עשרות מתושבי עוטף עזה שנרצחו במתקפת הטרור האכזרית נקברים בימים האחרונים בקבורה זמנית בבתי עלמין שונים – בפלמחים, באבן יהודה, בקיבוץ עינת, ביישוב ניצן ובמקומות נוספים. זאת בעקבות העובדה שאזור העוטף נמצא תחת מצב חירום, יש קושי להיכנס אליו וקיימות בו הגבלות מחמירות על התקהלות. את ההלוויות מתאמות הרשויות המקומיות עם משרד הדתות והרבנות הצבאית. גם את ימי השבעה מעבירות המשפחות מחוץ לביתן, לרוב אצל קרובי משפחה שמתגוררים בערים במרכז הארץ.
משפחות נאלצות לקבור מחוץ לעוטף: רם שפע ויהודה אבידן, מנכ"ל המשרד לשירותי דת
(צילום: ירון ברנר)

מה עובר על תושבי עוטף עזה שרוצים לקבור את יקיריהם? לטענת חבר הכנסת לשעבר רם שפע, שפרסם פוסט בנושא, גם אחרי הטרגדיה הגדולה הם עומדים בפני קשיים לגבי ההלוויות ומיקום הקברים. בריאיון ל-ynet Live אמר שפע שמעורב בנושא כי "בימים הכי קשים שעוברים על מדינת ישראל בכלל וודאי בימים הקשים שהתנועה הקיבוצית עברה בכל תולדותיה, אני התבקשתי על ידי התנועה הקיבוצית לסייע להם מול גורמי המדינה בכל מה שנוגע להלוויות של נרצחי עוטף עזה. אתם יכולים לתאר לעצמכם סיטואציות מאוד רגישות ומורכבות מכיוון שבמצב הביטחוני בעוטף עזה אי-אפשר לקיים הלוויות כמו שצריך, ואני יכול להבין את זה.
"האפשרויות הן רק בשעות מסוימות בערב ועד 15 משתתפים, מה שגרם לכך שמשפחות רבות לא רצו לבחור באפשרות הזאת. במשך שמונה ימים משרד הדתות, למרות שענה לנו לטלפון, לא הוציא שום פרסום רשמי לגבי האפשרויות השונות, ולכן ישנן משפחות שלא קיבלו מענה ונאלצו לקבור קבורה שאיננה זמנית".
מה התשובות שקיבלתם מהמשרד לשירותי דת? "ביחד עם המועצות האזוריות שער הנגב, אשכול וחוף אשקלון ניסינו לקבל תשובות רשמיות. זה לא עוזר שמנכ"ל משרד הדתות אומר לי בטלפון מה אפשר לעשות, הוא צריך להוציא הנחיות כתובות ולצערי הרב רק אתמול בלילה, אחרי שהחלטתי שאי-אפשר יותר שהציבור לא יידע מה קורה מאחורי הקלעים, פתאום יצאה הנחיה רשמית ממשרד הדתות שמאפשרת קבורה זמנית בבית עלמין אחד ספציפי. חלק מהמשפחות לא מסתפקות בכך והן רוצות קבורה זמנית במקום שבו הן בוחרות, כדי שביום מן הימים בתקווה במהרה הן יוכלו לחזור ולשקם את הקהילה שלהן בעוטף עזה. לצערי הרב לפני חצי שעה בחר מנכ"ל משרד הדתות ברדיו לקרוא לתנועה הקיבוצית 'מחלקי ממתקים' שלא יודעים מה החברים שלהם רוצים, והראה בשיא הציניות והזלזול מה הוא חושב על החמ"לים והמיזמים האזרחיים שהחליפו את הממשלה שלא תפקדה".
ריאיון עם ראש חטיבת הזיהוי הפלילי במשטרה, תנ"צ עליזה רזיאל
(צילום: אלכס גמבורג, שמוליק דודפור)

מה הכוונה בעלבון הזה, "מחלקי ממתקים"? "אני חושב שהכוונה שלו היא שאנחנו לא נתנו להם כתנועה קיבוצית מענים כלשהם, אלא רק חילקנו להם ממתקים. איזה זלזול באלפי אזרחים שבמשך שבוע מתנדבים – חלק אורזים אריזות, חלק נותנים ציוד וחלק מפנים את הבית שלהם. הוא מזלזל בכל הציבור כאילו הוא רוצה לומר 'אנחנו הממשלה כאן אחראית ונותנת מענים'. אין לי כוונה לריב עם האיש, הוא עובד קשה, כולם גם בממשלה עושים מאמצים עכשיו, אבל אם במשך שמונה ימים הם לא הצליחו להוציא משהו רשמי למשפחות, זה אומר הכול".

