עברו מעל ל-48 שעות מאז תקרית אקדח האוויר בסופרמרקט השכונתי בסטטן איילנד, אבל חיים קליין בן ה-7 עדיין לא מצליח להירדם. "בכל פעם שהוא עוצם עיניים לרגע – הוא קם מיד בבהלה", מספר אביו ייצי (32), שהיה עם בנו בזמן האירוע וחטף אף הוא ירי כדורי אוויר. "הבן שלי בטראומה, לא מסכים להיות רגע לבד, אתמול התחננתי ממנו שיבוא איתי לסיבוב מחוץ לבית, הבטחתי לו שאקנה לו גלידה אבל הוא לא מוכן אפילו לצאת מהאוטו".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
לדברי האב, "הוא כל הזמן מדבר על מה שקרה ושואל אותי שאלות שאני לא יודע איך לענות עליהן. הוא שואל אותי: 'אבל אבא, למה דווקא אני? ביקשת ממני לסחוב את עגלת הקניות, עשיתי מצווה – אז איך זה קרה לי?' הוא לא מבין בכלל למה הוא שונה, ואני באמת לא יודע מה להגיד לו. אני לא רוצה שהוא יפקפק באלוהים בגלל זה, אבל הוא שואל שאלות קשות.
קראו עוד בערוץ היהדות:
"התייעצנו עם כמה פסיכולוגים והם אמרו לנו להדגיש לו את החיובי, שבסוף דווקא כי עשה מצווה הוא ניצל. אני מנסה ללמד אותו דרך ארץ ואהבה לאנשים, אני לא רוצה שידע ששונאים אותו כי הוא יהודי. אני כבר בוגר ויודע שיש שנאה שם בחוץ, זה יעבור לי, אבל בשבילו מדובר באירוע משנה חיים".
תיעוד האירוע

היה זה אחר הצהריים ישנוני של יום ראשון. ייצי רצה לבלות זמן איכות עם בנו והחליט לקחת אותו למרכול השכונתי כדי לקנות ממתקים. "אשתי שאלה אם היא יכולה להצטרף עם הבן הקטן הנוסף שלנו, בן השנתיים, אבל ביקשתי ממנה להישאר בבית כי רציתי זמן איכות עם חיים", הוא מסביר.
כשייצי ובנו סיימו את הקניות הם הלכו יד ביד כדי להחזיר את עגלת הסופר – "ואז ראיתי ממול מכונית שנוסעת לעברנו ממש לאט", ייצי משחזר. "שנייה אחר כך אני שומע יריות. בקושי הרגשתי את הכדורים כי לבשתי מעיל כבד, אז לא הבנתי מה קרה עד שהסתכלתי על חיים וראיתי את המכה שקיבל באוזן. הוא צעק ובכה והיה בהלם מוחלט. לקח לי זמן לעכל. אין תחושת חוסר אונים חזקה מזאת, לראות את הבן שלך ככה בלי להבין מה קורה לו או יכולת לעזור לו. למזלנו הרב, היה שם חבר של ארגון 'הצלה', והוא ידע מיד מה לעשות. הוא רץ לטפל בבן שלי, התקשר למשטרה ולארגון 'מרכזי שמירה', ומיד לקחו אותנו להגיש תלונה".

"מישהו אמר: 'אתה יהודי, אני רוצה להרוג אותך'"

