מסורת יפה ומכבדת: עשרות מתלמידי בית הספר "בסמת" בחיפה השתתפו בטקס לציון יום הולדתה ה-89 של ירוסלבה לויצקה – אחת מחסידות אומות העולם האחרונות אשר עדיין נותרו בחיים.
2 צפייה בגלריה
ירוסלבה לויצקה
ירוסלבה לויצקה
ירוסלבה לויצקה מכבה את הנרות שעל עוגת יום ההולדת
(צילום: ניר בלזיצקי, דוברות עיריית חיפה)
לויצקה נולדה בשנת 1935 בפולין. כילדה, היא חיה עם אמא שלה בבית של סבה. כבר בהיותה בת שש סייעה ירוסלבה לסבא שלה להציל יהודים בתקופת השואה. הוא נהג לשלוח אותה להביא מזון ותרופות עבור קבוצת יהודים שהתחבאה במרתף של בית הרוס, שהיה ממוקם כשני קילומטרים ממקום מגוריה של המשפחה. מאחר שהייתה ילדה קטנה, לויצקה לא עוררה את חשדם של השומרים והצליחה להבריח כמויות גדולות של מזון. בשנת 1943 הפגינה משפחתה של ירוסלבה אומץ גדול עוד יותר כשהחביאה בביתה שני ניצולים יהודים, נוסף על הדאגה לקבוצה שהתחבאה בבית ההרוס.
בשנת 1989 הוכרו ירוסלבה לויצקה, אימה וסבה כחסידי אומות העולם. בשנת 1995 היא זכתה באזרחות ישראלית, עברה לגור בחיפה ומאז היא מתגוררת במעון לקשישים "בית הורים" בעיר.
הטקס לציון יום הולדתה נערך זו השנה השנייה ברציפות במסגרת פעילות משותפת של המכון העירוני ללימודי השואה, מועדון "רוטרי מוריה־חיפה" ובית הספר "בסמת". במסגרת התוכנית, לומדים תלמידי בית הספר על אודות פועלם של חסידי אומות העולם, אוספים מידע על אודותיהם ומנציחים את זכרם. בבית העלמין הלטיני בחיפה קבורים 11 חסידי אומות עולם, והעירייה אף הקימה גן ייחודי בשכונת רמת אלון כדי להוקיר את פועלם.
2 צפייה בגלריה
ירוסלבה לויצקה
ירוסלבה לויצקה
ירוסלבה לויצקה. סייעה ליהודים כבר בתור ילדה קטנה
(צילום: ניר בלזיצקי, דוברות עיריית חיפה)
במהלך הטקס הקריאו התלמידים ברכות שכתבו ללויצקה וכן מכתב שהכין לכבוד יום הולדתה נשיא המדינה יצחק הרצוג. ירוסלבה הנרגשת הודתה לתלמידים וציינה כי היא לא חושבת שעשתה "משהו יוצא דופן הראוי להוקרה מיוחדת". היא התעקשה כי בעיני המשפחה שלה, "כולם נחשבו שווים זה לזה וראויים לעזרה". בסיום הטקס הגישו התלמידים לירוסלבה עוגת יום הולדת, שרו לכבודה שירים בעברית וברוסית – שפה שאותה היא דוברת – ובירכו אותה בבריאות טובה ובחיים ארוכים.
אבי זיגלר, מנהל בית הספר "בסמת" בחיפה, סיכם: "על אף הימים הקשים שעוברים על כולנו, היה לנו חשוב לקיים גם השנה את הטקס לכבוד יום ההולדת של ירוסלבה. אין לי ספק שנמשיך לקיים את המסורת הכה חשובה הזו, שאותה התחלנו בשנה שעברה, גם בעתיד, כמו גם את הטקסים שאנו מקיימים מדי שנה בבתי העלמין לזכר חסידי אומות העולם הקבורים בחיפה".