פרס ראש הממשלה תשפ"ב לחקר קהילות ישראל הוענק בשבוע שעבר לספר "היומן הגנוז ממחנה הריכוז ג'אדו" (ידיעות ספרים, 2021) ולמחברו, שלמה אברמוביץ'. חברי הוועדה ציינו את חשיבותו של הספר ואת הייחוד בפרסום טקסטים מקוריים, שנכתבו בזמן אמת, בידי מי ששהה במחנה הריכוז ג'אדו וסיכן את חייו בעצם כתיבת היומן.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"הטקסט שפוענח במאמץ אדיר, כנגד כל הסיכויים, מעניק לכולנו הזדמנות נדירה להציץ אל מציאות האימה ששררה במחנה ולהציג מכלי ראשון את חוויותיו של יוסף דעדוש, כמו גם את סבלם בשואה של יהודי קהילות צפון אפריקה בכלל ויהודי לוב בפרט", נכתב בנימוקי ועדת הפרס.
עוד נכתב כי "הספר הכתוב היטב הפך לרב-מכר, והצליח ליצור שינוי מהותי במודעות הציבורית, להמחיש שהשואה התקיימה גם מחוץ לאירופה ולעורר עניין בקרב כלל הקוראים בישראל – ללא הבדלי גיל, עדה או מוצא".
1 צפייה בגלריה
שלמה אברמוביץ' במעמד קבלת הפרס
שלמה אברמוביץ' במעמד קבלת הפרס
שלמה אברמוביץ' במעמד קבלת הפרס
(צילום: יוחאי צוברי)
עם קבלת החלטת ועדת הפרס, הודיע אברמוביץ' שאת כספי הזכייה, בסך 50 אלף שקל, הוא מקדיש לתרגום היומן לאנגלית, לאיטלקית ובהמשך לשפות נוספות.
ספרו של אברמוביץ' משלב קטעים מיומנו של יוסף דעדוש, מבכירי הקהילה היהודית בלוב. דעדוש סיכן את חייו וכתב בסתר מדי לילה יומן שתיאר את החיים במחנה הריכוז ג'אדו. קטעי היומן שפוענחו נותנים זווית חדשה על שואת יהודי לוב.
מחבר הספר, שלמה אברמוביץ', אמר לאחר קבלת הפרס: "פרסמתי עד היום למעלה מעשרים ספרים, אך אין הישג דומה להישגי 'היומן הגנוז', שעושה צדק היסטורי עם יהדות צפון אפריקה בכלל ויהדות לוב בפרט, מספר את סיפורה של שואה שהושתקה ומגשים את חלומו של יוסף דעדוש, שכתב יומן כדי שהדורות הבאים יידעו מה התרחש בלב מדבר לוב".