בל"ג בעומר אירע אסון בסדר גודל לאומי שגבה את חייהם של 45 מאמינים שהגיעו לחגוג את ההילולה בקבר הרשב"י. לא חלפו שלושה שבועות – ושני חסידים נהרגו בקריסת טריבונה בחצר חסידות קרלין, אבל נדמה כי הלקח לא נלמד. שיטוט ברחובות בערים החרדיות, במיוחד בריכוזי הקיצוניים, הופך בימים אלה לסכנה של ממש, כשמעל בניינים תלויות באין מפריע סוכות על כלונסאות מתכת – ולפעמים עץ בלבד, מחוזקות בשלשלאות או בקורות.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
12 צפייה בגלריה
סוכות מסוכנות בבני ברק
סוכות מסוכנות בבני ברק
על כלונסאות עץ. בני ברק
לידי ynet הגיעו תיעודים של סוכות שצריכות להטריד מאוד את הרשויות, בדגש על העיר בני ברק, שם מצאנו עשרות סוכות שתלויות על חבל דק. "הבנייה הבלתי חוקית כל השנים היא איומה, ולקראת סוכות היא מתגברת", מספרת אסתר הורן, תושבת העיר, בריאיון לאולפן ynet. "הרבה אנשים בונים דירה במסווה של סוכה. זה לא 'בית ארעי', זה בית קבע שמסכן את התושבים, את העוברים ושבים ואת כל מי שגר באזור. פשוט סכנת נפשות בחסות מצווה".
קראו עוד בערוץ היהדות:
חשיפת התופעה והשיח סביבה דחפו גם את הרשויות המקומיות לפעול נגד הבנייה הלא חוקית – בינתיים ללא הצלחה. כך, למשל, פשטו ביום שלישי שעבר פקחי עיריית ירושלים על שכונת בית ישראל בבירה, כשהם מלווים בשוטרים, על מנת לפרק את הסוכות המסוכנות שהוקמו בה, אך עשרות חרדים השליכו עליהם אבנים ותקפו את כלי הרכב שלהם - והכוחות נאלצו לסגת. נגד המפגינים הופעלה מכת"זית בואש, ואדם אחד נעצר. בהמשך נמסר כי הושגה הכמה בין נציגי התושבים לרשויות האכיפה לפיה סוכה מרכזית אחת תפורק בהסכמה ובמקומה תיבנה אחת בטיחותית.

בעוד שבירושלים טורחת העירייה להסיר את המפגעים המסוכנים, גם תוך עימות עם התושבים – דומה כי בבני ברק עולם כמנהגו נוהג. בימים האחרונים, לקראת חג סוכות, הפכו מרפסות רבות בריכוזי המגזר לדירות ארעי לא חוקיות, שבהן מתכוונות משפחות שלמות לדור, לאכול וללון במשך שבעת ימי החג. הסוכות חורגות באופן משמעותי מהשטח הבנוי של המרפסות, באופן העלול להביא לקריסתן ושמסכן את יושביהן ואת שכניהם.

"זו לא סוכה, זה חדר נוסף בבית"

סוכות מאולתרות ולא בטיחותיות בריכוזי ה"קנאים" אינן דבר חדש, אבל על רקע האסונות שמנינו לעיל וכן קריסת בניין המגורים בשבוע שעבר בחולון, הן מעוררות כעת תשומת לב מיוחדת. מי שהעלה את הנושא אל סדר היום היו דווקא גורמים ממלכתיים ואחראיים מתוך הציבור החרדי, ובהם עיתונאי המגזר ומובילי דעת קהל, שבימים האחרונים תיעדו כמה סוכות כאלו והפיצו את התמונות ברשתות החברתיות.

12 צפייה בגלריה
סוכות מסוכנות בבני ברק
סוכות מסוכנות בבני ברק
סוכות מסוכנות בבני ברק
"אם ישראל לא תתעורר בכל מה שנוגע לבני ברק, אנחנו נגיע לאסון", אומר יעקב וידר, יו"ר ועדת הביקורת בעיריית בני ברק, בריאיון לאולפן ynet. "סוכות זה שבוע בשנה. מה עם הבניינים שעומדים כל השנה? מה עם בנייה חריגה ולא חוקית שמסכנת חיי אדם כל השנה? רק השבוע פינו תושבים משני בניינים בבני ברק מחשש לקריסה. כל הנושא של תכנון ובנייה פה לוקה. יש תלונות קשות עם עדויות, שהגיעו לוועדת הביקורת. תלונות על שוחד מעטפות, על התנהלות קלוקלת, ורשויות המדינה מתעלמות. בבני ברק לא מתערבים וזה מסכן חיי אדם".
וידר טוען ל"אכיפה בררנית והתנהלות לא שווה בין אנשים שלא מקרובים, לאנשים שמקרובים, שיכולים לעשות ככל שעולה על רוחם - ויש אין סוף עדויות על התנהלות לא הגיונית של עסקני בני ברק. למה מתעלמים ממה שקורה בבני ברק?" הוא תוהה. "היא מחוץ לישראל? צריך לעשות סדר בדברים שם, מחכים שיקרה אסון".
12 צפייה בגלריה
סוכות מסוכנות בבני ברק
סוכות מסוכנות בבני ברק
סוכות מסוכנות בבני ברק

12 צפייה בגלריה
סוכות מסוכנות בבני ברק
סוכות מסוכנות בבני ברק
רמפה לסוכה, בני ברק
"חג הסוכות נמשך שבעה ימים, אך האישור לבניית סוכה של שבעה ימים הופך לשבע שנים", מוסיפה הורן, שאומרת כי הסוכות הן פשוט דרך להוסיף חדר לא חוקי לדירות בבני ברק. "זו מציאות הזויה. הסוכות הללו תלויות על בלימה. מצפים לנס. את ילדיי לא הייתי מכניסה למקום הזה".

