השר יצחק גולדקנופף התייחס לחשיפה ב"ידיעות אחרונות" ב-ynet על המלצת צה"ל לבטל השנה את ההילולה במירון, בשל המצב הביטחוני והירי של חיזבאללה לאזור. השר ממפלגת יהדות התורה אמר: "זה יגיע לדיון, יהיו דעות, יהיו הבנות. את צפת ומטולה לא סגרו, אבל את זה כן? כל העולם מחכה למירון".
לגבי מטולה, גולדקנופף טעה מבחינה עובדתית: למעשה המועצה המקומית פונתה מתושבים, והיא מתקיימת חודשים ארוכים כעיירת רפאים. בהמשך, השר פרסם התנצלות על טעותו: "שגיתי בלשוני ואני מצר על כך. הזכרתי את צפת ומטולה בנשימה אחת שכביכול הן לא נסגרו, בזמן שבפועל מטולה כן נסגרה. אני מתנצל על הטעות".
1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
השר יצחק גולדקנופף
(צילום: Amir Cohen / רויטרס / Pool)
בריאיון לרדיו "קול חי", נשאל השר על הילולת רשב"י שאמורה להתקיים בל"ג בעומר. "עוד לא אמרנו שסוגרים את מירון, חכה", הוא השיב. "נבוא לדיון, יהיו דעות, תהיה הבנה. דבר ראשון את זה סוגרים כבר, עוד לא סגרו שום דבר, רק את זה סגרו".
השר גולדקנופף אמר כי מדובר באירוע שמגיעים אליו מרחבי העולם: "אתה יודע כמה באים מחו"ל למירון בל"ג בעומר, אתה יודע מה זה ההילולה של בר יוחאי. אנחנו יודעים כמה דברים נעשו לשם, דרך המירון הזה. אז אנחנו ברגע אחד מחליטים. טוב, בסדר שמענו, אמרו".

במהלך הריאיון נשאל השר, למה אנשי הציבור החרדים לא יוזמים את ביטול ההילולה, בשל החשש מירי טילים לאזור. גולדקנופף השיב: "עוד אין החלטה, עוד אין ויכוח. עוד לא קרה שום דבר. אמרו, אומרים פעם ואומרים פעם. בינתיים משרד ירושלים ומסורת ישראל ממשיך עם אנשים, שבאים לראות את המקומות ועושים את הדברים. פיקוח נפש, אני לא יודע אם מישהו ייקח אחריות אחר כך, אבל אנחנו עוד לא יודעים מה יהיה בעוד שלושה שבועות".
כאמור, השר התייחס למטולה, שספגה בחודשים האחרונים טילי נ"ט רבים ששיגרו מחבלי חיזבאללה. מארגני פסטיבל המשוררים, המתקיים מדי שנה בחודש מאי ביישוב הצפוני, הודיעו שהוא ייערך השנה בירושלים, ככל הנראה בחודש אוגוסט – בשל המצב הביטחוני.

אתמול נחשף ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet כי אחרי סדרה של דיונים שנערכו בפיקוד הצפון ובפיקוד העורף בשבועות האחרונים ובהתאם להערכת מצב עדכנית, בצבא החליטו להמליץ לגורמי הממשלה לא לערוך השנה, בשום מתכונת, את ההילולה השנתית של ל"ג בעומר, בשל המשך ההסלמה מול חיזבאללה.
צבא הטרור השיעי ירה בחודשים האחרונים מאות טילים ורקטות לעבר בסיס היחידה לבקרה אווירית שבפסגת ההר, ובצבא מעריכים שהמצב לא ישתנה בחודש הקרוב. מתחם ההילולה צפוי להיות מוכרז כשטח צבאי סגור במהלך היומיים של החג, בין 25 ל-26 במאי, תחת אכיפה של המשטרה והמשטרה הצבאית.
במערכת הביטחון ייערכו לאפשרות של ניסיונות להסתנן להר, ולכן צפויים להתקיים דיונים כיצד לאכוף את האיסור – אם הדרג המדיני יקבל את המלצת צה"ל ויבטל את האירוע הענק.
פורסם לראשונה: 14:53, 02.05.24