"הוא איש מלא חסדים", מספר בכאב עידן ברוך על אחיו החטוף, אוריאל ברוך, שהיה לדבריו אדם מאמין: "רק יומיים לפני שהוא נחטף ישבנו יחד במסעדה, והמלצרית סיפרה לנו שהיא תורמת את הטיפים שלה לנזקקים. הוא הביא לה 600 שקל".
עידן ומשפחתו, לצד משפחות חטופים רבות אחרות, צפויים להשתתף הערב (יום ה') באירוע תפילת "שמע ישראל" הגדולה בעולם. דווקא בתקופה שבה מדינת ישראל מתרחקת מהעולם, ודווקא כשתחושת חוסר האונים והכאב של משפחות החטופים מתגברת – יתקיים האירוע העולמי, ביום תענית אסתר. המטרה באירוע, שיתקיים ברחבת הכותל המערבי בשעה 17:30 וישודר בשידור חי ברחבי העולם, היא ליצור זעקת תפילת "שמע ישראל" שיישאו עם ישראל, בארץ ובעולם – בקריאה לשובם של החטופים.
3 צפייה בגלריה
עידו, אחיו של החטוף אוריאל ברוך
עידו, אחיו של החטוף אוריאל ברוך
עידן, אחיו של החטוף אוריאל ברוך
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עידן מסביר כי מדובר באירוע חשוב ביותר עבורו ומשפחתו: "אין פסוק עוצמתי ליהודי כמו 'שמע ישראל'. המטרה שלנו עכשיו היא לזעזע את השמיים, לפתוח את כל הערוצים. עשינו את כל ההשתדלות במובן הפיזי, אנחנו לא מפסיקים להתפלל ולעשות עצרות, עכשיו הגיע הזמן לעשות התכווננות רוחנית. נמאס לנו, די, אנחנו מרוטי עצבים ונהיינו מלקטי אוויר כדי לשרוד עוד יום. אנחנו רוצים לחבק את היקירים שלנו, שזה יהיה מאחורינו".
אחד הכלים שעוזרים לעידן עם ההתמודדות הוא דווקא ההתכווננות הרוחנית: "התארחתי בפודקאסט של מאמן מנטלי. אמרתי שהחלטתי – במקום להיכנס למקום קורבני, אני אסביר על הכלים שמחזקים אותי. אני מרגיש שכולם מסביב מתנהגים כמו מתים-חיים, אבל אם נמות עכשיו, מתי נחיה? אנחנו נזעק היום לעזרה – לחיים".
משפחת חטופים נוספת שתשתתף בתפילה ההמונית, היא משפחת סיגל. שיר סיגל תגיע עם אימה אביבה שחזרה משבי חמאס לפני למעלה ממאה יום, ותתפלל לחזרתו של אביה קית' שנותר מאחור: "אני החלטתי שאני עושה כל מה שמציעים לי לעשות כדי להתמודד. אני מחוברת ליהדות, אולי לא דווקא כדת אבל זה תמיד סיקרן אותי. מ-7 באוקטובר כולנו מנסים לחפש דברים להיאחז בהם, ויש משהו באמונה הדתית שמאוד קל להיאחז בה ולקבל ממנה כוח וביטחון".
3 צפייה בגלריה
שיר סיגל, בתו של החטוף קית סיגל
שיר סיגל, בתו של החטוף קית סיגל
שיר סיגל, בתו של החטוף קית' סיגל
(צילום: גיל נחושתן)
שיר מסבירה שהיא איננה קיבוצניקית קלאסית, לעומת הוריה שהתגוררו בכפר עזה: "אם תשאלי את אמא שלי, היא תירתע רק מהמחשבה שאני מתפללת לאלוהים – אבל גם היא באה איתי, בעיקר בשביל המסר היותר מופשט ורחב שאנחנו עושים. המשפחה של אמא שלי שרדה את השואה, אנחנו מחוברות לאמירה שאנחנו כאן בזכות ובגלל העבר של העם שלנו".
"לאמא שלי יש אחות שחזרה בתשובה", היא מוסיפה: "ב-7 באוקטובר שאלתי אותה אם יש תפילה שקשורה לחטופים שאני יכולה להגיד. היא אמרה לי – 'תכתבי את התפילה שלך'. מאז זה הולך איתי. בסופו של דבר כולנו מתפללים, מבקשים כוחות, שולחים אנרגיות. אלוהים זה עניין סמנטי".
תפילת ה"שמע" העולמית מתקיימת כאמור בתענית אסתר, רגע קט לפני אירועי פורים שעבור משפחות החטופים מרגישים השנה רחוקים מתמיד: "נורא קשה לחגוג את פורים – להתחפש, לשמוח, לשלוח משלוחי מנות", שיר משתפת.
3 צפייה בגלריה
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב
(צילום: דנה קופל)
"בזכות התפילה הזו יתאפשר לנו לעשות משהו כדי לציין את החג והמסורת. אני מקווה שדווקא בגלל שהשנה אנחנו לא חוגגים באמת, בשנה הבאה יהיו חגיגות הרבה יותר שמחות של החג. לא נחגוג ניצחון, כי לא יהיה כזה אחרי מה שעברנו, אבל כן נוכל לחגוג את החופש, את האחדות, את היהדות".
נשיא המדינה יצחק הרצוג ישתתף גם הוא בתפילה: "גם אני מצטרף כמו כל העם היהודי לתפילת 'שמע ישראל' להחזרת כל החטופות והחטופים, החלמת כל הפצועים והפצועות בגוף ובנפש, הצלחתם ושלומם של חיילינו וגיבורינו ולאחדות עם ישראל בארץ ובעולם כולו".