה בשכונת מאה שערים ומדי שבוע אני עורך סיורים ומפגשים בשכונות החרדיות בעיר. במסגרת הסיורים, המבקרים מהארץ ומחו"ל נחשף למנהגים רבים, חלקם מדהימים ומרתקים וחלקם פחות, אבל כשמגיע פורים כולם נדהמים לראות עידוד או נורמה של ילדים קטנים, אפילו בגילי 7-6, מעשנים בצורה גלויה ובעידוד המבוגרים. מכאן הדרך להתמכרות ולהרס הבריאות קצרה".

הסברה ופרסום ממוקדים למגזר

מי שהאזינו השבוע לתחנת הרדיו החרדית "קול חי", שמעו תשדיר מיוחד שהפיקה האגודה למלחמה בסרטן, תוך התאמה לקהל היעד. בתשדיר נשמע ילד סופר כמו במשחק מחבואים ואומר: "מי שמעשן מאחוריי, מצדדיי ומלפניי, מסכן את חיי. מי שמעשן מאחוריי, מצדדיי ומלפניי, הוא ה-א-ש-ם!"
התשדיר הוכן בהתנדבות על ידי משרד הפרסום גיתם BBDO ובסיוע משרד הפרסום של שפרה קרימלובסקי, שגם היא מסייעת בהתנדבות, כדי להתאים את המסרים לציבור החרדי.
"התחלת העישון בקרב ילדים בחברה החרדית בחג הפורים מטרידה אותנו מאוד", אומרת דנה פרוסט, מנהלת מחלקת הסברה, מידע וקידום בריאות באגודה למלחמה בסרטן. "חיוני להבין כי התנסות בעישון בגיל הצעיר היא שער כניסה לעולם העישון הקבוע, על כל נזקיו החמורים לבריאות".
לדבריה, "בגיל צעיר, כאשר המוח עדיין בתהליכי התפתחות, ההתמכרות למוצרי עישון כגון סיגריות וסיגריות אלקטרוניות היא מהירה יותר וחזקה יותר. אנחנו קוראים לשילוב כוחות של הרבנים והתגייסות של ההנהגה החרדית למיגור העישון בקרב ילדים וצעירים בחברה החרדית".
יצוין כי למרות הפופולריות של תופעת העישון בקרב ילדים חרדים, בקרב בוגרים חרדים אחוז המעשנים נמוך בהרבה מאשר בכלל האוכלוסייה. עם זאת, במכון החרדי למחקרי מדיניות גילו כי על אף שבקרב יהודים שאינם חרדים מספר המעשנים ירד מ-24.6% ב-2010 ל-22% ב-2017, באותן שנים חלה עלייה במספר החרדים המעשנים מ-7% ל-10.6%.

לקחת דוגמה מהרב אוירבך

במסגרת תפקידו כיו"ר ארגון "מגן לחולה", הרב בנימין פישר (57) מייעץ לחולים עם בעיות רפואיות מורכבות, כולל כאלה שסובלים מנזקים של עישון כבד, שהחל מעישון בפורים, כילדים.
3 צפייה בגלריה
משה רבנו, אדמו"ר חסידי, רופא וטייס – לצד שוטר מארה"ב ופיראט. ילדים חרדים בפורים
משה רבנו, אדמו"ר חסידי, רופא וטייס – לצד שוטר מארה"ב ופיראט. ילדים חרדים בפורים
חגיגות גדולות ברחובות. ילדים חרדים בפורים
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
"כילד בשכונת בית וגן בירושלים, היו ילדים חרדים סביבי שהתחילו לעשן בחג הפורים. אז זה עוד היה לגיטימי להיכנס לקיוסק או למכולת ולקנות סיגריות כילדים, כי זו אווירת החג. אחרי שנים חלק מאותם חברי ילדות החלו לסבול ממחלות קשות, ולדאבוני יש גם כאלה שכבר אינם איתנו".
כילד, עמדת בלחץ החברתי? "הצלחתי להתגבר אבל זה לא היה קל. היום יש הרבה יותר מודעות, ולדעתי המחנכים צריכים בימים אלו לתת דגש אדיר על ההסברה והשיח עם הילדים, להנגיש להם את הסכנה ולבלום בכל דרך את התפיסה של העישון כחוויה חיובית.
"לדוגמה, מאוחר יותר, כשהייתי בישיבה, סיפרו לנו שמרן פוסק הדור, רבי שלמה זלמן אוירבך, היה מעשן כבד ויום אחד שמע מפרופ' אברהם, המנהל המיתולוגי של המחלקה הפנימית בשערי צדק, על המידע הרפואי העדכני בדבר הנזקים הרבים שגורם עישון. בעקבות השיחה הזו הרב אוירבך הפסיק לעשן, וזה הותיר עלינו רושם עז וגרם גם לחלק מחבריי להיגמל".
"במרכז הגמילה אנו עדים לתופעה הולכת וגוברת של התמכרות לסמים בקרב ילדים ונערים מהציבור החרדי. בחלק לא מבוטל מהמקרים מדובר על אלו שההתנסות הראשונה שלהם בשימוש התרחשה בפורים"
אליעזר קושיצקי, מנהל מרכז הגמילה "אחרת בדרך" הפועל בבית שמש ומטפל במגזר החרדי, מסביר כי בחלק מהמקרים תופעת העישון בפורים מתרחבת גם לשימוש בסמים: "במרכז הגמילה אנו עדים לתופעה הולכת וגוברת של התמכרות לסמים בקרב ילדים ונערים מהציבור החרדי. בחלק לא מבוטל מהמקרים מדובר על אלו שההתנסות הראשונה שלהם בשימוש התרחשה בפורים. חשוב להדגיש שבניגוד לעבר, עישון סמים מסוג קנאביס (גראס) נתפס בימים אלה כמעשה לגיטימי ומקובל בחברה, שבשנים האחרונות חדר עמוק לתוך הציבור הדתי והחרדי, והציבור הרחב פחות מודע לסכנות הרבות שהוא מביא עימו".
הוא מוסיף ואומר כי "העישון הראשון של פורים, שמגיע מתוך כוונה טובה של קיום מצוות החג, מהווה לעיתים רבות התחלה של מעגל הרסני של שימוש לרעה והתמכרות, שגורמים לפגיעה בתפקוד של הנער במקרה הטוב ולאשפוזים במרכזי טיפול פסיכיאטריים ובמרכזי גמילה במקרה הרע. אני ממליץ להורים לפקוח עיניים ולגלות ערנות מרבית כדי למנוע כאב וסבל רב".