רבנים בכירים מהציונות הדתית הגיעו אתמול (יום א') לביקור בחמ"ל האזרחי של "אחים לנשק" – הארגון שהוקם בידי אנשי מילואים כחלק מהמאבק במהפכה המשפטית, ומסייע כיום ללוחמים ולנפגעי המלחמה. בין הנוכחים במפגש: הרב יעקב אריאל, מזקני הרבנים בציונות הדתית – וכן הרב זלמן מלמד, ראש ישיבת ההסדר בית אל, ואשתו הרבנית שולמית מלמד, הבעלים של ערוץ 7.
בין המשתתפים בפגישה היה הרב איתן איזמן, נשיא רשת החינוך צביה ויו"ר חבר הנאמנים במכללת אורות. שניים מנכדיו, האחים נועם וישי סלוטקי, נפלו בשבת שמחת תורה השחורה כשלחמו במחבלים בקרב על קיבוץ עלומים. הרב הוא גם אב שכול – בנו, צבי יהודה (ציקי) איזמן, נהרג ב-2002 בתאונת דרכים בעת שירותו ביחידת אגוז.

בשיחה עם ynet משחזר הרב איזמן כיצד נולד המפגש עם אחים לנשק: "באתי לניחום אבלים בגוש עציון, ופגשתי שם את חבר הכנסת מתן כהנא. ראיתי אותו עומד לצד הרב ברוך גיגי מראשי ישיבת ההסדר הר עציון, ושוחחנו יחד מה אפשר לעשות לשינוי השיח בחברה הישראלית. מתן שאל אותנו אם נהיה מוכנים להיפגש עם אחים לנשק. אמרתי לו שאפגש עם כל אדם שמוכן לפגוש אותי. לאט-לאט נוספו עוד רבנים, וגם אחים לנשק באו בחבורה גדולה מאוד".
"בשבילי הם היו חידה, וגם אמרתי להם את זה", הוא משתף ביחס לאחים לנשק. "הרגשתי שהם מציפים שנאה נגדנו ולא הבנתי מאיפה השנאה הזו באה. אנחנו משתתפים במלחמות, משחרור ירושלים במלחמת ששת הימים דרך מלחמת לבנון הראשונה שבה זכיתי להיות. תמיד היו ויכוחים פוליטיים בתוכנו, אז עוד היו אפילו קומוניסטים, ועדיין יכולנו להיות ביחד ולהילחם ביחד. חיתנתי חלק גדול מהילדים של החברים שלי".
בפגישה הוא נחשף, לדבריו, לטון אחר לגמרי: "שמענו על העשייה הנפלאה של אחים לנשק. יצאנו מרותקים ומתפעלים מהעשייה המבורכת שלהם. אנשים עזבו את עבודתם והתמסרו לשקם את נזקי המלחמה המיוחדת והקשה שאנחנו נמצאים בתוכה. זה מדהים. לא נעלמו המחלוקות על כל מיני נושאים, אבל ראינו שאפשר לשבת ולדבר. אין לי ספק שאנחנו חייבים ליצור הסכמות כלשהן כדי שנוכל להמשיך לחיות ביחד".
4 צפייה בגלריה
המפגש בין הרבנים מהציונות הדתית לאנשי אחים לנשק
המפגש בין הרבנים מהציונות הדתית לאנשי אחים לנשק
המפגש בין הרבנים מהציונות הדתית לאנשי אחים לנשק. "עשייה מבורכת"
(צילום: החמ"ל האזרחי, אחים לנשק)
עדיין יש אנשים מהציבור הדתי-לאומי שלא רואים בעין יפה את המפגש הזה, בטענה שהוא נותן לגיטימציה לאנשים שלפני המלחמה עודדו סרבנות. "אני שומע כל מיני אנשים. שאלו אותי אם אני הולך להיפגש עם 'ראש הנחש'. אנחנו לא צריכים להיבהל. המפגש גם מוכיח שטוב לשבת ביחד, גם אם לא יושגו הסכמות על כל דבר".
היום ברור לך שמהלכים יסודיים שנוגעים לשינויים במערכת המשפט צריכים לצאת לפועל רק בהסכמה רחבה? "בסוף במשטר דמוקרטי צריך לבחור, בין המפלגות תמיד יהיו ויכוחים והדמוקרטיה צריכה להכריע. אין לי ספק שצריך למצוא דרכים לתיקון מערכת המשפט שכולנו נשמח בהן. אם הדרך הנוכחית פחות טובה, אז בואו נחפש דרך טובה יותר. אני בטוח שאפשר למצוא דרך שמוסכמת על כולנו".

