הכניסה למלון והלובי

דלת כניסה חשמלית אוטומטית
במלונות רבים ישנה דלת אוטומטית, והחיישנים המותקנים בה מזהים אדם המתקרב לדלת. מכיוון שהאדם מסייע בגופו לסגירת מעגל חשמלי, כניסה ויציאה מדלת כזו אסורה בשבת על פי ההלכה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הפתרון: יש לוודא מראש אם קיימת דלת כניסה חלופית. אם אין דלת כזאת, יש לחכות שמי מבאי המלון שאיננו יהודי ייכנס, ואז ניתן להיכנס מיד אחריו.
8 צפייה בגלריה
חופשת קיץ
חופשת קיץ
עונת חופשות הקיץ בעיצומה
(צילום: Shutterstock)

חדרי המלון

כרטיס מגנטי לפתיחת דלת החדר
פתיחת הדלת עם כרטיס מגנטי אסורה בשבת על פי ההלכה. החלופה הטובה והפשוטה היא החלפת הכרטיס במפתח רגיל, לקראת שבת. במלונות שאינם מספקים חלופה כזו, אסור להיכנס לחדר בשבת באמצעות הכרטיס.
במקרה שאין אפשרות לקבל מפתח "רגיל", יש מספר פתרונות אפשריים:
  • עקיפה טכנית של הנעילה החשמלית (למשל, על ידי קשירת חוט לידית הדלת מצידה הפנימי והעברתו מתחת לדלת, כדי שיהיה אפשר למשוך ולפתוח מבחוץ).
  • פתיחה בידי עובד או אורח שאינו יהודי – פעולה זו מותרת מבחינה הלכתית רק ברמז (כלומר, לא להורות או לבקש מפורשות לפתוח את הדלת), ורק כאשר ההישארות בחוץ גורמת לעוגמת נפש.
8 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה בית מלון נא לא להפריע
אילוס אילוסטרציה בית מלון נא לא להפריע
פתיחת דלת החדר במלון באמצעות כרטיס מגנטי אסורה בשבת לפי ההלכה
(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
משאבות לחץ
כמעט בכל בית מלון מותקנות משאבות להגברת לחץ המים, ובמיוחד בקומות הגבוהות. המשמעות המעשית היא שבעת פתיחת ברזי המים, משאבת הלחץ עלולה להיכנס לפעולה כדי להגביר את הלחץ. לכן במלון שאין לו התקן מאושר – ראוי להימנע מהזמנת חדר בארבע הקומות העליונות.
במקרה שכבר הוזמן חדר בקומה גבוהה – אפשר להקל בהורדת המים לאסלה, שכן מדובר בצורך גדול, והותר משום "כבוד הבריות". ראוי להכין מראש בקבוקי מים לצורך שתייה ולרחיצת פנים וידיים.
8 צפייה בגלריה
חדר במלון. לשומרי הלכה מומלץ לדאוג לנטרול ה"גלאים" לפני שבת
חדר במלון. לשומרי הלכה מומלץ לדאוג לנטרול ה"גלאים" לפני שבת
חדר במלון. לשומרי הלכה מומלץ לדאוג לנטרול ה"גלאים" לפני שבת
(צילום: Shutterstock)
בקרת תאורה ומיזוג אוויר
הדלקת תאורת החדר והמזגן וכיבויים נעשית בדרך כלל באופן אוטומטי, על ידי "גלאים" המזהים את כניסת האדם לחדר ואת יציאתו. אף שפעולה זו היא נעשית ללא כוונה ישירה של האדם, מכיוון שהיא מועילה לו והוא מעוניין בתוצאה שלה, היא אסורה בשבת.
כדי להשתמש בחדר בשבת, יש לדאוג לנטרול ה"גלאים" לפני כניסת השבת. הדרך העדיפה היא באמצעות צוות המלון או באמצעות ניתוק החיישנים בלוח החשמל. אם לא ניתן לנטרלם, יש לכסותם בכיסוי עבה (כגון גרב).
עין אלקטרונית לברזי המים
ברז מים המופעל באופן אוטומטי באמצעות גלאי, אסור בשימוש בשבת. למעשה, מותר מבחינה הלכתית להשתמש בשבת רק בברז מכני. אם לא קיים ברז מכני, יש להכין מראש בקבוקי מים.
8 צפייה בגלריה
גם ברזים אוטומטיים עלולים להוות בעיה
גם ברזים אוטומטיים עלולים להוות בעיה
גם ברזים אוטומטיים עלולים להוות בעיה
(צילום: Shutterstock)
שימוש במים חמים
אין להשתמש במים חמים מן הברזים שבחדר המלון (מחשש לחימום המים החדשים הנכנסים למערכת החימום, פעולה האסורה בשבת משום "בישול"). מתי אפשרי? אם הותקנה במלון מערכת המותאמת לחימום המים בשבת (הדבר קיים במלונות אחדים בלבד).
תאורות נוספות בחדר
לפני כניסת השבת, יש לשים לב להימצאותן של נורות נוספות הנדלקות עם פתיחת הדלת, כגון במקרר או בארונות הבגדים – ולנטרלן לפני שבת, או להימנע משימוש באותן דלתות.

