קרן פרס בראשית הכריזה הלילה (בין שלישי לרביעי) על ד"ר אלברט בורלא, יו"ר ומנכ"ל חברת פייזר, כחתן פרס בראשית לשנת 2022. בורלא קיבל את מספר הקולות הגבוה ביותר בקמפיין עולמי שהסתיים לאחרונה, שבמסגרתו הצביעו למעלה מ-200,000 אנשים מ-71 מדינות. הצבעת הקהל אושרה פה אחד בידי ועדת הבחירה של קרן פרס בראשית, המונה תשעה שופטים.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
פרס בראשית, שכונה על ידי מגזין TIME "הנובּל היהודי", הוא פרס שנתי שנועד להעלות על נס אנשים יוצאים מהכלל שהערכים וההישגים שלהם מעניקים השראה לבני הדור הבא של העם היהודי. מדי שנה נבחרים זוכים וזוכות על בסיס הישגים מקצועיים חסרי תקדים, תרומתם לאנושות ומחויבותם לערכים יהודיים. בורלא יהיה הזוכה התשיעי בפרס בראשית, שנה לאחר הבמאי והיוצר סטיבן ספילברג, חתן הפרס לשנת 2021, ושנתיים לאחר לוחם זכויות האדם והמדינאי נתן שרנסקי, חתן הפרס לשנת 2020.
נימוקי הבחירה של הוועדה שיבחו את בורלא על מנהיגותו, נחישותו, ובעיקר על נכונותו ליטול על עצמו סיכונים גדולים, למשל כשבחר לדחות סבסוד פדרלי מממשלת ארצות הברית לטובת פיתוח החיסון לקורונה, בגובה מיליארדי דולרים, כדי להימנע מבירוקרטיה ממשלתית ולזרז את הפיתוח והייצור של החיסון. כתוצאה מכך, החיסון של פייזר לקורונה היה מוכן בזמן שיא: חודשים במקום שנים.
2 צפייה בגלריה
אלברט בורלא
אלברט בורלא
ד"ר אלברט בורלא. "דוגמה ומופת למחויבות לקדושת החיים ולתיקון העולם"
(צילום: AP)
נוסף על כך, ועדת הפרס ציינה את גאוותו של ד"ר בורלא בזהותו ובמורשתו היהודית, מחויבותו לערכים יהודיים ותמיכתו במדינת ישראל. בורלא ביקש מקרן פרס בראשית להעניק את הפרס הכספי לטובת זיכרון השואה וחינוך בנושא, בדגש על סיפורה הטרגי של הקהילה היהודית ביוון.
בורלא, שנולד בסלוניקי, גדל במשפחה שחוותה את זוועות השואה ממקור ראשון. הוריו היו משרידיה האחרונים של קהילת היהודים של סלוניקי, שנספתה ברובה (מתוך 50 אלף יהודי סלוניקי, רק 2,000 שרדו את השואה).
נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג יעניק את הפרס לבורלא בטקס חגיגי שצפוי להיערך בירושלים ב-29 ביוני 2022, בהתאם להגבלות הקורונה ולפי הנחיות משרד הבריאות. בורלא גבר על המועמדים האחרים לפרס השנה: השחקנים סשה ברון כהן וסקרלט ג'והנסון, מעצבת האופנה דיאן פון פירסטנברג, פעיל זכויות האדם וצייד הנאצים סרז' קלרספלד, וההיסטוריון פרופ' יובל נח הררי.
2 צפייה בגלריה
 מנכ"ל פייזר אלברט בורלא
 מנכ"ל פייזר אלברט בורלא
ד"ר אלברט בורלא. הוריו שרדו את השואה
(רויטרס)

"מסמל את ניצחון המדע"

אלברט בורלא הגיב על הזכייה: "לא ייחלתי להיות דמות ציבורית ולא יכולתי לדמיין שאזכה ביום מן הימים לכבוד להיות חתן פרס בראשית, ולעמוד בשורה אחת עם המועמדים יוצאי הדופן האחרים. אני מקבל את הפרס בענווה ובשמם של עמיתיי בפייזר, שנענו לקריאה הדחופה של ההיסטוריה בשנתיים האחרונות, ויחד הצלחנו לשנות את מהלך גורלנו המשותף. גדלתי במשפחה יהודית שהאמינה שכל אחד מאיתנו חזק רק כמו החיבורים בקהילה שלנו, ושכולנו מצווים משמיים לתיקון עולם. אני מצפה בכיליון עיניים לעלות לירושלים ולקבל את הכבוד הזה, שמסמל את ניצחון המדע ואת התקווה הגדולה לעתיד".
"אני גאה ונרגש לקבל את פני ד"ר אלברט בורלא למשפחה המכובדת של זוכי פרס בראשית", אמר מייסד-שותף ויו"ר קרן פרס בראשית, סטן פולובץ. "ד"ר בורלא הוא דוגמה ומופת לשניים מהערכים היהודיים החשובים ביותר: המחויבות לקדושת החיים ולתיקון העולם. בעוד המגפה רחוקה מלהסתיים, מיליוני אנשים חיים ובריאים בזכות ההישגים של ד"ר בורלא וצוותיו בחברת פייזר".
"זהו רגע גאה מאוד, לא רק עבור ד"ר בורלא, אלא עבור הקהילה היהודית כולה. לעם כה קטן במספר הייתה השפעה כה גדולה על המאמץ העולמי להצלת חיים. ד"ר בורלא הוא כוכב בהיר אחד בתוך גלקסיה מפוארת של מדענים ורופאים יהודים מצטיינים שעמדו בחזית הלחימה במגפה. אנו מקווים שאנשים יוצאי דופן אלה, ועמיתיהם, יצטרפו אלינו לירושלים כדי להמשיך ולהתאחד בנחישותנו המשותפת להציל חיים ולכבד את מורשתנו", סיכם פולובץ.