"פטיש, מסמר, ניקח מהר – סוכה לבנות, בנים ובנות", נאמר בשיר העממי שכתב עמנואל הרוסי – אבל בימינו כבר כמעט לא משתמשים בפטיש ובמסמר לשם בניית הסוכה. הרוב המוחלט של הסוכות כיום הן בכלל "סוכות לנצח", ממסגרת עשויה מתכת. בניגוד לשנים קודמות, שבהן הומצאו פטנטים כמו סוכה מתרחבת או סוכת טיולים, השנה מחלקות הפיתוח התמקדו בבדי הסוכה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
מתברר שבדי היוטה, שהיו פופולריים בעבר, נזנחים לטובת בדי כותנה מאווררים. רבים מקימים פרגולה שהיא למעשה סוכה, אשר בחלקה העליון צריך רק להוסיף סכך. כדי שתישמר הרגשת החג, ב"סוכות נחלים" פיתחו השנה "בד לפרגולה" שאותו ניתן לחבר אל קורות הפרגולה. הוא מגיע בגדלים של 2 או 3 מטר, עם חלון או דלת.
עבור מי שדבקים בסוכה המסורתית, פותח תיק מיוחד שמגן על הסוכה מפני אבק וגשם ומתאים לאחסון סוכות בגודל של 3x4 מטרים. אגב, ב"סוכות נחלים" מדווחים כי לאורך השנים המשפחות בציבור הדתי והחרדי גדלו, ואיתן גם הסוכות. לכן סוכות בגודל 2x3 מטרים, או 3x3 מטרים, מהוות כ-50% מהמכירות (כשיש גם רבים שקונים ומחברים שתי סוכות ויותר).

שעון אושפיזין ותאורה בטוחה

כמדי שנה, החידושים המגניבים ביותר בסוכות הם בתחום הקישוטים. ב"מלכות וקסברגר" פיתחו "שעון אושפיזין" שלא רק מראה את השעה, אלא כולל גם גלגל שיניים שמוזז ידנית ומראה מי משבעת האושפיזין מתארח בסוכות באותו יום.
5 צפייה בגלריה
מנורה לסוכה, שעון אושפיזין ואוריגמי תאורה
מנורה לסוכה, שעון אושפיזין ואוריגמי תאורה
מנורה לסוכה, שעון אושפיזין ואוריגמי תאורה
(צילום: יצחק טסלר)
ברשת Gadgetshop.co.il משווקים ערכת יצירה לילדים הכוללת הדרכה ליצירת אוריגמי של פרפר, לב, תות וציפור. כשמסיימים משחילים נורות ומקבלים גרילנדה יפה ומוארת.
בעיה בטיחותית מוכרת קשורה לניסיון להאיר את הסוכה בעזרת נורות רבות שמתחברות לאותה נקודת חשמל, מה שיוצר עומס על השקע. באתר dealcosmetics.co.il מציעים מנורות מבית "אטלייר פייר" שנטענות בשקע USB רגיל, פועלות עד 30 שעות ברצף ועשויות אך ורק מחומרים ממוחזרים.
5 צפייה בגלריה
מיטה מתקפלת לסוכה
מיטה מתקפלת לסוכה
מיטה מתקפלת לסוכה. תופסת מקום זעיר
(צילום: יצחק טסלר)
כידוע, יש מצווה לא רק לאכול בסוכה, אלא גם לישון בה. הבעיה היא שהמיטות נוטות לתפוס מקום רב, ולכן רשת "קל גב" החלה לשווק מיטת שדה מתקפלת מבית "Outdoor Revolution". היתרון הגדול של המיטה הזו הוא שכאשר היא מקופלת לתוך שק עמיד למים, היא תופסת מקום זעיר בסוכה (או בתא המטען של הרכב, כשאתם יוצאים לטיולי חול המועד).
והנה תוספת לדופן הסוכה שתעסיק את הילדים במשך שעות – מדובר במשחק בשם "יוצרים עולם", שפותח בידי אישי ואלינור רון בשיתוף עם המעצבת מירב פלם. מדובר למעשה במשטח לבד ובחלקי משחק עשויים מלבד, עם דמויות של חיות, כלי תחבורה, אלמנטים מן הטבע ועוד. את משטח הלבד מצמידים לדופן הסוכה, והילדים יהיו עסוקים במשך שעות בהצמדה ובהסרה של הדמויות שציירה האמנית ומאיירת ספרי הילדים, בתיה קולטון. את המשחק מבית המותג "SIMPLY GOOD" אפשר להשיג ברשת שילב.
5 צפייה בגלריה
המשחק "יוצרים עולם" לסוכה
המשחק "יוצרים עולם" לסוכה
המשחק "יוצרים עולם" לסוכה

