אירוע יח"צ של עמוד אינסטגרם חולל סערה בקרב הציבור החרדי, סביב הסוגיה האם אפשר להיות גם חרדים וגם משפיעני רשת. לפני כשבוע ערכו צמד אנשי סושיאל מדיה - יוני קדם ("מגדיר את עצמי יהודי דתי") ואיציק אוחנה המשתייך למגזר החרדי – אירוע סיכום שנה לכל משפיעות ומשפיעי הרשת, שאותם הם מאזכרים בקביעות בעמוד הפופולרי שלהם, "הרבנית של האינסטגרם".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
אם אתם לא מכירים את העמוד הזה – תרגישו בנוח. אתם לא קהל היעד המיידי. גם אם לא שמעתם מימיכם על שיראל אברהמי, ענהאל שמואלי, שוקי סלומון, "רב הסלבס" מרדכי חסידים, חני וינברג ואורית שוהם-ראבד. אתם לא קהל היעד, אבל כל אלה מחזיקים ביחד במאות-אלפי עוקבים.
קראו עוד בערוץ היהדות:
"אושיות הרשת" הדוסים הם, בסופו של דבר, קבוצה קטנה המונה כ-50 איש ואישה, בסך הכול. מדובר בקבוצה צעירה מאוד ברובה, נוצצת, שחיה באופנים הדומים מאוד למקבילותיה בציבור החילוני, וכוללת לא מעט איפור ובלינג-בלינג, אופנה, קולינריה ולייף סטייל - אבל גם אימהות, זוגיות והצצה (חלקית, כמובן) לצד הפחות זוהר של החיים.
7 צפייה בגלריה
חרדים מבלים בנשף היפים והנכונים
חרדים מבלים בנשף היפים והנכונים
"רב הסלבס" מרדכי חסידים, שלומי כהן, יוני קדם
(און זיו)
הקבוצה חושפת את חייהם של בורגנים חרדים רבים, החיים עם רגל אחת בבני ברק (כשהעקב כבר בגבעת שמואל, השכנה הדתית-ליברלית) והשנייה בעולם הגדול. חבריה מתפרנסים מקמפיינים שונים ברשת ומתחזקים מותגים משלהם, אבל גם מותחים, גם אם בלי להתכוון, שוב ושוב, את גבולות המגזר החרדי. כל בחינת גבולות כזאת מעוררת סערה חדשה.
הקודמת התחוללה כאשר נחשפה הזוגיות של מלך זילברשלג עם אלונה סער, וכעת האירוע האחרון, הנוצץ, שנערך בבר הקוקטיילים התל-אביבי "קטע" (KETA), שזכה למהפכת כשרות מלאה. המהפכה כללה, לדברי יוני קדם, בריאיון באולפן ynet, לא רק מזון כשר למהדרין שהובא מבחוץ ובכלים נפרדים - אלא גם כמויות בלתי מבוטלות של כוסות זכוכית חדשות, על מנת לעמוד בדרישות הכשרות המחמירות ביותר.

