עשור לאחר שהתגייר ולאחר מאבק ממושך שכלל שביתת רעב, גר צדק מארצות הברית קיבל תעודת זהות ישראלית: דוד בן משה נולד וגדל כילד נוצרי בשם דוד בונט במרילנד. בצעירותו הסתבך עם רשויות החוק, לאחר שנתפס כשותף בעסקאות סמים ונשק. בעקבות עבירה זו, הוא נעצר בשנת 2010, ונשלח לתקופת מאסר של 30 חודשים. בכלא התחיל להתעניין ביהדות, לאחר שנתקל בטקסטים בעברית שחברו לחדר היה קורא.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
לאחר שסיים לרצות את עונשו והשתקם, פנה בן משה (אז בונט) לרב אורתודוכסי מקומי בבולטימור, וביקש לעבור תהליך גיור מלא: לקבל על עצמו את מלוא הדרישות לחיים, כיהודי שומר מצוות. "תוך כדי הליך השיקום שלי ראיתי ביהדות דרך חיים שבעזרתה אוכל לבנות את עצמי חזרה לעולם", הוא מספר. בשנת 2017 סיים את תהליך הגיור בהצלחה, ומאז הוא חי כיהודי דתי שומר מצוות, ומסתובב עם ציציות וכיפה.
קראו עוד בערוץ היהדות:
מספר חודשים לאחר מכן, הגיע ארצה והגיש בקשה לאזרחות ישראלית במטרה לעלות לישראל. "מבחינתי זה היה הצעד המתבקש במסע שלי", הוא אומר. "הרגשתי – ואני עדיין מרגיש – חיבור עמוק לעם ישראל, ומכך לארץ ישראל".
בקשתו סורבה באופן כמעט מיידי. כאשר בדק את הסיבה – עלו שתי נקודות: האחת, הרישום הפלילי שלו, למרות השיקום והכפרה שעשה, והשנייה, טענה כי ישנן בעיות בגיור שלו.

"ישראל – בית לעם היהודי כולו"

במשך חמש שנים המשיך בן משה להילחם על זכותו לקבל אזרחות ישראלית, וקיבל סירובים חוזרים ונשנים ממגוון סיבות. בין השאר, "אתה לא נראה כאדם שהתגייר". בתקופה הזו חי בישראל, אך נאלץ להוציא מדי שנה אשרת תייר או אשרת סטודנט, כדי שלא יגורש חזרה לארה"ב. במהלך התקופה למד בן משה במכון פרדס בירושלים, שם גם הכיר את תמר, אזרחית ישראלית, שלימים הפכה לרעייתו ואם ילדיו. השניים, חשוב לציין, נישאו דרך הרבנות הראשית לישראל.
3 צפייה בגלריה
דוד בן משה
דוד בן משה
דוד בן משה במעמד המרגש
בשלוש וחצי השנים האחרונות מקבל בן משה ליווי צמוד על ידי עורך הדין יאיר מבורך שאג מארגון עתים, המסייע לאנשים בהתמודדות מול שירותי הדת. "מרגע שהסיפור של דוד הגיע לפתחנו דרך מרכז הסיוע שאנו מפעילים, החלטנו שהדבר הנכון ביותר יהיה לסייע לו", אומר הרב שאול פרבר, יו"ר הארגון.
"אמנם הטענה במשרד הפנים הייתה שדוד הוא עבריין שהורשע בעבירות חמורות, ועל כן סורב – אך מדינת ישראל קמה כדי להיות בית לעם היהודי כולו, בין אם יהודים מלידה ובין אם יהודים מבחירה. נוסף על כך, חז"ל הורו לנו שבמקום שבעלי תשובה עומדים צדיקים גמורים אינם עומדים, וכמובן דוד שילם את חובו לאחר שריצה את עונשו כדין, ובמקביל עבר שיקום ותהליך תיקון אמיתי של מעשיו".

