"מפקד האוכלוסין הלאומי" שפרסמה הלשכה לסטטיסטיקה בפולין, מצא כי נכון לעכשיו מתגוררים בפולין יותר מ-17 אלף איש שמזהים את עצמם כיהודים. מדובר בעלייה דרמטית הן מבחינת המספרים והן מבחינת המוכנות של בני הקהילה להודות ביהדותם.
לאחר השואה יהודים רבים שנשארו בפולין הסתירו את יהדותם בגלל פחד שהם ייפגעו ואף יירצחו בידי שכניהם הפולנים. מפקד דומה שנערך בשנת 2011 מצא רק כ-7,500 איש שהגדירו את עצמם יהודים, מתוכם 78% שהגדירו את יהדותם כזהות השנייה, לרוב אחרי הפולנית. לעומת זאת במחקר הנוכחי כמחצית מאלה שהגדירו עצמם יהודים רשמו את זהותם היהודית כראשונה בחשיבותה.
2 צפייה בגלריה
שחזור הנפת הדגלים
שחזור הנפת הדגלים
שחזור הנפת הדגלים באחד המסעות לפולין
(צילום: FromTheDepths.org)
בסך הכול בעשור האחרון חלה עלייה של יותר מ-220% במי שמגדירים עצמם כיהודים. רבים סבורים שמספר היהודים האמיתי בפולין גבוה עוד יותר. בשנים האחרונות גובר מספרם של פולנים שמגלים את השורשים היהודיים שלהם. על פי הערכות שונות מספר היהודים האמיתי בפולין עומד על 50 אלף ואף יותר, אומרים גורמים בקהילה היהודית בפולין.
בקבלת פנים לקהילה היהודית שערך שגריר ישראל בפולין, ד"ר יעקב ליבנה, הוא אמר כי העובדה שהרבה יותר יהודים בפולין מוכנים להצהיר כיום על יהדותם היא התפתחות חיובית מאוד: "אני שמח שיותר ויותר אנשים כבר לא חוששים לדבר בגלוי על יהדותם. הידוק הקשרים בין ישראל לפולין בחודשים האחרונים מסייע לחזק את הקשר של מדינת ישראל עם הקהילה היהודית ולשמור על המורשת היהודית בפולין".
2 צפייה בגלריה
שגריר ישראל בפולין ד"ר יעקב ליבנה בסוכה בחצר השגרירות עם שליח חב"ד בוורשה הרב שלום סטמבלר
שגריר ישראל בפולין ד"ר יעקב ליבנה בסוכה בחצר השגרירות עם שליח חב"ד בוורשה הרב שלום סטמבלר
שגריר ישראל בפולין, ד"ר יעקב ליבנה, בסוכה בחצר השגרירות עם שליח חב"ד בוורשה, הרב שלום סטמבלר
(צילום: שגרירות ישראל)
לצד העלייה הדרמטית במספר היהודים בפולין, רבים בקהילה היהודית מביעים חשש מפני העתיד. בעוד שבועיים יתקיימו בחירות לפרלמנט הפולני. אחת המפלגות שמתמודדת בבחירות היא מפלגת "קונפדרציה" שחברים בה גם אנשים מהימין הקיצוני והאנטישמי. מפלגה זו יכולה להפוך ללשון המאזניים לאחר הבחירות ובקהילה היהודית חוששים כי הדבר עלול להביא גל נוסף של אנטישמיות.
כחלק מפעילות השגרירות בפולין והדגשת חשיבות הזהות היהודית, הוצבה השנה לראשונה סוכה בחצר שגרירות ישראל בוורשה.