משתתפות באירוע נבהלו והתנצלו

"השטיח האדום" היה עמוס במשפיעניות ומשפיענים של המגזר - וגם כמה כוכבים שכולם מכירים כמו צביקה הדר ואיציק זהר, שבאו לעשות כבוד לצמד קדם-את-אוחנה. הבר היה פעיל והקוקטיילים זרמו כמים. אחרי אינספור סטורי'ס מחויכים, נפרדו הנוכחים והנוכחות, כמיטב המסורת, עם חבילת שי עמוסה במתנות בעלות של מאות שקלים. ואז הגיעה גם הביקורת. ביקורת קשה, שתפסה את המארגנים לא מוכנים.
7 צפייה בגלריה
פרסמה פוסט התנצלות - "אני חרדית": חני וינברג עם המתנה שקיבלה באירוע
פרסמה פוסט התנצלות - "אני חרדית": חני וינברג עם המתנה שקיבלה באירוע
פרסמה פוסט התנצלות - "אני חרדית": חני וינברג עם המתנה שקיבלה באירוע
(צילום: אור גפן)
הגל החל במספר תגובות צוננות ברשת החברתית, שתהו מה לחרדים ולבר קוקטיילים, או מדוע האירוע לא היה בהפרדה מגדרית. זה המשיך עם ביקורת על לבושן של הנוכחות ואף האשמות (שהוכחשו נמרצות מצד המארגנים) על ריקודים מעורבים. הביקורות תהו על הגמישות של הקונספט "חרדי", ותהו בפעם המי-יודע-כמה היכן עובר הגבול שמעבר לו יש להיפרד מן התיוג לאלתר.
נוכח הביקורת והתגובות הסוערות פרסמו חלק מהמשתתפות תגובות מתנערות בחשבונות האינסטגרם שלהן, וטענו כי הוטעו על ידי המארגנים באירוע שאיננו הולם את המגזר ואת אורחות חייהן כנשים חרדיות. עם זאת, הדיון הסוער ברשתות החברתיות והשיימינג למשתתפי האירוע, שסירב לגווע, חשף בסופו של דבר פלח אוכלוסייה בעל נוכחות בלתי מבוטלת ברשת, שלציבור החרדי - כקבוצה - לא באמת ברור איך לאכול אותו.
7 צפייה בגלריה
יוני קדם ואיציק אוחנה, מקימי "הרבנית של האינסטגרם"
יוני קדם ואיציק אוחנה, מקימי "הרבנית של האינסטגרם"
יוני קדם ואיציק אוחנה, מקימי "הרבנית של האינסטגרם"
(צילום: אור גפן)

חשבון הרכילות המגזרי - עם גבולות צניעות

החרדים כבר לא חיים מחוץ לרשת החברתית. למעשה, בשנים האחרונות מדברים המספרים הרשמיים על אחד מכל שני חרדים המחובר ברמה כזאת או אחרת לאינטרנט. כאשר מתמקדים ברשתות החברתיות, המספרים אומנם קטנים יותר אבל נותרים משמעותיים במיוחד. מאות-אלפי חרדים נמצאים בטוויטר, בפייסבוק ובאינסטגרם והם, בסופו של יום, "הלקוחות" של אותן אושיות רשת - ושל חשבון האינסטגרם "הרבנית".
7 צפייה בגלריה
העיתונאים החרדים אפרת פינקל, דב אייכלר ויששכר זלמנוביץ' עם אלעד וולף. טענות לאירוע לא בהפרדה
העיתונאים החרדים אפרת פינקל, דב אייכלר ויששכר זלמנוביץ' עם אלעד וולף. טענות לאירוע לא בהפרדה
העיתונאים החרדים אפרת פינקל, דב אייכלר ויששכר זלמנוביץ' עם אלעד וולף. טענות לאירוע לא בהפרדה
(צילום: אור גפן)
האושיות, מצדן, נדרשות להלך בזהירות יתרה על הקווים: להיצמד לאורח חיים נוצץ, שלא לומר רהבתני לעתים, ולהפוך למושא חיקוי ופנטזיה מצד העוקבים ובעיקר העוקבות – אך להישמר ולא לחולל פרובוקציות.
יוני קדם מספר כי חשבון "הרבנית של האינסטגרם" נולד מכוונות טובות - פלטפורמה לקדם בה את הסלבס של המגזר החרדי והדתי, שלא יקבלו במה בעיתונות המגזרית המסורתית. ההשראה הייתה Pplus - מקור התעדכנות בחדשות הכי חמות, רק של הדוסים. קדם מציין כי כל החומר שהועלה לעמוד, היה באישורם של מושאי האייטם וכי גבולות צניעות והאתיקה נשמרו.
קדם: "כואב לי שנשים חרדיות שרוצות לפרוץ ולעשות שינוי משמעותי, נחסמות באתרים החרדיים, שרומזים עליהן שהן 'מתיימרות להיות חרדיות' ואפילו לא שמים את התמונה שלהן. אלה שופרות של המפלגות החרדיות"
החשבון הספיק לצבור קרוב ל-40 אלף עוקבים, והפך לבמה פופולרית אצל מחזיקי חשבון האינסטגרם - חרדים ודתיים, אך גם לא מעט אחרים שנהנו לעקוב מן הצד. "אני מקבל המון מידע על ידוענים במגזר", אומר קדם. "זה עומד להתגרש, ההוא בגד, זה הרביץ לאשתו – והבת של ההוא הסתבכה בשוק האפור. אלה אייטמים שהיו יכולים להביא לי ים עוקבים, אבל החלטנו, אני והשותף שלי, שאנחנו בחיים לא נשחיר. נבנה את עצמנו נטו מלפרגן".
עכשיו קדם לא נשאר חייב לביקורת: "עשינו אירוע סיכום שנה לציין את ההישג המאוד גדול שלנו, כי מבחינת מספרים יש לנו אימפרשנס מטורפים ברמה שעולה על שני אתרים חרדיים ('כיכר השבת' ו'בחדרי חרדים') יחד", הוא אומר, ומבהיר כי הסערה רק עושה לו טוב. "אני לא רואה בזה משבר, אלא הצלחה מאוד גדולה", הוא אומר למבקריו. "הייתה בלוגרית שניסתה להשחיר אותי ואמרה עליי כאילו הוריתי לבנות להגיע בלי בעליהן ולהביא לשם גברים זרים".