"מרגיש מבורך להיות חלק ממדינת ישראל"

לפני מספר חודשים יצא בן משה לשביתת רעב שנמשכה שמונה ימים, והוא מדגיש כי התקיימה על פי הנחיות ההלכה. לאורך שמונת הימים הללו שהה מחוץ לשערי משרד הפנים בירושלים, למעט זמני תפילה שהעביר ברחבת הכותל המערבי. במקביל פעלו אנשי "עתים" מול רונית אליאן, ראש מחלקת אשרות במשרד הפנים, שסייעה רבות, לדבריהם, בתהליך.
3 צפייה בגלריה
דוד בן משה
דוד בן משה
דוד בן משה. "עבר שיקום ותהליך תיקון אמיתי של מעשיו"
בתחילת חודש ינואר השנה התכנסו בן משה ועו"ד מבורך שאג פעם נוספת בלשכת משרד הפנים, לאחר שהבינו כי חלה התקדמות בעניינו. תחילה נתקלו שוב בחומה בירוקרטית – ומצב הרוח, הם מעידים, היה בהתאם. אך הפעם משהו השתנה.
הפקיד ביקש מהם להמתין, כי יצטרכו, ככל הנראה, למלא עוד מספר מסמכים. לאחר המתנה של כשעתיים הודיעו לבן משה כי בקשתו התקבלה, וכי הוא זכאי לאזרחות ישראלית. מספר דקות לאחר מכן, כבר יצא מהלשכה עם תעודת הזהות החדשה שלו כאזרח ישראלי מן המניין.
3 צפייה בגלריה
דוד בן משה עם רעייתו תמר וילדיהם
דוד בן משה עם רעייתו תמר וילדיהם
בן משה עם רעייתו תמר וילדיהם
כיום חיים דוד ותמר עם שני ילדיהם בבאר שבע. בקרוב יסיים בן משה את התואר השני שלו בעיתונות מאוניברסיטת NYU, ובימים אלה הוא מתכונן לקראת מסע בארה"ב סביב חודש ההיסטוריה השחורה בארה"ב, שם יעביר הרצאות בין קהילות שונות ברחבי המדינה.
"אני עדיין לא מאמין שהמאבק שלי לאזרחות ישראלית סוף-סוף הסתיים", אמר. "אני נרגש מאוד ואסיר תודה לכל מי שעזר וליווה אותי בתהליך הזה בשנים האחרונות. אני אוהב את עם ישראל ואת ארץ ישראל, ואני מרגיש מבורך להיות חלק ממדינת ישראל כאזרח שווה בין שווים".
הרב שאול פרברהרב שאול פרברצילום: דודו יצחקי
הרב פרבר הביע שמחה וסיפוק מסיום התהליך: "לצערי לאורך השנים אנחנו נתקלים לא פעם באטימות ואתגרים רבים אל מול הרשויות השונות, אך גם אספנו שותפים רבים לאורך הדרך והעשייה שלנו. בכל שנה מגיעות למרכז הסיוע שלנו אלפי פניות, ואנו פועלים יום-יום כדי לסייע במקרים כמו של דוד ורבים נוספים. אני מאחל למשפחת בן משה היקרה שיזכו לנחת ולחיים מאושרים כאן בישראל".
"מרגע שהתחלתי לעסוק בתיק של דוד, היה ברור לי שמדובר בגר צדק שמבקש לממש את זכותו לעלות ארצה כיהודי", אמר עו"ד יאיר מבורך שאג. "למרות הקשיים שעלו בדרך, הצלחנו לגרום לרשות האוכלוסין להכיר בכך גם כן, ואני שמח מאוד שדוד קיבל את האזרחות המגיעה לו. המקרה הזה איננו היחיד שבו פונים נתקלים בקשיים אל מול שירותי הדת ואל מול רשות האוכלוסין, ואנו כאן כדי לסייע לכל מי שנתקל בבעיות מסוג זה".