קודקס ששון (או כתר ששון), ספר התנ"ך העתיק ביותר שהשתמר כמעט בשלמותו עד ימינו, יוצג לציבור הרחב בישראל החל ממחר (יום ה') ולמשך שבוע בלבד ב"אנו – מוזיאון העם היהודי" בתל אביב – רגע לפני שהספר יעמוד למכירה פומבית בחודש מאי. הכניסה לתצוגה תהיה בחינם.
"בשנותיי כאוצרת לא זכיתי להציג מוצג שמספר סיפור גדול כל כך", אמרה בהתרגשות ד"ר אורית שחם גובר, האוצרת הראשית של המוזיאון. "כשבנינו את המוזיאון, המוצגים נבחרו לא לפי יופיים או ערכם הכספי, אלא לפי הסיפור שהם מספרים. הסיפור תמיד היה הדבר שהניע אותנו לבחור מוצג כזה או אחר".
3 צפייה בגלריה
קודקס ששון ב"אנו –מוזיאון העם היהודי"
קודקס ששון ב"אנו –מוזיאון העם היהודי"
קודקס ששון ב"אנו –מוזיאון העם היהודי"
(צילום: עוז מועלם)
עוד היא ציינה כי "יש פה סיפור של שמירת המסורת העברית והעברת המקל מדור לדור. זה איפשר את השתמרות העברית לאורך השנים. יש פה גם סיפור של אנשים, של נדודים, של מסתורין, של היעלמות ושל תחייה מחדש. אנחנו גאים ונרגשים להציג חלק נכבד כל כך מהפאזל הגדול של הסיפור היהודי".
אירינה נבזלין, יו"ר דירקטוריון "אנו", אמרה: "אנחנו מתרגשים מאוד. אנחנו נמצאים בימים מורכבים ומאתגרים מאוד, גם בישראל וגם בעולם. בימים אלה, כשהכול נראה פרוע והעתיד לא ברור, עוזר מאוד לגעת במשהו נצחי שקיים אלפים שנים, משהו שמספר את סיפור העם שלנו. זה הבסיס שלנו לזכור שאנחנו עם אחד".

לפגוש את כתב היד מקרוב

התנ"ך העתיק מכונה "קודקס ששון" על שם דוד סלימאן ששון (1942-1880) שהיה הבעלים שלו, והחזיק באוסף פרטי של כתבי יד עבריים ויהודיים. מדובר בספר התנ"ך העתיק השלם ביותר שנמצא. הקודקס הגיע למכירה פומבית מידיו של האספן המפורסם יעקב (ז'אקי) ספרא. במהלך העשורים שבהם היה הקודקס ברשותו נערכו בו בדיקות מדעיות יסודיות, שכללו תיארוך פחמן וקבעו כי מקורו בשלהי המאה התשיעית או בראשית המאה העשירית לספירה. גילו קרוב לזה של כתר ארם צובא המפורסם, אשר קודקס ששון מלא ושלם ממנו.

כמו ספרי תנ"ך עתיקים אחרים, כתר ארם צובא וכתב יד לנינגרד, "ששון" מציג את התוצר השלם והמוגמר של מפעל המסורה, שכן בכתבי יד אלו הטקסט המקראי מופיע עם המערכת השלמה של הניקוד והטעמים. מסורת הקריאה בתורה הועברה בעל-פה מדור לדור עד לימי הביניים המוקדמים. בסביבות המאות השביעית והשמינית החלו להעלות את המסורות על הכתב באמצעות סימני הניקוד וטעמי המקרא. בשולי כתבי היד ובין טורי המלל החלו בעלי המסורה לנסח הערות לשמירת מסורת הכתיב ומסורת הקריאה של המקרא, וההערות האלה נקראות "הערות המסורה".
במאות השנים שקדמו להופעת הקודקסים הראשונים, התנ"ך הועתק על גבי מגילות. הקדומות ביותר שנמצאו מבין אלה הן מגילות מדבר יהודה (המכונות גם מגילות ים המלח או מגילות קומראן), שנוצרו בין המאה השלישית לפני הספירה למאה הראשונה לספירה. הטקסטים המוקדמים הללו הועתקו ללא חלוקה לפרקים וללא סימני ניקוד, פיסוק או טעמים שיבהירו איך אמורים לקרוא אותם.
3 צפייה בגלריה
קודקס ששון ב"אנו –מוזיאון העם היהודי"
קודקס ששון ב"אנו –מוזיאון העם היהודי"
יוצג לציבור הישראלי רגע לפני שיוצע במכירה פומבית בניו יורק. קודקס ששון ב"אנו –מוזיאון העם היהודי"
(צילום: עוז מועלם)
התנ"ך יוצג במוזיאון "אנו" בסיוע מפעל הפיס, בין 23 ל-29 במרץ. ב-16 במאי הוא יוצע במכירה פומבית בידי בית המכירות סותביס, ושוויו המוערך הוא 50-30 מיליון דולר. השאלה הגדולה כעת היא מה יעלה בגורלו של ספר התנ"ך בהמשך.
פרופ' יוסף עופר, מומחה לכתבי יד מקראיים מהחוג למקרא באוניברסיטת בר-אילן, הביע תקווה כי הוא יוצג לציבור הרחב גם אחרי שיימכר. "הכרתי את כתב היד הזה לאורך שנים, אבל לא באופן ישיר, אלא רק דרך תצלומים בשחור-לבן שהועברו לספרייה הלאומית", סיפר. "אני מקווה ומתפלל שגם הרוכש יאפשר לציבור גישה לתנ"ך בעתיד".
3 צפייה בגלריה
קודקס ששון ב"אנו –מוזיאון העם היהודי"
קודקס ששון ב"אנו –מוזיאון העם היהודי"
"בבחינה ישירה של כתב היד אפשר לראות דברים שאי אפשר לראות בצילומים". קודקס ששון
(צילום: עוז מועלם)
בשיחה עם ynet הוא הוסיף: "אין לי מושג מה יקרה, אבל אני מקווה מאוד שזה יגיע למקום שבו גם הקהל יוכל לראות אותו וגם לחוקרים תהיה גישה אליו – כי עם כל הצילומים, בסופו של דבר בבחינה ישירה של כתב היד אפשר לראות דברים שאי אפשר לראות בצילומים".
שרון מינץ, מומחית היודאיקה של בית המכירות סותביס בתחום הספרים וכתבי היד, אמרה בנוגע לכך כי "הספרייה הלאומית והמוזיאון כאן יכולים להיות בתים נפלאים, ואנחנו נרגשים לראות מה יהיה הלאה".