ועידת האנשים של המדינה מאורגנת על-ידי קבוצת "ידיעות אחרונות" בשיתוף נותני חסות.
בחודשים האחרונים חל זינוק חד מאוד במספר התקריות האנטישמיות ברחבי העולם. בריאיון בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו-"ידיעות אחרונות" סיפר יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל, כיצד מתמודדים עם המצב.

חגואל אמר כי מדובר בגל אנטישמיות חסר תקדים: "צריך להבין, ב-7 באוקטובר לא פרצה מלחמה רק נגד מדינת ישראל. ב-7 באוקטובר פרצה מלחמה נגד העם היהודי. עכשיו, זו לא קלישאה. צריך להבין, אותו ציר רשע שאנחנו מכירים את הדברים המגעילים שהם עשו בעוטף ישראל, באותן דקות שהם נכנסו פנימה, הם לחצו על ENTER. על קמפיין מתוזמן, ממומן עם עשרות מיליוני דולרים, קמפיין שמעורר את גלי האנטישמיות בעולם. זה לא קרה סתם".
יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית אמר כי גם בשנים קודמות חלה עלייה במספר התקריות האנטישמיות: "בעשור האחרון אנחנו רואים גידול באירועים האנטישמיים. בכל שנה יש יותר אירועים אנטישמיים מהשנה שקדמה לה. אבל בשבעת החודשים האחרונים, אנחנו רואים פי 5 תקריות, מאותם שבעה חודשים שהיו לנו לפני שנה. לא היה לנו דבר כזה מאז השואה".
חגואל סיפר על המאבק באנטישמיות ברחבי העולם: "אנחנו עוסקים בעניין הזה יום יום שעה שעה, זו העבודה שלנו. אנחנו עובדים מול כל היהודים בעולם ובעיקר מול ראשי הקהילות היהודיות. אנחנו נותנים להם, בעיקר בתקופה הזאת, חוסן. מחזקים את החוסן של הקהילות".
הוא אמר בכאב כי לא פשוט להיות יהודי היום בעולם. "רוב היהודים היום נמנעים מללכת עם סממנים יהודיים", אמר חגואל. "עוקרים את המזוזות מפתח הבית, מחליפים את שמות המשפחה שלהם לשמות לא יהודיים, לא שולחים את הילדים למוסדות יהודיים. מפחיד להיות יהודי. ואני אומר לך שאחד החששות הגדולים שלי, שאותה אנטישמיות תייצר התבוללות רבה מאוד".
בנושא החשש מהתבוללות, הרחיב יו"ר הסוכנות היהודית: "הילדים והנכדים שלהם כבר לא יהיו יהודיים, וזה החשש הגדול. וצריך לזכור, אנחנו ציינו השבוע את יום השואה, העם היהודי עוד לא הגיע למספר של היהודים בערב השואה. למרות שעברו מאז 80 שנה, למרות שבישראל, ברוך השם, אחוזי הילודה הם הגבוהים ביותר בארצות המפותחות, אבל ישנה התבוללות בעולם".
1 צפייה בגלריה
יעקב חגואל בוועידת "האנשים של המדינה"
יעקב חגואל בוועידת "האנשים של המדינה"
יעקב חגואל בוועידת "האנשים של המדינה"
(צילום: יריב כץ)
הוא התייחס בריאיון גם למחאות נגד ישראל באוניברסיטאות בארצות הברית. "בחודשיים האחרונים אנחנו מזהים ריבוי אדיר של אנטישמיות בארה"ב, בעיקר בכל נושא הקמפוסים", הוא אמר. "זה מטורף מה שקורה בקמפוסים. 90% מהמפגינים שם לא יודעים איפה זה ישראל, לא אמרו מעולם את המושג 'יהודי', אבל זה הפך להיות טרנד שהם הולכים עם הפלסטינים, עם חמאס, הם הולכים עם החלש ואנחנו החזקים. זה הפך להיות טרנד מטורף. אני מאוד מקווה שבשבועות הקרובים, כשהקמפוסים יצאו לחופשה - ירגע שם העניין הזה, כי זה מגביר באמת את האנטישמיות שם".
הוא דיבר גם על העולים, שהגיעו לישראל מאז פרוץ המלחמה: "14 אלף יהודים, מאז 7 באוקטובר - עלו לישראל. עזבו את הבית, עזבו את מקום העבודה שלהם, עזבו את המשפחה, ובאו לכאן להיות איתנו. כן, אפשר למחוא כפיים לעולים".
חגואל דיבר על חשיבות העלייה לישראל: "לא רק שזה מחזק אותנו מאוד גם מורלית, אבל גם צריך להבין - עלייה זה מנוע כלכלי אדיר, ואנחנו נכנסים לאיזשהו ברוך כלכלי גדול מאוד כאן. אני צופה שבעזרת ה', יום אחרי המלחמה אנחנו נראה כאן תוך שנה 100 אלף יהודים שעולים לישראל ומחזקים אותנו. אני לא אומר את זה ממוחי הקודח, אני אומר את זה כי השליחים שלנו ושל הסוכנות היהודית ברחבי העולם עסוקים ברגע זה בפתיחת תיקי עלייה של אחינו, שגרים בשלב הזה של החיים בתפוצות".
ועידת האנשים של המדינה מאורגנת על-ידי קבוצת "ידיעות אחרונות" בשיתוף נותני חסות.