"נשים חרדיות נחסמות באתרי המיינסטרים"

קדם מוסיף כי "תופעת הסלבס העולמית מראה שככל שיש יותר אנשים שאוהבים אותם - יש במקביל גם אנשים שלא אוהבים אותם. סלבס מייצגים לפעמים תרבות של ריקנות. הם לא מביאים עומק, והעולם - ובפרט במגזר החרדי - מרדד את אושיות האינסטגרם ככאלו שמתעסקות רק באיפור. אבל מי שעוקב רואה שהנשים האלו משפיעות בהרבה יותר - וכואב לי שמרדדים אותן ככה.
7 צפייה בגלריה
 יוני קדם, מארגן האירוע, עם אמו. "תשאלי אותה כחרדית אמיתית שהייתה באירוע מה היא חושבת עליו"
 יוני קדם, מארגן האירוע, עם אמו. "תשאלי אותה כחרדית אמיתית שהייתה באירוע מה היא חושבת עליו"
יוני קדם, מארגן האירוע, עם אמו. "תשאלי אותה כחרדית אמיתית שהייתה באירוע מה היא חושבת עליו"
(צילום: אור גפן)
"כואב לי שנשים חרדיות שרוצות לפרוץ ולעשות שינוי משמעותי, נחסמות באתרים החרדיים, שרומזים עליהן שהן 'מתיימרות להיות חרדיות' ואפילו לא שמים את התמונה שלהן. אלה שופרות של המפלגות החרדיות. הפלטפורמה של האינסטגרם מאפשרת לקדם נושאים שהם מעבר לאיפור ולייצר שיתופי תוכן מובילים. זה הראה שיש ביקוש למוצר הזה של אושיות רשת חרדיות, והן הרבה יותר גדולות מהאופן שבו מנסים לרדד אותן".
אהרון נוראני, עיתונאי חרדי ב"חדשות הסקופים" וצייצן, היה בין מבקרי האירוע. "דעתי אישית לא רלוונטית, אבל מה שקרה בעקבות האירוע זה שהבייס-ליין, שהוא קהל חרדי מודרני, לא אהב את זה, והיו הרבה שהורידו עוקב", הוא אומר. "אני אישית לא נכחתי שם, אבל היו בלוגריות חרדיות שהיו באירוע והתחילו להתנצל ולהגיד לא התכוונו ככה, והתכוונו ככה.
נוראני: "אני לא מחלק ציונים מיהם חרדים, ואני עצמי לא הכי צדיק. אבל הנראות שם הייתה רעה. גברים ונשים בערבובייה בלי שמירת נגיעה, מנחות עם מחשופים. תעשה מה שבא לך, בכיף, אבל אל תגיד שאתה מייצג את 'החרדי החדש'"
"זו תרבות שהביאו למגזר החרדי, שבעיניי קצת דוחה. זה כן האירוע ספציפי הזה, כי לא היה אירוע כזה עד היום. אני לא מחלק ציונים מיהם חרדים, ואני עצמי לא הכי צדיק. אבל הנראות שם הייתה רעה. גברים ונשים בערבובייה בלי שמירת נגיעה, מנחות עם מחשופים. תעשה מה שבא לך, בכיף, אבל אל תגיד שאתה מייצג את 'החרדי החדש'".

