הצעת החוק הממשלתית בנושא הגיור אושרה בוועדת השרים לחקיקה – אך הרבנים הראשיים לישראל מבהירים כי המלחמה על מה שהם מכנים "יהדותה של המדינה" רק החלה. במכתב ששלחו הרב דוד לאו והרב יצחק יוסף לוועדת השרים לענייני חקיקה, הבהירו כי "באסיפה הגדולה שנכחו בה כאלף רבנים ודיינים, הודיעו רבני ודייני ישראל קבל עם ועדה שהם לא יכירו בגיורים שייעשו שלא באישור הרבנים הראשיים לישראל".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
ועדת השרים אישרה בצהריים (א') את הצעת החוק הממשלתית שמוביל השר לשירותי דת, מתן כהנא (ימינה), שלפיה רבני עיר יוכלו לגייר במסגרת מערך הגיור הממלכתי, ולא רק בתי הדין המיוחדים מטעם המדינה, כפי שהיה עד היום. "עושים היסטוריה", אמר כהנא, והודה "לעמיתיי בקואליציה, לרבנים ולשותפים שאיתם כתבנו את החוק ולציבור הרחב שתומך בנו. יחד עשינו עוד צעד לשמירה על זהותה היהודית של מדינת ישראל: חוק גיור ממלכתי, על פי ההלכה, בחסות הרבנות. מתקדמים להמשך חקיקה בכנסת".
ואולם, הרבנים הראשיים הזהירו כי "החלטה בנושא רגיש וחשוב זה, תוך התעלמות מעמדתם של הרבנים הראשיים ושל דייני ישראל וכן של כל גדולי התורה, תיצור קרע בעם ותביא בהכרח להקמת קהילות נפרדות בישראל".

"החוק הזה הוא בגדר של 'הונאת הגר'"

הם הבהירו כי הם מגובים ב"רוב רובם של רבני התפוצות, שהביעו דעתם נגד המתווה המוצע. ההחלטה העקרונית לתת סמכות לגיור לכל רב עיר החפץ בכך, ללא תקנון מסודר על פי הוראות הרבנות הראשית, וכן לתת לרבני העיר תוקף של ראש עדה לצורך אישור רישום שינוי הדת, זו פרצה גדולה המהווה סכנה לאחדותו של עם ישראל".
5 צפייה בגלריה
מתן כהנא עונה לטענות הרבנות הראשית
מתן כהנא עונה לטענות הרבנות הראשית
הרבנים הראשיים מול השר מתן כהנא
(צילומים: קובי קואנקס, יעקב כהן)
עוד הוסיפו: "איננו מקילים ראש בעובדה שמטרת החוק להקל על הליכי הגיור, אולם כפי שכבר נאמר, 'כוונתכם רצויה אבל מעשיכם אינם רצויים'. החוק שעליו ידונו היום נעשה שלא בתיאום עם גורמים ברבנות הראשית לישראל, ובניגוד לעמדתה".
עוד נטען במכתב כי "החוק הזה הוא בגדר של 'הונאת הגר', כיון שמי שיעבור את ההליך הזה לא ייחשב כגר צדק בידי רוב רבני ודייני ישראל... הניסיונות שלנו למנוע את ההליך המסוכן הזה עלו עד כה בתוהו, יוזמי החוק התעלמו באופן מוחלט מעמדת הרבנות הראשית, למרות שהיא הוצגה בפניהם, והם שינו רק כמה שינויים קוסמטיים, לא מהותיים". הם קראו לוועדת השרים לעצור את הליך החקיקה, ללא הועיל.

"יהיו שינויים רבים"

בקואליציה, כצפוי, בירכו על האישור. יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט, ח"כ גלעד קריב (העבודה), אמר: "אנו תומכים בכל מהלך שיאפשר הרחבה של אופציות הגיור האורתודוכסי בישראל, לנוכח ההתנהלות הקיצונית והאטומה של הממסד הרבני עד כה בנושא החשוב הזה".
5 צפייה בגלריה
יוליה מלינובסקי
יוליה מלינובסקי
ח"כ יוליה מלינובסקי. "פתוחה לדיאלוג עם כולם"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יו"ר ועדת מיזמי תשתית לאומיים ושירותי דת יהודיים, ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), אמרה כי "אצלנו מילה זו מילה, ואנחנו מקיימים בדיוק את מה שהבטחנו. נקדם את חוק הגיור ונעביר אותו בסופו של דבר, כי זו המחויבות שלנו". היא הוסיפה כי "הצעת החוק תגיע לכנסת ונקיים עליה דיוני עומק בוועדה, וכן, יהיו שינויים רבים. אין כמעט חוק, במיוחד חשוב כל כך, שיוצא כמו שהוא נכנס. אני פתוחה לדיאלוג עם כולם, אך על פי העיקרון המנחה שהגיורים יתבצעו על ידי רבני הערים, ושהחלטתם תהיה סופית ובלתי ניתנת לשינוי בידי גורמים אחרים".
שר התקשורת, יועז הנדל, אמר כי מדובר ברפורמה "חשובה לעתידה של מדינת ישראל. מאות-אלפי ישראלים חיים, משרתים בצבא, מתחתנים ומתים כאן. אפשרות הגיור זו משימה לאומית. רבני ערים טובים לא פחות מרבנים חרדים. אסור שהיהדות תהיה מונופול של אף אחד". הוא הוסיף כי "יש פה הזדמנות ייחודית לתקן. הרפורמות יעשו טוב וחסד עם צביונה היהודי של ישראל".