אינפלציה? לא השנה

שוק ארבעת המינים פועל באופן שונה מהמשק הישראלי. בזמן שבו האינפלציה בישראל עלתה ב-4.6% ב-12 החודשים האחרונים, בזכות שנת השמיטה מחירי האתרוגים דווקא ירדו השנה, בשל האיסור ההלכתי לסחור ב"פירות שביעית", למעט מכירה דרך "אוצר בית דין".
אם תגיעו לשוק ארבעת המינים, בכל אחת מהערים הגדולות, תגלו כי לעומת שנה "רגילה", שבה מחיר אתרוג נע בין 350-50 שקלים, השנה אתרוגים שנמכרים דרך "אוצר בית דין" עולים 30-25 שקלים בלבד ואין אפשרות להשוות ולבחור ביניהם. אבל הראש היהודי ממציא פטנטים, ולכן את האתרוגים המהודרים ימכרו לכם במחירי עלות, אבל רק כחלק מסט הכולל גם לולב והדסים יקרים יותר.
5 צפייה בגלריה
ברכת הכהנים בכותל
ברכת הכהנים בכותל
ארבעת המינים. שנת השמיטה הובילה לירידה במחירים
(צילום: AFP)
אגב, באופן מפתיע התחרות הגיעה גם לתחום יבוא אתרוגי הקלבריה האיטלקיים, החביבים על החבדניקים. במקום 300-100 דולר לאתרוג, השנה המחיר הוא 500-100 שקלים "בלבד".
מחיר ארבעת המינים שמשווקת "צהר" יעלה החל מ-70 שקלים לסט כשר ועד ל-90 לסט "מהדרין מן המהדרין".
כמדי שנה, גם מיזם "נתינת לולב" משווק ארבעת המינים ומתחייב שכל הרווחים יופנו לאחת מ-150 עמותות. הקונה בוחר לאיזו עמותה עובר הכסף, ובעשור החולף הועברו תרומות בשווי כולל של 7 מיליון שקלים. האתרוגים של "נתינת לולב" נארזים באופקים, בקפדנות ובעדינות, ב"בית היוצר – עדי אופקים", מרכז תעסוקתי-שיקומי שבו עובדים עשרות אנשים עם מוגבלויות.

ספר תורה לילדים

גם החג הצמוד לסוכות, שמחת תורה, לא נשאר מקופח. רשת "משכן התכלת" משווקת ספר תורה מוקטן לילדים, כולל מעיל דמוי קטיפה, עצי חיים מוכספים וגם "אצבע" מוכספת. הספר כולל את כל חמישה חומשי התורה, בכתב מהודר וברור, אבל בלי "השמות הקדושים", כך שאין חשש לביזוי ואם הספר ייקרע, אין צורך בגניזה.
5 צפייה בגלריה
ללא צורך בגניזה. ספר התורה לילדים של "משכן התכלת"
ללא צורך בגניזה. ספר התורה לילדים של "משכן התכלת"
ללא צורך בגניזה. ספר התורה לילדים של "משכן התכלת"