"עומדים בקשר עם המשפחות"

בהמשך עלה לשידור מנכ"ל המשרד לשירותי דת, יהודה אבידן, שהגיב על הדברים: "הרב הראשי מעולם לא נתן הנחיה שאין קבורה זמנית. המשרד שלנו מהיום הראשון נערך גם לקבורה זמנית ואנחנו עומדים בקשר רציף עם כל המשפחות ועם ראשי היישובים בעצמם. צר לי, אני לא עובד מול התנועה הקיבוצית או כל אחד שאומר 'אני מייצג'. מי שצריך לדעת מעודכן, מי שצריך לדעת איפה צריך לקבור יודע. מאף משפחה לא מונעים כלום. המשפחות מקבלות קודם כול מה שהן רוצות, ומכאן אנחנו ממשיכים. אין תלונה של אף משפחה אלינו, אני יכול לומר לכם שהמשפחות נמצאות איתנו בקשר רציף ואנחנו מעדכנים אותן".

אתה מבטיח פה שבעצם כל משפחה שתרצה לקבור קבורה זמנית תקבל את מה שהיא רוצה? "אני לא רוצה להבטיח, אבל מעולם לא הייתה בעיה ואין בעיה. אנחנו בנושא הזה מתנהלים אך ורק מול כל משפחה, כדי לשמוע את הרצון שלה את הרצון שלה, ואנחנו ניתן לה".
איך משפחות יכולות לפנות אליכם? "הן יודעות. אנחנו נמצאים אצל נציגי היישובים והם בקשר איתנו יום-יום שעה-שעה, אנחנו מדברים איתם והם יודעים להגיע אלינו. עזוב אותי מהסיפורים של אחרים. אנחנו נמצאים בנושא כל כך רגיש של קבורת האדם".
1 צפייה בגלריה
מתחם זיהוי הגופות "שורה" ברמלה לאחר הטבח בדרום
מתחם זיהוי הגופות "שורה" ברמלה לאחר הטבח בדרום
מתחם זיהוי הגופות ברמלה לאחר הטבח בדרום
(צילום: יאיר שגיא)
להבנתי מסיבות ביטחוניות אפשר לקיים בעוטף הלוויות מצומצמות מאוד, ולמשפחות שרוצות לעשות את זה בהיקף גדול יותר יש בעיה. "נתנו פתרון. הודענו להם שאנחנו נבוא למקום הכינוס, אם זה בים המלח, בשפיים או במקום אחר, נקיים טקס מכובד גדול, טקס פרידה, ומשם נצא עם מסע מצומצם של רכב שנעמיד לרשות המשפחה ונלווה אותם למקום בעוטף, בתיאום עם הצבא. זה היה מקובל על המשפחות, זה מקובל על נציגי היישובים. אלה דברים שאנחנו עושים אותם בלי לספר לכולם, זה מתואם איתם וטוב להם כי הם מעדיפים ככה. אני יכול להגיד לך שיש משפחה שאמרה: 'אני לא רוצה, תעשה לי טקס פרידה ותלכו אתם לשם, אנחנו סומכים עליכם'. אמרתי להם: אוקיי, אנחנו נעשה לכם את זה בווידאו, שתראו את זה ותהיה לכם הנצחה לדברים האלה".
ומי שבכל זאת חושש ורוצה לקבור קבורה זמנית את יקיריו? "יקבל את הקבורה הזמנית".
וזה יקרה בכל מיני מקומות? "זה כל הזמן היה על השולחן. בני המשפחות נלחמו ובצדק לא לקבל מהר את הפתרון של קבורה זמנית, כי הם מתעקשים לקבל קבורה קבועה. נלחמנו בשבילם. ככל שנוקף הזמן ואנחנו מבינים שלא ניתן, כבר שבוע שעבר התחלתי להכשיר קבורה זמנית ואנחנו מטפלים בזה. לא מכשירים בדקה וחצי מקום קבורה זמנית. אנחנו עושים את הדברים האלה ונמשיך לעמוד בקשר עם המשפחות".
לגבי קבורה זמנית – בהמשך יתאפשר לקחת את אותם שארים ולהעביר אותם למקום אחר, נכון? "המשפחה תחתום שזה על תנאי והיא תעביר בהמשך, כי מבחינה הלכתית צריך לעשות את זה. אנחנו עושים את זה בארון עם דגל ישראל כמובן ועם כל מה שצריך לעשות כדי שיהיה אפשר להעביר. אני יכול לומר לך שגם סיירתי עם חברה קדישא שמטפלת בזה, שגם תישא בעלויות של העתקה בעוד שנה, כולל העתקת המצבה. בכל הדברים האלה טיפלנו מול כל נציגי המשפחות והיישובים, אלה לא דברים שעוברים בשעה. אני כועס מאוד שאומרים כאילו אנחנו לא נותנים, כאילו אנחנו מטרפדים. הוצאתי אתמול את המתווה שפרסמתי לכל ראשי המועצות באזור. זה מתווה שגובש לאחר שבוע של דיונים ולכן הוא יצא אתמול. אני לא מוציא מתווה מהרגע להרגע, זה מתווה שגובש לאחר שהגענו לכל הפתרונות על דעת כל ראשי היישובים".