שטח המלון

מצלמות במעגל סגור
ברחבי בית המלון מוצבות מצלמות אבטחה. אלו פועלות במספר טכניקות ויש לכך השלכות הלכתיות. כאשר אדם עובר מול עדשת המצלמה, הוא גורם לעיתים לפעילות חשמלית-אלקטרונית בהפעלתה ובזיכרון האחסון שלה.
אף על פי שפעולה זו, כשלעצמה, אסורה בשבת – אפשר להקל בה, מכיוון שהאדם המצולם איננו מודע למעשה ואף לא מעוניין בו.
8 צפייה בגלריה
נופש
נופש
השבת מזמנת אתגרים רבים בנופש
(צילום: Shutterstock)
תאורה במסדרון ובשטחים ציבוריים
כדי לחסוך באנרגיה, נדלקת התאורה במסדרונות ובחלקים נוספים של המלון רק כאשר החיישן מזהה תנועה והימצאות אדם בקרבת מקום. מותר לעבור במסדרון רק אם בלאו הכי הייתה בו תאורה משמעותית – ואפילו קלושה. במצב כזה, אין לאדם צורך גמור בתאורה הנדלקת, ועל כן אפשר להקל בדבר, במקום הצורך, ולעבור כרגיל.
מעליות
האיסור להשתמש במעלית בשבת ידוע, וכמוהו גם הפתרון לשימוש במעלית עם פיקוד שבת.
גם כשקיימת "מעלית שבת" יש לבדוק שהאישור שלה בתוקף. אפשר להבחין בתאריך הבדיקה ותוקפו, המופיע על מדבקה סמוך לתקרת המעלית. במעלית שאיננה מאושרת ייתכנו חוסרים בדרישות ההלכתיות לשימוש בשבת. הדבר נכון גם ביחס למעלית שנבדקה לפני מספר שנים, כי קורה לא פעם שטכנאי האחזקה והבלאי המצטבר פוגעים בתנאי האישור לשבת.
8 צפייה בגלריה
גם אם יש מעלית שבת, מומלץ לבדוק שהאישור שלה בתוקף
גם אם יש מעלית שבת, מומלץ לבדוק שהאישור שלה בתוקף
גם אם יש מעלית שבת, מומלץ לבדוק שהאישור שלה בתוקף
(צילום: Shutterstock)

מה עושים במלונות בחו"ל?

עירוב חצרות
אמנם המלון הוא יחידה אחת, ולעניין "הוצאה מרשות לרשות" (טלטול חפצים בשבת מרשות אחת לרשות אחרת), נחשב כולו כ-ד' אמות. אך חסר תנאי נוסף ב"עירוב החצרות": מזון משותף לכל אורחי המלון, מאחר ששומרי הכשרות לא אוכלים בחדר האוכל המשותף במלון.
די בהקדשת מזון (כגון לחם כשר) בנפח של כחצי ליטר, לצורך עשיית ה"עירוב". איך עושים את זה? אורח יהודי אחר במלון יגביה את הלחם כדי "לזכותו" (להעניק אותו) לכל היהודים המתארחים במלון בשבת זו.
8 צפייה בגלריה
חדר בבית מלון
חדר בבית מלון
חדר בבית מלון. על האורח הדתי לשים לב שלא ליהנות באופן ישיר מחילול שבת
(צילום: Shutterstock)
על "עירוב" זה יש לברך "על מצוות עירוב", וניתן לעשות זאת אם יש עוד אורח יהודי במלון ואין להם מזון משותף. את הלחם שהוקדש לעירוב יש לשמור עד לצאת השבת. כמו כן, יש לשלם לכל הפחות מקדמה על שכירת החדר במלון, כדי שהשטחים המשותפים יהיו "קנויים" לשימוש.
חילולי שבת בידי נותני השירות
ברוב המלונות בחו"ל, ואף בחלק ניכר ממלונות בארץ, מתבצעים חילולי שבת רבים בעבודת פקידי הקבלה, צוותי האחזקה והניקיון ועוד. דבר זה עשוי להשתנות גם לפי רמת ההשגחה במלון.
בכל מקרה, על האורח הדתי לשים לב שלא ליהנות באופן ישיר מפעולות צוות המלון הכרוכות בחילול שבת. דבר זה נוגע הן לחילול שבת הנעשה בידי יהודים, ואף לחילול שבת הנעשה בידי גויים.

הפלגה בספינה נופש

ספינות הנופש מהוות, בדרך כלל, מלון ענק הצף על פני המים. מסתבר שרוב המלונות במדינת ישראל מגישים מזון כשר, אך לא כך ביחס לקרוז המפליג מהארץ. ניהול מערכת כשרות במטבח צפוף למדי, המכיל מוצרים כשרים ומוצרי טרפה, אלה לצד אלה, הוא אתגר מורכב מאוד המצריך עמידה בכללים נוקשים ופיקוח הדוק על הנעשה במטבח ובחדר האוכל.
8 צפייה בגלריה
ספינת תענוגות
ספינת תענוגות
ספינת תענוגות. מלון ענק הצף על פני המים
(צילום: Shutterstock)
בין שלל הבעיות: כלים שעוברים מצד לצד במטבח (מבשרי לחלבי ומשם לחדרים, ללא השגחה), בישול תוך כדי שבת, שימוש במוצרי גלם הנראים טבעוניים וכשרים (אך לא נבדקו שהם אכן כאלה). בקיצור, לפני שמזמינים הפלגה, יש לוודא היטב שמפקח הכשרות בקיא במלאכתו, ובעל צוות עובדים משמעותי, כזה שהחותמת שלו אמינה.
"אל יֵצא איש ממקומו ביום השבת"
אין לרדת מאונייה שעגנה בנמל בשבת, ולכל הפחות, אין להוציא ממנה חפץ כלשהו, אף לא דרכון או בקבוק מים – מאחר שנאסרה הוצאה מרשות לרשות, ולא ייתכן כל "עירוב" כשר בתנאים אלה.
  • הכותב הוא ראש מכון צומת להלכה וטכנולוגיה