"לנהל דיון עם הקשבה"

הרב רא"ם הכהן, ראש ישיבת ההסדר בעתניאל, אמר בריאיון ל-ynet Live בעקבות המפגש: "צריך להבין שיש לנו עם אחד וכל אחד זקוק לשני. אין ספק שהגיע הזמן שלא רק נחיה בשלום של שקט תעשייתי, אלא שכל אחד ידע להעריך את מה שהאחר עושה. לא נטשטש את המחלוקות, אבל ננהל דיון עם הקשבה עמוקה מאוד בינינו".
4 צפייה בגלריה
המפגש בין הרבנים לאנשי הארגון
המפגש בין הרבנים לאנשי הארגון
המפגש בין הרבנים לאנשי הארגון
(צילום: החמ"ל האזרחי, אחים לנשק)
מה חשבת על אחים לנשק בחודשים הסוערים של הרפורמה המשפטית? "אני לא רוצה להיכנס לפרטים, אני חושב שהיה כשל נורא של שני הצדדים. כך לא מנהלים דיון. הדיון היה לא קשוב, שפת הגוף של שני הצדדים הייתה פגומה ואני חושב שכל הצדדים צריכים לחזור בתשובה. אני חושב שצורת ניהול הדיון היא לא רק שאלה של טקטיקה תרבותית".
"לא חתמתי בחיי בעד מפלגה מסוימת ולא אחתום בעד מפלגה, רב שייך לכולם ולכן אני לא מוכן שייחסו אותי למישהו", הוא ביקש להדגיש. "יכולים להיות חילוקי דעות, זה לא שאין לי דעות, אבל אני שייך לכולם. אני חושב שאנחנו צריכים להיות אדריכלים של אופק חברתי, שיהיה שיח עם הקשבה עמוקה. אני לדוגמה לא שמעתי בחיי ח"כ שעולה על דוכן הנאומים ואומר: 'חשבתי להגיד א' אבל קודמי שכנע אותי ולכן חזרתי בי'. בישיבה אני עושה את זה יום יום, ואני חוזר בי כי תלמיד מראה לי שטעיתי במשהו. אני רוצה שניצור חברה קשובה שיש בה ימין ושמאל".
רון שרף, ממנהיגי אחים לנשק, סיפר: "לא הכרתי את הרב רא"ם עד אתמול, נפגשנו קצת לפני הפגישה להיכרות קצרה ותוך חמש דקות מצאנו הרבה מהמשותף. שנינו לוחמים לשעבר, ועם הדאגה ללוחמים בחזית מיד התחברנו. אני מכיר היטב את אחיו, שהוא שכן שלי, ואנחנו מדברים הרבה. כלומר, החיבור עדיין קיים. בפגישה לא טאטאנו את הפערים, דיברנו על הפערים הגדולים שקיימים ולא נשנה את הדעות אחד של השני, אבל הבנו שכדי לחיות פה בעוד 20 שנה, כדי שהילדים שלנו יוכלו לחיות פה וכדי שהמוות של כל כך הרבה אנשים מ-7 באוקטובר והלאה לא יהיה לשווא, אנחנו צריכים לדעת להסתדר".
רון שרף: "את השיקום והאיחוי של המדינה הזאת אי-אפשר יהיה לעשות בכלים שההנהגה הזאת עובדת בהם היום, לא ראש הממשלה ולא הממשלה. השיח והשיטה הזאת יצטרכו להשתנות, וזה יבוא מהעם"
"ברור לנו שההנהגה הקיימת לא יודעת לנהל את המורכבות הזאת של מדינה יהודית ודמוקרטית", הוא ציין. "את המורכבות הזאת, הנהגה שפועלת לשיסוי וקיטוב לא יודעת לנהל. הסכמנו אתמול שאנחנו מהשטח, מלמטה, נצטרך להראות בדוגמה אישית איך מנהלים את המורכבות הזאת, של מדינה יהודית ודמוקרטית".
4 צפייה בגלריה
סא"ל במילואים רון שרף בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
סא"ל במילואים רון שרף בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
סא"ל במילואים רון שרף בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב, לפני המלחמה. "מצאנו הרבה מהמשותף"
(צילום: מוטי קמחי)
הוא הבהיר כי "אנחנו לא בעולם הרמוני, אנחנו לא מתכחשים ולא שוכחים את מה שהיה, וגם מקשיבים עכשיו למכונת הרעל שעדיין ממשיכה לעבוד. אנחנו לא שמים את זה מתחת לשולחן, אבל באים לדבר ולנסות להבין שנצטרך לצאת מזה ביחד. את השיקום והאיחוי של המדינה הזאת אי-אפשר יהיה לעשות בכלים שההנהגה הזאת עובדת בהם היום, לא ראש הממשלה ולא הממשלה. השיח והשיטה הזאת יצטרכו להשתנות, וזה יבוא מהעם. זה מה שאנחנו אומרים".