"תגובות מיזוגניות ברשת"

נוראני מפנה לפוסט התנצלות שכתבה אחת ממשתתפות האירוע, אושיית הרשת חני וינברג, אשת אברך, בחשבון האינסטגרם שלה. "בואו נדבר קצת על המילה חרדי", כתבה וינברג לעוקבות שלה. "אותי אישית לא מעניין מה אנשים חושבים. מישהי יכולה לחשוב שאני מכוערת, מישהי יכולה לחשוב שאני שמנה, מישהי יכולה לחשוב שאני לא מאפרת יפה, זה לא רלוונטי לי... אז כן, אני חני וינברג, אני חרדית, אני צבעונית, אני מוגזמת...
"אני באה מבית חרדי, החינוך שלי הוא חרדי, כל ההוויה שלי, כל מה שאני נושמת, כל מה שאני חיה ושואפת - זה חרדי, וזה כל כך לא מעניין אותי מה משהו יגיד... זה בסדר לחשוב שונה, זה בסדר לא להסכים. אני מכילה, אני מקשיבה".
7 צפייה בגלריה
חרדית, עם כוכבית. זהבי חיימוביץ (משמאל) עם חברות, באירוע
חרדית, עם כוכבית. זהבי חיימוביץ (משמאל) עם חברות, באירוע
חרדית, עם כוכבית. זהבי חיימוביץ (משמאל) עם חברות, באירוע
(קרדיט: אור גפן)
בהמשך מפרטת וינברג את השתלשלות האירועים שהובילה להשתתפותה ומסבירה כי האירוע לא עמד בסטנדרטים החרדיים, בדגש על עירוב בין המינים. "לכל אחד יש את הגבולות שלו", הסבירה והדגישה בדיפלומטיות מתבקשת שהיא לא מעוניינת למתוח ביקורת על אף אחד.
קדם מרגיש בעיקר מאוכזב מהכתף הקרה שקיבל. "אז הסיבה שהן יעני-התחרטו זה בגלל אנשים כמוך", הוא אומר לנוראני, ומאשים אותו ואחרים ב"תגובות מיזוגניות שקיבלו ברשת, כאילו לחרדיות אסור להיות בבר". קדם מוסיף: "אני לא נכנס לאורך חצאיות של אושיות. רק רצינו להיות פלטפורמה שמפרגנת למי שלעולם לא תקבל אייטם באתר מיינסטרימי חרדי. אם יכתבו שם על אורית שוהם-ראבד, ישימו את התמונה שלה מטושטשת.
קדם: "לא היה מושג של זמר חרדי שממלא את קיסריה, והנה הגיע שוואקי ועשה את זה לראשונה. יצאו נגדו ואמרו שהוא מקלקל את טובי ילדינו. זה לא עזר להם. גם אנחנו חששנו שלא יגיעו, ובסוף היינו באובר-בוקינג מטורף"
"את בטח זוכרת שכאשר יעקב שוואקי ואברהם פריד הופיעו לראשונה בישראל, כל העולם החרדי נעמד על הרגליים האחוריות ואמר 'סדום ועמורה', ו'פריצות' ו'אסור', וכל הרבנים הוציאו נגדם מכתבים", מוסיף קדם. "לא היה מושג של זמר חרדי שממלא את קיסריה, והנה הגיע שוואקי ועשה את זה לראשונה. יצאו נגדו ואמרו שהוא מקלקל את טובי ילדינו. זה לא עזר להם. גם אנחנו חששנו שלא יגיעו, ובסוף היינו באובר-בוקינג מטורף. אין מי שהזמנו ולא בא. כולם הגיעו".

