הרפורמה בכשרות יוצאת לדרך – וההנהגה החרדית סוערת. החוק המבטל את מונופול הרבנות הראשית על כשרות ופותח את שוק הכשרות האורתודוכסית לתחרות נכנס לתוקף עם תחילת השנה האזרחית החדשה. על פי הרפורמה, בשלב ראשון תיפתח תקופת מעבר שבה כל מועצה דתית תוכל להעניק הכשר בכל מקום בארץ.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בעקבות כניסת השינוי לתוקף, מכתב שעליו חתומים מנהיגי הציבור החרדים מודיע כי רבנים שייתנו תעודות כשרות לעיר אחרת או יישוב שאינו מקום מושבם – ייענשו בכך שהכשרות שלהם תיאסר בכל מקום. בראש המכתב כתוב שמו של הרב שלום כהן, מנהיגה הרוחני של תנועת ש"ס, וחתומים עליו גם הרב חיים קנייבסקי והרב גרשון אדלשטיין מהזרם החרדי-ליטאי.
2 צפייה בגלריה
המכתב של הרבנים החרדים
המכתב של הרבנים החרדים
"הרס גמור לכל מערך הכשרות". המכתב של הרבנים החרדים
יוזמי הרפורמה והפוליטיקאים שמבקשים לחולל רפורמה דומה גם בתחום הגיור מכונים במכתב "מחריבי הדת", ה"מבקשים לעקור ולהפקיע את הכשרות מידיהם הנאמנות של הרבנים המוסמכים בכך" – דבר שלטענתם "עלול לזרוע הרס וחורבן בחומות הכשרות וקדושתה".
לדברי הרבנים החתומים על המכתב, אם רבנים מסוימים ייתנו כשרות בערים זרות זו "עדות בכך שרצונם להשגת גבול והרס הכשרות גרידא", ולכן הודיעו שתיאסר הכשרות שלהם בכל מקום.

"מהלך שיצעיד את הכשרות קדימה"

לפי הרפורמה בכשרות שיזמה סיעת ימינה בשיתוף עם ישראל ביתנו, וקודמה בידי השר לשירותי דת מתן כהנא, בתוך שנה תאגידים פרטיים יוכלו להעניק כשרות – בעוד הרבנות הראשית תהפוך ממשגיחה לגוף מפקח (רגולטור), ותעניק רישיונות לתאגידי הכשרות השונים.
2 צפייה בגלריה
ח"כ מתן כהנא
ח"כ מתן כהנא
"התוכנית תביא לכך שיותר ויותר אזרחים בישראל יאכלו כשר". השר לשירותי דת, מתן כהנא
(צילום: קובי קואנקס)
"בוקר חדש בישראל!" כתב היום שר הדתות מתן כהנא ברשתות החברתיות. "היום יתחיל השלב הראשון של תוכנית הכשרות אשר תסדיר את מערך הכשרות של מדינת ישראל ותצעיד אותו קדימה אל עבר כשרות טובה יותר, כשרות מפוקחת יותר, כשרות מסודרת יותר. החל מהיום יוכלו בעלי המסעדות, המפעלים, המרכולים וכל עסק לייצור ומכירת מזון לבחור איזה רב עיר (באמצעות מועצה דתית) יעניק להם תעודת כשרות".
"האפשרות שכל רב עיר, באמצעות מועצה דתית, יוכל להעניק כשרות בכל שטח בישראל, גם אלו שמחוץ לשטח המוניציפלי של העיר שלו, פותחת את שוק הכשרות לתחרות", ציין השר. "הכנסת תחרות למערך הכשרות תשחרר את הקיפאון ששרר בתחום הכשרות בעשורים האחרונים. התחרות בין נותני הכשרות תוביל למתן שירות טוב יותר, רציני יותר, מוקפד יותר ונוח יותר לבעלי העסקים".
"מעבר לבעלי העסקים, תוכנית הכשרות תביא לכך שיותר ויותר אזרחים בישראל יאכלו כשר, כי ככל שמערך הכשרות יהיה הדוק ומגוון יותר כך האזרחים יוכלו לזכות ביותר מקומות כשרים שיהיו מפוקחים כראוי", לדבריו. "השנה הקרובה היא שנת התארגנות לקראת כניסת תאגידים פרטיים לשוק הכשרות. מטרת התוכנית אינה לגרום לבתי עסק לעבור מכשרות הרב המקומי לכשרות אחרת, אלא לאפשר זאת במקומות שבהם יש צורך בכך בשל כשלים שקיימים במערך הכשרות המקומי".