"עם ישראל מתאחד"

חבר הכנסת מתן כהנא (המחנה הממלכתי), שיזם את המפגש, אמר כי "כל אזרח בישראל צריך לשאול את עצמו: מה אני מתכוון לעשות אחרת כדי שאחרי המלחמה הדברים לא ייראו כפי שנראו, ואיזה מחיר אני מוכן לשלם על זה. אם כל אחד יגיד רק מה אחרים צריכים לשנות, נחזור מהר מאוד לאותו מקום רע שהיינו בו קודם".
הרב בני קלמנזון, ממייסדי ישיבת ההסדר עתניאל, שבנו אלחנן נהרג בזמן שחילץ את תושבי קיבוץ בארי מהתופת ואחיינו פדיה מרק נפל בקרב ברצועת עזה, אמר לאנשי הארגון בפגישה: "אני מלא התפעלות מהפעילות שלכם. חשוב להתגייס כדי לתקן את הסיפור. אני רוצה לשבת עם חבריי ולהתחיל להכות על החזה שלנו על שפעלנו לא כשורה. אני חושב שמן הראוי שגם אתם תכו על החזה שלכם. אם לא נעשה את השיח הזה ונצא לדרך משותפת, יש לי חשש שיהיה פה יותר גרוע".
איל נוה, ממובילי אחים לנשק, אמר כי "עם ישראל מתאחד, צבא ההגנה אגרוף ברזל, עכשיו הגיע הזמן להנהגה שתוכל לאחד את העם. הגעת רבני הציונות הדתית לאחים לנשק היא הקריאה שכולנו אחים – ומהיום רק הסכמה רחבה והבנת הפחדים והצרכים של הצד האחר הם הדגל שלאורו נלך. לא ניתן יותר לאף הנהגה לקרוע אותנו מבפנים. היום אנחנו מבינים שהריפוי נמצא גם הוא 'למטה', בחברה טובה יותר – שבעליה הם אנשיה".
4 צפייה בגלריה
הרבנים והרבניות במפגש עם אנשי אחים לנשק
הרבנים והרבניות במפגש עם אנשי אחים לנשק
הרבנים והרבניות במפגש עם אנשי אחים לנשק
(צילום: החמ"ל האזרחי, אחים לנשק)
גיגי לוי-וייס ממטה ההייטק הדגיש בפגישה: "הסיכון בלצאת לא מאוחדים גדול מכפי שהוא נראה. את האויב החיצוני ננצח, האויב הפנימי הוא מסוכן ונצטרך לקחת החלטות קשות. מי שלא מוביל מתוך אחדות, לא יכול להוביל את העם הזה. הגיע הזמן להסכמה על כללי המשחק".
הרב דוד פנדל, ראש ישיבת ההסדר בשדרות, ציין: "בתור תושב שדרות, אני רוצה להגיד שמפעל החסד שלכם מדהים ואני מזמין אתכם לישיבת ההסדר שלי. ועדיין – אסור להתעלם מאג'נדה פוליטית, ולכן אני חשדן. דמוקרטיה זה לא רק שאתם שולטים, זה לא רק שהממשלה שלכם".
עדי סופר תאני, מנכ"לית מטא ישראל, דמעה בפגישה ואמרה: "על מה נגיד בעוד עשור שהמוות שלהם לא היה לשווא? על מה נגיד שהיינו ראויים להקרבה? היינו כפסע ממלחמת אחים אמיתית, ואם לא נצליח להתאחד – זה עלינו. זה הדור שלנו, זה התור שלנו, לתקן את כל מה שהתקלקל כאן".
נוסף על השמות שהוזכרו, במפגש נכחו בין השאר גם הרב אורי שרקי, רב תנועת הנוער עזרא ויו"ר ברית עולם – המרכז העולמי לבני נח; הרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר אורות שאול בתל אביב; הרבנית אסתי רוזנברג, ראש מדרשת מגדל עוז; הרבנית ד"ר לאה ויזל, ראש המדרשה באוניברסיטת בר-אילן; והרב דני מירוויס מתנועת המזרחי העולמית.