"אל תוציאי את כולם רעים כדי לצאת צדיקה"

סיפור ההגדרה האישית, והאופן שבו מנוהל כלפי חוץ התיוג הדתי, הוא המקור להתנערות הפומבית של חלק ממשתתפות האירוע. קחו למשל את אסתי סוקולובסקי, מאפרת ואושיית רשת: "אני מגדירה את עצמי יהודייה", היא אומרת בפשטות. "אני באה מבית חרדי, אבל יש את העניין של ההצטדקות שהיא בעיניי צביעות", היא מסבירה. "אתה רוצה ליהנות מכל העולמות - ועדיין לקרוא לעצמך חרדי".
7 צפייה בגלריה
נשים חרדיות חגגו עם חילונים בנשף היפים והנכונים
נשים חרדיות חגגו עם חילונים בנשף היפים והנכונים
"העמוד הוקם מכוונה טובה". הרבנית של האינסטגרם
לדבריה, "מאוד נהניתי באירוע. בן אדם שרוצה לשמור על עצמו, ישמור על עצמו. את שותה אלכוהול ומשתוללת - ואז בוכה איך זה קרה לך", היא אומרת בביקורת כלפי האושיות שהתנצלו ברשת. "מי שלא מתאים לו, עוזב ולא נשאר עד הסוף. את לא יכולה לאכול מהעוגה ולהשאיר אותה שלמה, רק כדי לבדל את עצמך כ'חרדית'. אל תוציאי את כולם רעים כדי לצאת צדיקה. מה חילול השם פה? את כל יום בהשקה אחרת. הן מגיעות להשקות של המגזר החילוני ושם הן לא שותות? לא מדברות עם גברים?"
זהבי חיימוביץ' דווקא מגדירה את עצמה כחרדית, אבל עם כוכבית: "חרדית מודרנית". גם היא, באופן לא מפתיע, דיברה על העמדה שלה בסוגיית האירוע באינסטגרם. "אני חושבת שזה לא אירוע שמתאים לציבור החרדי הקלאסי. זו לא חתונה בהפרדה עם מחיצות. זה אירוע שמיועד לציבור החרדי המודרני. מי שהגיע לשם, ידע מראש לאן הוא מגיע - לבר בתל אביב. זה ווייב יותר פתוח, יותר זורם. אמנם יש אלכוהול, אבל גם שמירה על הגבולות. הגעתי עם חברות שלי, וחוץ משיחות נימוס עם קולגות גברים לא היה שם שום דבר לא בסדר. אני לא מצליחה להבין על מה הסערה, חוץ מזה שהייתה ביקורת ובנות התחילו לפחד, ולכן התנערו מהאירוע".
חיימוביץ': "מי שהגיע לשם, ידע מראש לאן הוא מגיע - לבר בתל אביב. אמנם יש אלכוהול, אבל גם שמירה על הגבולות. הגעתי עם חברות שלי, וחוץ משיחות נימוס עם קולגות גברים לא היה שם שום דבר לא בסדר. אני לא מצליחה להבין על מה הסערה"
למה הן פחדו? "כי הן רוצות לרקוד על כל החתונות. הן לא מוכנות להגדיר את עצמן כחרדיות מודרניות, הן ממשיכות להגדיר את עצמן חרדיות קלאסיות ומאוד צדיקות, ומצד שני הן כן רוצות להגיע לאירועים וכן רוצות להיות חלק מהדבר הזה. הציבור החרדי", מבהירה חיימוביץ', "זה לא שחור-לבן, אפשר להיות חלק ממנו וגם לנכוח באירועים חברתיים ובהשקות - וזה לא מפחית ממך או מיראת השמים שלך. אבל הן פשוט קצת נלחצו מהביקורת. הקהל שלי לא אמר לי שום דבר, כי אני עומדת בגאווה מאחורי הדברים שאני עושה. היה אירוע מהמם".
פורסם לראשונה: 15:41, 09.08.21