לאחר שאלמוני חרט צלב קרס בלב מחלקת המדינה האמריקנית - נשיא ארה"ב יצא בהצהרה מיוחדת. "אומר זאת בבירור: תחת הממשל שלי אין שום מקום לאנטישמיות במחלקת המדינה, או בשום מקום אחר בעולם", מסר - והוסיף: "זה תלוי בכולנו שלא לתת נמל מבטחים לשנאה, ולהתנגד לקיצוניות בכל מקום שנראה אותה".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הנשיא ג'ו ביידן אמר את הדברים לאחר שאתר החדשות האמריקני, אקסיוס, חשף כי אלמוני חרט צלב קרס על קיר המעלית, ליד משרדו של השליח המיוחד למעקב ומאבק באנטישמיות. צלב הקרס הוסר - ומחלקת הביטחון של מחלקת המדינה פתחה בחקירה.

מזכיר המדינה: "אנטישמיות איננה שריד מהעבר"

בתגובה למעשה שיגר מזכיר המדינה, אנתוני בלינקן, מייל לכל עובדי מחלקת המדינה שמגנה את הוונדליזם: "כפי שזה מזכיר לנו בכאב, אנטישמיות איננה שריד מהעבר", כתב. "היא עדיין כוח בעולם כולל קרוב לבית, וזה מתועב. אין לזה מקום בארה"ב, במשרד החוץ או בשום מקום אחר ואנחנו חייבים להיות חסרי פשרות. לעמוד נגד ולדחות את זה".
בלינקן פנה לעובדים היהודים במחלקת המדינה, וביקש להבהיר להם שהוא אסיר תודה על השירות שלהם. "כמה אנחנו גאים להיות העמיתים שלכם", כתב. 70 אלף עובדים מעסיק משרד החוץ האמריקני, והם מוצבים ב-285 נציגויות בכל העולם. כל המעליות בבניין מחלקת המדינה נמצאת תחת מעקב של מצלמות אבטחה, וישנה אבטחה בכניסה לכל המתחמים המאובטחים. לבניין יש גישה לקבלנים חיצוניים.
שגריר ישראל בארה"ב ובאו"ם, גלעד ארדן, מסר בתגובה: "צלב הקרס שצוייר במחלקת המדינה הוא אירוע חמור של וונדליזם אנטישמי, המראה שוב כיצד האנטישמיות איננה מבחינה בין יהודי ליהודי, ופוגעת לא רק בישראל אלא בעולם כולו. עלינו להיאבק יחד בנחישות נגד אנטישמיות מכל סוג, ולמצות את הדין עם כל אדם שיפעל מתוך שנאה לעם היהודי"
אין זו הפעם הראשונה שתופעות אנטישמיות מתגלות בלב מחלקת המדינה. רק בחודש פברואר השנה פורסם בוושינגטון פוסט כי פריץ ברגרן, פקיד במשרד החוץ האמריקני, פרסם פוסטים אנטישמיים ברשתות החברתיות, שבהם כינה את היהודים "זרע הנחש וצפע הצפעונים" - ואמר כי "הם אינם בני העם הנבחר של אלוהים". לפי הפרסום, מדובר בפקיד בדרג בינוני שמועסק במחלקה שאחראית על הנפקת ויזות לאזרחי אפגניסטן, שהיה בעברו מנהל פיננסי בשגרירות ארה"ב בבחריין.
את הפוסטים שלו פרסם בגלוי תחת שמו ותמונתו, ואליהם צירף סרטונים. "ישו הנוצרי הגיע כדי להציל את העולם כולו מהיהודים – המייסדים של הדת האנטי-נוצרית המקורית, הם זרע הנחש, זה צפע הצפעונים", כתב בפוסט בבלוג שפרסם ב-4 באוקטובר, ועליו חתם, "ד"ר פריץ ברגרן". כותרת הפוסט: "יהודים הם לא העם הנבחר של אלוהים. הם רצחו את ישוע הנוצרי. איך הם יכולים להיות העם הנבחר של אלוהים".
דובר משרד החוץ האמריקני סירב לומר האם דבריו יובילו לצעדים משמעתיים מכל סוג שהוא. "לא נגיב לענייני כוח אדם פנימי מעבר לכך שנאמר כי מדובר בדעות אישיות שאינן מייצגות את אלו של משרד החוץ".