החשוד בירי, ג'ייסון קיש, תושב סטטן איילנד בן 25, נתפס אמש בתום מרדף משטרתי והואשם בתקיפה ובביצוע פשע שנאה. "זאת תחושה טובה מאוד, לדעת שבן אדם מסוכן כזה נתפס", אומר ייצי, "יש לו כל כך הרבה שנאה. הוא פרסם במדיה החברתית תמונות ואמירות מאוד אנטישמיות, הצטלם בגאווה עם אקדחים שלו. אם זה היה אקדח אמיתי לא הייתי פה מדבר איתך עכשיו. רק המחשבה על זה טראומטית. אנחנו ברי מזל, ומקבלים עכשיו המון תמיכה מהארגונים היהודים ומהקהילה".
4 צפייה בגלריה
החשוד בתקיפה, ג'ייסון קיש (מימין), בבית המשפט
החשוד בתקיפה, ג'ייסון קיש (מימין), בבית המשפט
החשוד, ג'ייסון קיש (מימין), בבית המשפט
(צילום: Staten Island Advance)
4 צפייה בגלריה
חיים קליין בן ה-7 נפגע מהירי ברובה אוויר ברחוב
חיים קליין בן ה-7 נפגע מהירי ברובה אוויר ברחוב
חיים קליין בן ה-7 נפגע מהירי ברובה אוויר ברחוב
(צילום: Staten Island Shomrim safety Patrol)
עוד לפני התקרית ביום ראשון, קליין הרגיש על בשרו את העלייה בתקריות האנטישמיות בעיר בשנה האחרונה. "אני מסתובב בהרבה שכונות שונות בגלל העבודה שלי, ואני נתקל יותר ויותר בתקריות לא נעימות. בחיים לא חוויתי אלימות פיזית של ממש, אבל אנשים אומרים לי דברים נוראיים ברחוב. ממש לאחרונה בא אליי בן אדם משום מקום ואמר: 'אתה יהודי, אתה בטח הבעלים של הבניין הזה ואני רוצה להרוג אותך!' אשתי חוותה דבר דומה ממש ליד הבית שלנו – חבורת נערים עברו לידה וצעקו 'Fuck Jews'".
לדבריו, קשה לייחס את הגידול בתקריות האנטישמיות לאדם אחד, אבל "כשאתה סלבריטי ויש לך הרבה עוקבים, זה עושה את זה הרבה יותר גרוע. ברור ששמעתי על קניה ווסט, כולם מכירים אותו ובאמת שהדברים שלו לא ראויים תגובה. כל גילוי שנאה הוא דבר גרוע, אבל האווירה הזאת הייתה עוד לפניו. זה לא רק מצד שחורים ובני מיעוטים אחרים".
"החיים פה באמריקה ממש לא גן עדן כמו שלפעמים חושבים מהצד", הוא מציין. "אנחנו הולכים ברחוב ויש פחד שאדם אקראי יבוא פתאום וידקור או ישלוף רובה. זה טירוף. אבל שנאה ליהודים יש בכל מקום, זה יכול לקרות גם בישראל. לצערי יש גם המון שנאה במדינה. אני מבקר בישראל המון, אני אוהב מאוד את המדינה ומקווה לקנות שם דירה בעתיד. תמיד עוברת אצלי המחשבה שזה מקום שאני רוצה לגור בו, ועכשיו במיוחד".
4 צפייה בגלריה
ג'ייסון קיש (במרכז) בבית המשפט
ג'ייסון קיש (במרכז) בבית המשפט
ג'ייסון קיש (במרכז). מואשם בתקיפה ובביצוע פשע שנאה
(צילום: Staten Island Advance)
הוא מוסיף כי "אנחנו היהודים צריכים ללמוד לעזור זה לזה, להיות מאוחדים וחזקים ולשמור על הגב שלנו. צריך ללמד את הילדים שלנו אהבה, לא משנה אם אתה חסידי, אורתודוכסי-מודרני או רפורמי – יהודי הוא יהודי הוא יהודי. אבא שלי לימד אותי את זה ואני מלמד כך גם את ילדיי. כולנו באותה סירה, ולא משנה איך אנחנו נראים – כולנו יהודים ויש שנאה כלפינו".

"חייבים לעצור את הפצת השנאה"

בחודש שעבר דיווחה משטרת ניו יורק על 45 פשעי שנאה נגד יהודים, פי ארבעה מאשר נגד כל קבוצה אחרת. מדובר על עלייה של 165% לעומת השנה שעברה. בסך הכול, מאז תחילת השנה דווחו למעלה מ-195 תקריות אנטישמיות בעיר, כלומר תקרית אחת כל 33 שעות. התקריות נעות בין כתובות נאצה גזעניות ונזק לרכוש, להטרדה מילולית וגם תקיפה פיזית.
4 צפייה בגלריה
אריק אדמס, ראש עיריית ניו-יורק
אריק אדמס, ראש עיריית ניו-יורק
אריק אדמס, ראש עיריית ניו-יורק
(צילום: Jeenah Moon / רויטרס)
לפי ה-FBI, מתוך כלל פשעי השנאה על רקע דתי בארצות הברית, 55% היו נגד יהודים – למרות העובדה שהם מהווים רק 2% מאוכלוסיית המדינה. אחד מכל ארבעה יהודים אמריקנים היה יעד לאנטישמיות במהלך השנה האחרונה, וכמעט ארבעה מכל עשרה מדווחים על שינוי בהתנהגות מחשש שיזוהו כיהודים.
בנאום במסיבת עיתונאים אתמול אמר ראש עיריית ניו-יורק, אריק אדמס, כי הוא חושש שחיים הצעיר "לעולם לא ילך שוב ברחוב הזה מבלי לחשוב על התקרית ההיא. אנחנו לא מתכוונים לאפשר לשנאה לנהל את העיר שלנו", אמר אדמס, וציין כי מורגשת "עלייה ניכרת בפשעי שנאה, במיוחד אנטישמיות, ברחבי המדינה ובמיוחד בניו-יורק, שבה מתגוררת הקהילה היהודית הגדולה ביותר מחוץ לישראל. אנחנו חייבים לעצור את מה שקורה ברשתות החברתיות, אנחנו צריכים לעצור את הפצת השנאה הזו ולהילחם בה בצורה אמיתית", אמר.