לאליהו הנביא יש כובע עם ראסטות בסגנון ג'מייקני והוא אוחז בידיו זיקוקים, אסתר אומרת לאחשוורוש מילים אקראיות באיטלקית כדי שלא יגלה שהיא יהודייה, ושלמה המלך שנשוי לאלף נשים מתלונן: "לך תזכור עכשיו אלף ימי נישואים... לך תעשה בגב אלף 'קיצי' ביום". אלה רק חלק מהסצנות המופיעות בסדרת הרשת הקומית "כל התורה על רגל אחת", שבה שלום מיכאלשווילי מסכם את סיפורי התנ"ך באופן שמותאם לילדים ונוער בישראל 2022.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
מאחורי הסדרה עומד מיזם התנ"ך 929, ותוכלו לצפות בפרקים מתוכה כאן ב-ynet. התבנית פשוטה: בכל פרק מעיר "דוֹד שלום" (מיכאלשווילי) את אחיינו, עידו (בגילומו של עידו בן חמו), עשר דקות לפני תחילת הלימודים. עידו מתעורר ונזכר שיש לו מבחן בתנ"ך בבית הספר, והוא לא הספיק ללמוד לקראתו את החומר. דוד שלום מרגיע אותו וממהר להגיש לו תקציר של הסיפור המקראי – או במילים אחרות, "מאמלק" אותו (על בסיס ראשי התיבות האינטרנטיים אמל"ק – "ארוך מדי, לא קראתי").
מיכאלשווילי לא הכיר לפני כן את מיזם 929, אבל נענה בשמחה להזמנה להשתתף בסדרה, כשנמסרו לו הפרטים. "אני שמח מאוד על הפרויקט הזה. שמחתי מאוד שהם פנו אליי, כי לא טריוויאלי במיזם כזה לפנות לשחקן וקומיקאי", הוא אומר ל-ynet. "היה לי כיף גדול לדעת שאהיה חלק מההנגשה של התנ"ך לילדים שהוא פחות מעניין אותם. כמו המשפט המפורסם של יגאל אלון, עם שלא זוכר את העבר שלו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל".
4 צפייה בגלריה
שלום מיכאלשווילי
שלום מיכאלשווילי
שלום מיכאלשווילי. "אומרים שככל שבן אדם מתבגר, הוא מתחבר יותר לשורשים שלו"
(צילום: באדיבות 929, מתוך הסדרה)
שבעת פרקי הסדרה מערבבים לא פעם בהומור בין התכנים הקדומים לתרבות הפופולרית העכשווית: כך למשל שאול נבחר למלך בתוכנית ריאליטי בשם "אקס פקטור מלך ישראל". כל פרק מוקדש לסיפור תנכ"י אחר: שאול המלך, דוד ושאול, מלכות שלמה, אליהו הנביא ונביאי הבעל, מגילת רות, מגילת אסתר וספר יונה.

4 צפייה בגלריה
יונה הנביא בגרסה עכשווית, מתוך הסדרה
יונה הנביא בגרסה עכשווית, מתוך הסדרה
יונה הנביא בגרסה עכשווית, מתוך הסדרה
(צילום: באדיבות 929)
לצד רגעים מבדרים, מוזכר לא פעם מוסר השכל שאפשר ללמוד מהסיפור המקראי. מסופו של שלמה המלך, לומדים שגם החכם באדם אינו חסין בפני "הכוח המשחית של הכסף והשררה" – ומהסיפור של יונה הנביא ואנשי נינווה, נלמד שיש חמלה בעולם ו"צריך גם לדעת לסלוח".

משימה מאתגרת

"ההנגשה של התנ"ך הייתה מאתגרת מאוד", מספר מיכאלשווילי. "נעזרנו באנשים המקסימים של פרויקט 929. זה היה יום צילום מיוחד, החלפתי כל כך הרבה דמויות. היה ממש שמח. אני מודה שהאתגר לגלם כל כך הרבה דמויות ביום צילום אחד הוא משהו שהיה לי כיף לעשות אותו ולעמוד בו".
4 צפייה בגלריה
אליהו הנביא, גרסת שלום מיכאלשווילי
אליהו הנביא, גרסת שלום מיכאלשווילי
אליהו הנביא, גרסת שלום מיכאלשווילי
(צילום: באדיבות 929, מתוך הסדרה)
ומה לגבי הרלוונטיות של המקרא למציאות היום? לדבריו, ככל שמתעמקים בתכנים "מבינים שאין חדש תחת השמש, ותמיד התעסקו ומתעסקים באותם דברים כל הזמן".
מה אם אנשים יטענו שלעשות צחוק מהתנ"ך זה חילול הקודש? "אני חושב שצחוק זו מילה לא מתאימה בהקשר הזה. מה שהפרויקט הזה בא לעשות הוא להנגיש לבני הדור של היום משהו שבעיניהם הוא כביכול מיושן, ואני שמח שאנחנו עושים את זה בצורה אחרת. כשלימודי התנ"ך בפשיטת רגל, ואפילו הבגרות בתנ"ך עומדת להתבטל, ולילדים אין ראש וקשב לזה, אני חושב שטוב ש-929 לוקח את המשימה של ההנגשה. זה אמור לפנות גם לאנשים שהתנ"ך הוא לאו דווקא הבית הטבעי שלהם. לא לאלה שמתעניינים בתנ"ך וזה בא אצלם מהבית, אלא למי שצריכים את התיווך הזה".
נשמע בין השורות שאתה מתנגד לביטול בחינת הבגרות בתנ"ך. "אומרים שככל שבן אדם מתבגר, הוא מתחבר יותר לשורשים שלו. בשנים האחרונות אני מנסה להתחבר יותר לשורשים שלי. כולנו יודעים מאיפה השורשים שלנו מגיעים, ואני שמח שיש לי חלק בדבר הזה".

4 צפייה בגלריה
מיכאלשווילי בתפקיד רות המואבייה
מיכאלשווילי בתפקיד רות המואבייה
מיכאלשווילי בתפקיד רות המואבייה. "החלפתי כל כך הרבה דמויות ביום צילום אחד"
(צילום: באדיבות 929, מתוך הסדרה)
את סדרת הרשת כתב וביים אורי כץ, והיא תתפרסם במלואה באתר של מיזם 929 וברשתות החברתיות. משה אוחיון, מנכ"ל מיזם 929, מסביר כי "בעולם שבו הדור הצעיר בוחר וצורך את התכנים שמתאימים לו מתוך הרשתות החברתיות, ומעדיף לרוב תוכן קצר, קליל ופשוט יותר, שמנו לנו למטרה להגיש להם את התנ"ך בדרך שתדבר אליהם – וכך לחבר אותם מחדש לסיפורי התנ"ך ולהיסטוריה של העם היהודי. כישרונו האדיר של שלום מיכאלשווילי, שנרתם באהבה לפרויקט, הפך את החלום הזה למציאות".