"אם המצווה על חשבון חיי אדם, היא לא שווה"

"מי שבונה דבר כזה חייב להוציא תוכנית מבוקרת קונסטרוקטור, שהכול בוצע על ידי מהנדס, ולעבור את אישורי העירייה ולבנות לפי חוקי הבנייה - ולא עושים את זה”, מסביר שלמה יהושע, תושב ירושלים, פעיל חברתי בתחום הטיפול במפגעים בעיר, ומודד בהנדסה האזרחית במקצועו, בעל 40 שנות ניסיון.
12 צפייה בגלריה
סוכה ביתר עילית
סוכה ביתר עילית
סוכה בביתר עילית
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יהושע לא מסתיר את הפחד שלו מפני אסון שיכול לקרות לו או למשפחתו, ברגע שהם מסתובבים באזורים שבהן נבנו אותן מרפסות: "אתה לא יודע מתי תיפול עליך מרפסת, אבל יש פחד, כי יש לחרדים הנחיות מהרבנים לא להתלונן ולא לדבר על זה".
גם הוא מתריע: "הסוכות הללו הן למעשה הונאה אחת גדולה. הן תחילתו של תהליך מתמשך ושיטתי של שנים, שבונים מעין סוכה זמנית ואחרי כן היא הופכת למגורי קבע". לדבריו, "חלק מהמרפסות שהופכות לחלק מהדירה, גם גולשות לשטח הציבורי".
גם בביתר עילית קיימת תופעה נרחבת של בנייה בלתי חוקית שכוללת הרחבות או פיצולי דירות שנעשים ללא כל פיקוח. על אלה נוספות כעת סוכות שחלקן בנויות על מרפסות מאולתרות ורעועות ממילא, ועם הצפיפות של בני המשפחה, בתוספת אורחים כאושפיזין לחג - מדובר בסכנת נפשות.
12 צפייה בגלריה
סוכות מסוכנות בבני ברק
סוכות מסוכנות בבני ברק
סוכות בבני ברק

12 צפייה בגלריה
סוכות מסוכנות בבני ברק
סוכות מסוכנות בבני ברק
"פשוט מוסיפים חדר לדירה". בני ברק
"בטיחות זה לפני הכול וערך החיים הוא בכל דת, לאו דווקא ביהדות, מעל הכול", אומר נחום דיקמן, חרדי תושב ביתר עילית. "אנחנו מצווים לשמור על החיים שלנו ועל חיי הסובבים אותנו. אם המצווה באה על חשבון שמירה על חיי אדם, היא לא שווה".

"הציבור שלנו צריך להפיק את הלקחים"

דיקמן מבקש להדגיש כי אין להכליל על כלל המגזר החרדי, ומדובר במקרים נקודתיים שצריכים טיפול. "קונסטרוקציה שעברה מהנדס - אין עם זה בעיה, המהנדס חתום עליה ובדרך כלל, ברוב המקרים, היא בטיחותית", הוא אומר. "אבל במקרים שהקונסטרוקציה היא זמנית והגיע איזשהו מסגר או רתך ועשה איזושהי עבודה לא כמו שצריך, אין באמת אישור. הבן אדם אומר לעצמו, זה רק לשבעה ימים, אחרי זה אני מפרק. שיטת ה'סמוך' הישראלית הידועה לשמצה, וזה עלול להביא לאסונות".
"אחרי מה שראינו בחסידות קרלין ובאסון מירון, אני חושב שהציבור צריך לדעת להיזהר ולהישמר ולהפיק את הלקחים הנכונים. חייבים לקחת הכול בחשבון, ולהבין שמדובר בחיי אדם, כפשוטו, לא באיזו פרשנות. פשוט חיי אדם".
12 צפייה בגלריה
 מאה שערים, ירושלים
 מאה שערים, ירושלים
מאה שערים, ירושלים
(צילום: שלו שלום, TPS )

12 צפייה בגלריה
(צילום: שלו שלום, TPS )

12 צפייה בגלריה
 סוכת המריבה במאה שערים
 סוכת המריבה במאה שערים
סוכת המריבה במאה שערים
(צילום: שלו שלום, TPS )
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "העירייה פועלת באופן תכליתי לפירוק כל סוכה שידוע שנבנתה במרחב הציבורי, ומהווה סכנה לבוניה ולציבור. רק הלילה פירקו העירייה ומשטרת ישראל קונסטרוקציה מסוכנת לסוכה, בגובה רב, אשר היוותה סכנה לציבור וליושביה. כל אלה, במיוחד לאחר אסון מירון וגבעת זאב, ולמידת לקחיהם. העירייה ממשיכה באיתור סוכות נוספות שנבנות ומסכנות את בוניהן ואת הציבור"
מעיריית בני ברק ומעיריית ביתר עילית לא נמסרו תגובות.
12 צפייה בגלריה
(צילום: שלו שלום, TPS )