"נצטרך להתארגן למערך ספרי יוחסין"

באופוזיציה נשמעה ביקורת חריפה. "מתן כהנא, בסיוע שותפיו לממשלה הרעה הזאת, מחבל בכרם בית ישראל, גורם להתבוללות ופוגע בכל כוחו בעם היהודי", אמר יו"ר יהדות התורה, ח"כ משה גפני. "כהנא, בוגר החינוך הדתי-לאומי, מבייש את המקום שממנו הוא בא ומעמיד בסימן שאלה את מי שהוא מייצג".
5 צפייה בגלריה
משה גפני במליאת הכנסת
משה גפני במליאת הכנסת
"מעשי הממשלה הנוכחית ייעלמו". ח"כ משה גפני
(צילום: יואב דודקביץ')
"ניאלץ להתגונן בכנסת, ובספרי יוחסין", הוסיף גפני. "בכל מקרה – בכל קואליציה שנשתתף בה, תנאי בל יעבור מבחינתנו הוא להשיב הכול לקדמותו. מעשי הממשלה הנוכחית ייעלמו כאבק פורח – ומה שהיה בקואליציות קודמות, שהתחשבנו בכותרות בעיתונים ובהחלטות שיפוטיות, לא ישוב עוד".
חברו למפלגה, ח"כ יעקב ליצמן, מסר: "הממשלה הרפורמית של בנט, כהנא, ליברמן, לפיד, קריב וסער נקטה היום צעד מסוכן נוסף ופוגעני, המסכן את הזהות היהודית במדינת ישראל. מדובר בחוק גיור פסול, המעודד התבוללות ומנוגד להלכה ולעמדת הרבנות הראשית. שומרי המצוות יידרשו להתארגן להקמת מערך ספרי יוחסין אלטרנטיבי".
ח"כ יעקב אשר אמר כי "החוק מנסה להפוך את היהדות למועדון חברים פתוח לכל דכפין, שבו כל המרבה לגייר הרי זה משובח, ובכך פותח תחרות מסוכנת בין 'רבנים'-מטעם שיגיירו גויים בסיטונאות כדי למצוא חן בעיני פוליטיקאים מסוימים. חורבן הרבנות הראשית ומוסד הגיור הממלכתי יהיו חרוטים לדיראון עולם על שמו של השר כהנא וחבר מרעיו ממפלגת ימינה".
5 צפייה בגלריה
יעקב ליצמן במליאה
יעקב ליצמן במליאה
יעקב ליצמן. כינה את הממשלה "רפורמית"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ מאיר פרוש הוסיף כי בעיניו, "אם החוק הוא על פי ההלכה, הוא יכול להיעשות רק בידי רבנים מוסמכים, על אחת כמה וכמה חוק גיור חדש. לצערנו ולבושתנו, קולות הצהלה על החוק נשמעות ממקהלת הרפורמים והליברלים, ולכן החרדים לדבר ה' אינם שותפים לזה".
ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר כי "חוק זה בא להכשיר התבוללות ולתת חותמת הכשר לתהליך ריק מתוכן. לא תהיה שום מערכת יוחסין בישראל, אלא שהגרות תהיה 'מוצר מדף', כשתהליך הגיור עצמו יהיה פורמלי בלבד. השר כהנא מחריב, הורס ומכלה את כל האומה היהודית במתווה הזה... די לראות את התומכים בו, כדי להבין את הבעיה והיעדים של שר הדתות".

"הקול קול כהנא, והידיים ידי קריב"

במפלגת הציונות הדתית טענו כי מדובר ב"חוק רע שקורע את העם", וכינו את המהלך "כוחני, שנעשה נגד הרבנות הראשית ובלא גיבוי רבני, וסופו להיכשל. רוב מוחלט של רבני ישראל מתנגדים למהלך, ומשכך, הגיורים לא יתקבלו ברוב קהילות ישראל. אסור להקל ראש בהונאת הגרים שכהנא מוביל".
במפלגה הוסיפו: "לממשלה שנשענת על אויבי ישראל, ומתבססת על מי שנלחמים זה שנים ביהדותה של המדינה, אין לגיטימציה לחוקק חוקים כאלה. לא מנסור עבאס יקבע לנו מיהו יהודי".
5 צפייה בגלריה
ח"כ מתן כהנא
ח"כ מתן כהנא
השר לשירותי דת, מתן כהנא. האשמות חריפות נגדו מהאגף החרדי והשמרני באופוזיציה
(צילום: קובי קואנקס)
במפלגת נעם אמרו: "הקול קול כהנא, והידיים ידי קריב" – והיו"ר, ח"כ אבי מעוז (הציונות הדתית), אמר כי "השר מתן כהנא ממשיך בניסיונותיו להרוס את הרבנות הראשית ואת הגיור הממלכתי. הניסיון להסתתר מאחורי הטענה כי כל המהלכים נועדו לחזק את הרבנות הראשית, לא יצליח.
"כהנא לוקח את המפתחות של הרבנות הראשית, ונותן אותם לחבריו הרפורמים. רוב מניין ובניין של רבני ישראל מתנגדים למהלכים של כהנא, אך אותו, ברוב חוצפתו, זה לא מעניין. השר כהנא הורס במו ידיו את הגיור הממלכתי שהקים הרב דרוקמן. בעזרת ה' כשנהיה בממשלה נתקן את כל מה שהממשלה הרסה".
חברו למפלגה, ח"כ איתמר בן גביר (עוצמה יהודית), אמר כי "מדובר בפייק-גיור שפוגע בגיור הממלכתי, וקרובה השעה שבציבור החרדי יקימו רשימות יוחסין שיפגעו, בסופו של דבר, במי שלא יהיה שותף לרשימות אלו. השר כהנא מפלג את הציבור, פוגע במסורת היהודית, וחמור מכך – מוביל לקיטוב ולשסע בחברה הישראלית. זאת לא רפורמה שתקדם אותנו, אלא מדיניות חשוכה שתפגע בכול מדינת ישראל".