בתוך שלל המשפחות היהודיות שמשתתפות בתרומות ובמעורבות בישראל, אחת הצבעוניות ביותר היא ללא ספק משפחת דלל מלונדון. הדללים הרימו לא רק תרומה אדירה לעולם האמנות והתרבות, אלא גם מפרנסים היטב את מדורי הרכילות. צאצאיה ממשיכים לככב בתקשורת, אך לצערם או לשמחתם גם בהקשרים רכילותיים ולא רק במדורי הכלכלה או התרבות.

באסוציאציה ראשונה, מרבית הקוראים בוודאי חושבים על מרכז סוזן דלל למחול ולתיאטרון בתל אביב, והקשר למשפחה אכן קיים – אבל הסיפור של משפחת דלל הולך אחורה הרבה יותר.
5 צפייה בגלריה
אליס דלל
אליס דלל
אליס דלל. הייתה דוגמנית מצליחה, אבל היום מתרכזת בצילום
(צילום: AP)
ג'ק דלל נולד בשנת 1923 במנצ'סטר, בריטניה, למשפחה יהודית עיראקית. כבנו של יבואן טקסטיל, ג'ק החל לעבוד עם אביו כבר בגיל הנעורים, לפני שלמד בקולג' היטון מור כדי להפוך לבנקאי בתחילת שנות ה-70.
ג'ק דלל ושותפיו רכשו את בית בוש האוס בלונדון, שהיה ביתו של שירות ה-BBC העולמי, תמורת 55 מיליון ליש"ט ב-1987, ובתוך שנתיים בלבד הם מכרו את הנכס בסכום עתק של 130 מיליון ליש"ט
ג'ק, שהכינוי שדבק בו היה "בלאק ג'ק" בשל אהבתו להימורים, רשם את העסקה המשמעותית הראשונה שלו על ידי מכירת בנק דלתון בארטון לקייזר אולמן תמורת 58 מיליון ליש"ט בזמן התסיסה הכלכלית העצומה בבריטניה בשנים 1974-1973. בהמשך, ג'ק, שרבים כינו אותו "גאון נכסים", עשה את הונו עם הקמת תאגיד Allied Commercial Holdings ב-1974, עם השותף העסקי סטנלי ואן גלדר.
ל-Allied Commercial היו הצלחות גדולות רבות, אך אחת המפורסמות ביותר הייתה הרכישה והמכירה של בית בוש האוס בלונדון, שהיה בעבר ביתו של שירות ה-BBC העולמי. Allied Commercial רכשה את הנכס תמורת 55 מיליון ליש"ט ב-1987 ובתוך שנתיים בלבד, הם מכרו את הנכס בסכום עתק של 130 מיליון ליש"ט – רווח בלתי נתפס של 75 מיליון ליש"ט.
5 צפייה בגלריה
בניין ה-BBC. עסקת ענק של ג'ק דלל
בניין ה-BBC. עסקת ענק של ג'ק דלל
בניין ה-BBC. עסקת ענק של ג'ק דלל
(צילום: AP)
באמצעות השקעותיהם ועסקאות הנכסים השונות שלהם, בעיקר הרכישה והמכירה של Max Shell House שאותו רכש תמורת 130 מיליון ליש"ט ומכר תמורת 490 מיליון ליש"ט, צבר דלל עושר שמוערך בכ-500 מיליון ליש"ט.

