הבחירות לנשיאות בצ'ילה הביאו איתן בשורות לא פשוטות לישראל וליהודי המדינה הדרום-אמריקנית: הנשיא הנבחר, גבריאל בוריץ', מהמחנה השמאלי של המפה הפוליטית, מחזיק בעמדות אנטי-ישראליות ואף כינה בעבר את ישראל "מדינה רצחנית" – מה שהביא רבים מהקהילה היהודית לתמוך במועמד השמרן, חוסה אנטוניו קאסט, כברירת מחדל בין שתי אופציות בעייתיות. כעת הם מתכוננים לתקופה מסובכת, שבמרכזה הבטחתו של הנשיא הנבחר לתמוך בחקיקת חרם על ישראל.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"מבחינת הקהילה היהודית, הדאגה הגדולה ביותר שלנו נוגעת לכל מה שיכול לקרות עם ישראל", אומר נשיא הקהילה היהודית בצ'ילה, ג'ררדו גורודשר, בריאיון לאולפן ynet. "בעבר בוריץ' קידם את ה-BDS כפתרון בצ'ילה".
2 צפייה בגלריה
גבריאל בוריץ' ה נשיא החדש של צ'ילה נאום הניצחון ב סנטיאגו
גבריאל בוריץ' ה נשיא החדש של צ'ילה נאום הניצחון ב סנטיאגו
תפיסה פרו פלסטינית בנוגע לסכסוך. גבריאל בוריץ', נשיא צ'ילה הנבחר, בנאום הניצחון בסנטיאגו
(צילום: AFP)
גורודשר מציין כי לנשיא הנבחר "יש קשרים קרובים עם המפלגה הקומוניסטית, שם אפשר למצוא את דניאל חדואה, שהוא אחד מהאנטי-ישראלים והאנטי-ציונים הגדולים ביותר שיש בצ'ילה – מה שיכול להפוך את החיים שלנו למסובכים יותר".

"הנשיא קשור מאוד לקהילה הפלסטינית"

בקהילה היהודית מודאגים: "אנחנו מחפשים הזדמנות לעבוד עם הנשיא החדש", אומר נשיא הקהילה, "ומתכוונים לספק לו מידע בנוגע לחזון שלנו ביחס לסכסוך הישראלי-פלסטיני, באופן כללי, אבל אנחנו לא יכולים להכחיש את הדברים שאמר ואת התפיסה שלו לגבי הסכסוך. הוא קשור מאוד לקהילה הפלסטינית בצ'ילה".
"יש גם מספר בעיות נוספות המדאיגות אותנו באופן כללי, ביחס לאוכלוסייה המקומית", הוסיף גורודשר. "כמיעוט, הקהילה היהודית נמצאת במרכז-שמאל הפוליטי, אבל כאן נאלצנו לבחור בין שני מועמדים שלא משקפים כמו שצריך את מה שאנחנו מאמינים בו, את הערכים שלנו. היה לנו קשה לבחור ולהצביע בבחירות בסוף השבוע. בפוליטיקה המקומית יש לנו חילוקי דעות גדולים בתוך הקהילה".
2 צפייה בגלריה
גבריאל בוריץ' ה נשיא החדש של צ'ילה נאום הניצחון ב סנטיאגו
גבריאל בוריץ' ה נשיא החדש של צ'ילה נאום הניצחון ב סנטיאגו
בוריץ'. יתמוך בחרם על מוצרים ישראלים?
(צילום: EPA)
גבריאל קולודרו, נשיא קהילת הצ'יליאנים בישראל, אמר כי "סכנה יש מזמן. ביוני השנה הציגו הצעת חוק BDS, הצעת החוק הפעילה היחידה מסוגה בעולם, שנמצאת כרגע בפרלמנט. הנשיא הנבחר בוריץ' חתם לפני כמה חודשים על הבטחה לקיים את החוק הזה, וזו הפעם הראשונה שמשהו כזה קורה בעולם".
קולודרו נזכר בתהליך דומה שהחל באירלנד לפני שנתיים – שם החקיקה לחרם על מוצרים ושירותים מיהודה ושומרון לא הבשילה, כי נמצא שמדובר בצעד לא חוקי לפי כללי האיחוד האירופי. "מה שרואים בצ'ילה הוא שונה, וכפי שאמרתי, זו המדינה היחידה בעולם כולו שיש לה הצעת BDS בפרלמנט", ציין.