שר התפוצות והמאבק באנטישמיות, עמיחי שיקלי, אומר כי לונדון היא העיר האנטישמית ביותר במערב. לדבריו, הסיבה לכך היא השילוב של שמאל רדיקלי וקיצוניות אסלאמית. הוא הוסיף כי לונדון אינה עוד מקום בטוח ליהודים, בשל שחיקת חופש הביטוי בבריטניה.
"האנטישמיות שאנו רואים היום במערב היא הגרועה ביותר מאז שנות ה-30, בגלל השילוב של השמאל הקיצוני וקבוצות האסלאם הרדיקליות שפועלות יחד", אמר השר במסיבת עיתונאים בירושלים, שארגן איגוד הארגונים היהודים באירופה. "זו לא רק בעיה עבור היהודים, אלא עבור העם הבריטי, כאשר אפילו הפסל של צ'רצ'יל זקוק לאבטחה משלו. כיום בבריטניה, יהודים מסתירים את הכיפות ואת מגיני הדוד שלהם. הם יודעים שאם הם מדברים עברית ברכבת התחתית – הם עלולים להיפגע".
3 צפייה בגלריה
הפגנה פרו-פלסטינית בלונדון
הפגנה פרו-פלסטינית בלונדון
הפגנה פרו-פלסטינית בלונדון
(צילום: EPA / Tolga Akmen)
שר התפוצות המשיך והזהיר גורמים בריטים מפני הסכנות של רדיקליזציה, והציע לפקח מקרוב על ההגירה כדי למנוע כניסת קיצוניים לבריטניה. "אם אתה חושב שמי שמגיע עכשיו מאלג'יריה או מעיראק או מסוריה יכול להיות חלק מהחברה הליברלית המערבית רק על ידי חציית הגבול – אתה צריך להבין שזה לא כל כך פשוט. מה קורה במסגדים? בבתי הספר? בבריטניה יש לך אוכלוסייה מוסלמית גדולה מאוד – לרובם אין שום קשר לזה, אבל מספיק שכמה אנשים יעברו הקצנה וזה יביא לתוצאות חמורות".
על פי הדוח השנתי של משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות, נרשמה עלייה של כ-235% באירועי אנטישמיות ב-2023 לעומת 2022. מהנתונים עולה עוד כי 45% מאותם אירועים ב-2023 התרחשו בארה"ב ו-39% באירופה, שם נרשמה עלייה מדאיגה של 33% באירועים האלימים. 16% מהאירועים האלימים באירופה נרשמו בבריטניה, חלק גדול מהם אחרי פרוץ המלחמה בעזה.
3 צפייה בגלריה
עמיחי שיקלי בכנס של אוניברסיטת רייכמן
עמיחי שיקלי בכנס של אוניברסיטת רייכמן
השר עמיחי שיקלי
(צילום: מוטי קמחי)
מהדוח השנתי עולה עוד כי פלטפורמות חברתיות ממשיכות להפיץ תוכן אנטישמי, כאשר נרשם זינוק חד מאוד של 1,200% בפוסטים עוינים. בריטניה היא בין עשר המדינות המובילות בשיח האנטישמי ברשת. נוסף על כך, ב-2023 נרשמו 4,103 אירועים אנטישמיים בבריטניה, זינוק של 147% לעומת 2022. עוד עולה מהנתונים כי 2,140 מאותם אירועים, כלומר יותר ממחצית האירועים האנטישמיים בבריטניה, אירעו בלונדון.
כמו כן מתברר כי 66% מהאירועים האנטישמיים בבריטניה אירעו לאחר מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר, כאשר נרשם זינוק של 589% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2022. בשל התעצמות האנטישמיות, קרוב למחצית מיהודי בריטניה שקלו לעזוב את המדינה. 60% מהיהודים בבריטניה חוו או מכירים מישהו שחווה אירוע אנטישמי לאחר פרוץ המלחמה.
בבריטניה מתקיימות מחאות פרו-פלסטיניות גדולות, שבהן השתתפו כעשרות אלפי מפגינים. באותן הפגנות מושמעות סיסמאות עוינות כלפי יהודים וישראלים.
3 צפייה בגלריה
לונדון בריטניה הפגנה פרו פלסטינית נגד ישראל
לונדון בריטניה הפגנה פרו פלסטינית נגד ישראל
הפגנה פרו-פלסטינית בלונדון
(צילום: Justin Tallis / AFP)
עמותת "קמפיין נגד אנטישמיות" הפיצה סרטון שעלה בטיקטוק ובו אדם שנראה מוסלמי מאיים בגלוי כי יפגע פיזית בצעירים ישראלים שיבקרו באנגליה. הוא הודיע לממשלת בריטניה בסרטון שאף צעיר ישראלי "חייל" שמגיע לבריטניה לא יהיה מוגן ואמר: "נתפוס אותם".
"הפכתם את המלחמה לגלובלית, ועכשיו תראו את ההשלכות של המעשים שלכם", אמר אותו אדם בסרטון. במהלך הסרטון הוא הזכיר שמות של ישראלים.
בעמותה העבירו את הסרטון למשטרה. ב"קמפיין נגד אנטישמיות" הטילו את האחריות לעלייה ברדיקליזם בקרב צעירים באנגליה בטיקטוק, שמאפשר העלאת סרטונים ובהם איומים ברשתות החברתיות.
הסרטון שבו איום על ישראלים

במקביל, פוליטיקאי צרפתי בשם תומאס פורטס העליל עלילת שווא על נער צרפתי יהודי, לאחר שהביע תמיכה בצה"ל ברשתות החברתיות, ואמר "אנחנו הלוחמים". הפוליטיקאי הציג את הנער כמשתף פעולה ולוחם בצה"ל, למרות העובדה שהוא מעולם לא שירת בצבא ולא היה בעזה.
אך למרות זאת הפוליטיקאי האשים אותו בפשעי מלחמה. בעקבות הדברים הנער ומשפחתו קיבלו איומים על חייהם. חשבון ה-X של הילד הושבת. בקהילה היהודית בצרפת גינו את הפוליטיקאי הצרפתי והאשימו אותו בכך שיצא לצוד יהודים צרפתים, שמשרתים בצבא הישראלי, בדומה למה שעשתה דרום אפריקה.
רחלי ברץ, ראש המחלקה למאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית, אמרה: "האנטישמיות הגואה ברחבי העולם תמשיך ותפקוד אותנו גם בשנת 2024. מעל ל-2,000 תקריות אנטישמיות התרחשו בצרפת בשלושת החודשים האחרונים של שנת 2023 ולצערנו הערכת המצב מציגה כי השיא עוד לפנינו. אסור לאפשר לקונספירציות אשר ידענו בעבר להרים את ראשן. חובה על כל מדינה לספק ביטחון אישי לכל יהודי בכל מקום שבו הוא יבחר להתגורר, אולם מדינת ישראל תמיד תהיה עוגן לכל יהודי שיבחר לחיות בה".