שלוש נשים, תשעה ילדים

במהלך אותה תקופה, דלל גם הביא לעולם תשעה ילדים משלוש נשים שונות, כולל 7 בנות ו-2 בנים – רבים מהם ילכו בעקבותיו להצלחה גדולה, בעיקר בעולמות התרבות והאמנות.
לג'ק נולדו חמישה ילדים עם אשתו הראשונה, דיילת האוויר הישראלית זהבה הלמר, ונולדו לו שני ילדים נוספים מקטיה דאגלס – יסמין, שהיא במאית קולנוע, ורואן. מאוחר יותר נולדו לו שני ילדים נוספים, זאק וקתרין, עם אשתו השנייה, רואן לואו, מלכת יופי דרום-אפריקאית לשעבר.
5 צפייה בגלריה
גיא דלל ושרלוט קסיראי בחתונה במונאקו
גיא דלל ושרלוט קסיראי בחתונה במונאקו
גיא דלל ושרלוט קסיראי בחתונה במונאקו. מנהל את עסקי המשפחה
(צילום: Getty Images)
בנו של ג'ק מאשתו הראשונה, גיא, השתלט על ניהול העסק ב-Allied Commercial ב-1986, שנים רבות לפני מותו של ג'ק ב-2012, ועבד גם כסוחר אמנות. ילדיו האחרים של ג'ק מנישואיו הראשונים כללו את לוריין, סוזן (רקדנית), גבי (במאית קולנוע ושחקנית) ודיאן.
בעוד סוזן דלל עשויה להיות שם מוכר בישראל, היא מוזכרת רק לעיתים רחוקות, אם בכלל, בסיפורים על משפחת דלל. לסוזן הרקדנית היו חיים טרגיים, ובשנת 1981 היא מתה ממנת יתר של הרואין בגיל 23 בלבד. פטירתה הטרגית ואהבתה לישראל היו הסיבות לכך שג'ק הקים את מרכז סוזן דלל על שמה בעיר הלבנה ב-1989.

כוכבת הסדרה "בנות"

סוזן הייתה רחוקה מלהיות אשת האמנויות היחידה במשפחה. בתו של ג'ק, לוריין, נישאה למתופף הבריטי של להקת Bad Company, סיימון קירק, ונולדו להם שלושה ילדים. כיום, ילדיהם הם חלק מצאצאי דלל הידועים ביותר: ג'מימה, דומינו ולולה קירק.

ג'מימה, שחקנית מצליחה, ידועה בעיקר בזכות תפקידה בסדרה "בנות" (Girls), ואחותה לולה גם היא שחקנית מוכשרת, זמרת וכותבת שירים. דומינו קירק, זמרת, נשואה לשחקן פן בדג'לי שמוכר מהסדרה "אחת שיודעת" (Gossip Girl).
בני משפחת קירק הם לא הסלבריטאים היחידים במשפחה. בנו של ג'ק, גיא, היה נשוי לאנדריאה – דוגמנית ברזילאית, וילדיהם עלו גם כן לכותרות על תרומתם לאמנויות, כמו גם בזכות כמה שערוריות פה ושם. אליס הדוגמנית, שרלוט אולימפיה מעצבת האופנה, ואלכס דלל, סוחר אמנות שמנהל את הגלריה של מזרח לונדון בכיכר הוקסטון 20 – כולם מצליחים ומוכרים בזכות עצמם.
5 צפייה בגלריה
ג'מימה קירק
ג'מימה קירק
ג'מימה קירק. כוכבת בזכות עצמה
(צילום: AP)
אליס דלל, אחת הדוגמניות הלוהטות בסוף העשור הראשון של המאה הנוכחית, רשמה הצלחה גדולה בתעשייה בתפקידה כפנים של קמפיין תיקים של שאנל, כמו גם בקמפיין האופנה של מנגו בשנת 2008. היא ידועה בעיקר בתור דוגמנית הלבשה תחתונה של המותג Agent Provocateur, אבל היא גם מתופפת של להקת רוק. כיום היא עובדת בעיקר כצלמת, אך נשארת בתודעה הציבורית במידה מסוימת.
כאחת מיורשות הונו של ג'ק, אליס הייתה מושא לסיקור אינטנסיבי, ובשנת 2008 כיכבה בשערורייה כאשר תמונות שלה לכאורה משתמשת בקוקאין במהלך מסיבות הודלפו לתקשורת.
חיי הזוגיות שלה היו נושא סיקור פופולרי בצהובונים הבריטיים, מכיוון שחוג החברים שלה כולל סלבריטאים בריטיים רבים ובינלאומיים רבים. היא יצאה בעבר עם בנו של מיק ג'אגר ועם עוד ידוענים מקומיים בבריטניה.
עם מותו של ג'ק, רואן דלל קיבלה את כל עזבונו ו-15.4 מיליון ליש"ט, בעוד ילדיו לא קיבלו דבר. עם זאת, רואן טענה שחלק גדול מהונו היה מוגבל בנאמנויות ובעסקאות סודיות אחרות
המעורבות של אליס בשימוש בסמים לא הייתה סוד עבור משפחת דלל, במיוחד מכיוון שאביה גיא נקנס ונידון ל-12 חודשי מאסר על תנאי בגין מעורבותו בהברחת קוקאין בשווי 40 אלף ליש"ט לבריטניה ב-1978, כשהיה רק בן 21.
מעבר לשימוש בסמים, בשנת 2016, גיא ואלכס דלל עלו לכותרות על עסקה שהתפוצצה לאחר ששניהם זומנו לשימוע בפרלמנט הבריטי, לגבי הלוואה של 35 מיליון פאונד שמימנו עבור דומיניק צ'אפל לרכישת חנות הכלבו BHS. כשנה לאחר שצ'אפל רכשה את רשת חנויות הכלבו, היא קרסה עם גירעון של למעלה מ-500 מיליון ליש"ט, והביאה לאובדן של 11 אלף מקומות עבודה.

הבריח נכסים לילדים?

השערוריות של משפחת דלל אינן מוגבלות רק לגיא וילדיו. פטירתו של ג'ק דלל הביאה יותר פוקוס על המשפחה, שכן אשתו השנייה רואן ניהלה מאבק פומבי עם ילדיו של ג'ק על הירושה שקיבלה (או ליתר דיוק, לא קיבלה) באוקטובר 2012.
עם מותו של ג'ק, רואן דלל קיבלה את כל עזבונו ו-15.4 מיליון ליש"ט, בעוד ילדיו לא קיבלו דבר. עם זאת, רואן טענה שחלק גדול מהונו היה מוגבל בנאמנויות ובעסקאות סודיות אחרות.
לדבריה, ב-1997, זמן קצר אחרי שרואן וג'ק התחתנו, הוא העביר נכסים בשווי של כ-56 מיליון ליש"ט לששת ילדיו הגדולים. למרות היעדר ראיות, רואן נקטה צעדים משפטיים ב-2015 כדי שתוכל לתבוע את ילדיו של ג'ק על מה שהיא מאמינה שמגיע לה, למעלה מ-385 מיליון ליש"ט – טענה שילדיו כמובן מכחישים.

קשרים מעטים עם ישראל

למען האמת, הקריירה של ג'ק הייתה אפופה מסתורין ושמועות לגבי השווי האמיתי שלו, והשאלה לאן הלך הכסף הזה. יש החושדים שהוא היה עשיר הרבה יותר ממה שהציגה השורה התחתונה, בעוד אחרים חשדו שהוא השקיע הרבה יותר בהימורים ממה שידוע בציבור – כיאה לכינוי שלו. על פי הדיווחים, ג'ק היה ידוע כמי שמוציא עד מיליון פאונד בליל הימורים אחד בלבד.
5 צפייה בגלריה
מרכז סוזן דלל
מרכז סוזן דלל
מרכז סוזן דלל. לזכרה של סוזן שנפטרה בגיל צעיר
(צילום: מוטי קמחי)
כיום נדמה שלמרות המוניטין של מרכז סוזן דלל בישראל, למשפחת דלל יש קשרים ציבוריים מעטים עם מדינת ישראל. ג'מימה סיפרה מדי פעם על שמירת שבת ועל כך שהם נהנים מארוחות שבת עם המשפחה, אבל מעט מאוד נאמר בפומבי על ידי שושלת דלל בנושאי יהדות או ישראל.
בעוד הדללים ממשיכים להצליח ולתרום ברחבי העולם למטרות כמו תוכניות גמילה מסמים באמצעות קרן דלל, כמו גם תרומה בתחומי האמנות, אין ספק שהמשפחה עדיין עסוקה במחלוקות ובמריבות פנימיות, גם אם חלקן לא מגיעות בזמן אמת לידיעת הציבור או התקשורת.