שגריר ארצות הברית בישראל, ג'ק לו, מודאג מהזינוק באנטישמיות בארה"ב ואומר שהיא צברה "מומנטום מטריד". את הדברים אמר לו בשיחה בבני ברק עם הרב משה הלל הירש, ממנהיגי הציבור החרדי-ליטאי, מראשי ישיבת סלבודקה בבני ברק וחבר מועצת גדולי התורה של דגל התורה. תיעוד מהפגישה הגיע לידי ynet. בביקורו בבני ברק פגש לו גם את הרב דב לנדו, שמנהיג את הציבור הליטאי לצד הרב הירש.

"ישנם כוחות מבחוץ שמסיתים, אפילו בקמפוסים המפגינים אינם כולם סטודנטים, אבל קל לעורר רגשות בקרב צעירים", אמר השגריר לרב הירש, לאחר שהרב שאל אותו מה הוא אומר לגבי האנטישמיות בארה"ב. "המציאות כאן קשה, המלחמה קשה, ואנשים לא מקשיבים. הם לא מקשיבים להיסטוריה, הם לא שומעים את ההסברים, וכפי שאמרתי לאנשים כאן, צריך להשקיע מאמץ רב יותר כדי לתקשר עם אנשים, כיוון שהאויבים שלכם משקיעים הרבה מאמץ בתחום הזה, ויש שתי מלחמות – המלחמה בשדה הקרב ומלחמה רעיונית, ומדינת ישראל צריכה להשקיע בשני המישורים".
לו הוסיף: "לפני שבועיים הייתי אומר לך שהאנטישמיות בארה"ב היא דבר די זניח ואנשים צריכים רק להדוף ולהתייחס למצב פחות או יותר כעניין של חוסר מודעות. אני עדיין סבור שזה המקרה, אבל יש לה כעת מומנטום, וזה מטריד. תקוותי היא שסיום שנת הלימודים תיתן לזה הזדמנות להיפסק. סיום שנת הלימודים בארה"ב לא יכול להגיע בזמן מתאים יותר. כשהמלחמה תגיע לסיומה או תיחלש אמור להיות קל יותר לראות את המצב הזה מאחורינו, ואז נראה כמה עמוק הוא השינוי".
2 צפייה בגלריה
מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה
מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה
ונדליזם מצד מפגין פרו-פלסטיני באוניברסיטת קולומביה
(צילום: Alex Kent / Getty Images North America / AFP)
שגריר ארה"ב, שהוא יהודי אורתודוקסי, אמר עוד: "יישבר לי הלב אם יהודי ארה"ב בעוד שנה לא ירגישו בטוחים. אני חושב שכרגע היש הבדל בין פחד לחוסר ביטחון. אני מקווה שלא נגיע למקום שבו הדברים האלה זהים. אני חושב שהרבה אנשים מרגישים חוסר ביטחון אבל למעשה הם בטוחים".
הרב הירש הקשה: "אבל בקמפוסים לא בטוח כל כך". לו השיב: "האמת היא שבקמפוסים עכשיו אף אחד לא בטוח. יש אספסוף שמשתלט. זה משהו שמכוון נגד כל מי שתומך במדינת ישראל, ובמובן הרחב נגד יהודים, וזה במיוחד גורם להרגשת חוסר ביטחון. הנשיא דיבר על זה אתמול בנוגע ליום השואה, שאנחנו לא מוכנים לקבל הפקרות בקהילה שלנו. ייתכן שישנם הבדלים בין אנשים, אבל לא ייתכן שיהיו הבדלים שמאיימים על אנשים. אף אחד לא אמור לפחד מהעובדה שהוא מה שהוא בארה"ב".
"אנחנו בזמן מפחיד מאוד, וזה אמיתי", הודה לו, "יש אנטישמיות מאחורי זה. זה לא דורש הרבה, כפי שאנחנו מכירים מההיסטוריה". הרב הירש ציין: "אנטישמיות תמיד הייתה, רק שזה היה על אש נמוכה". לו סיפר: "אבא שלי, שנולד באירופה וגדל בניו יורק, היה סטודנט בזמן שהותר ליהודים ללכת למקומות מסוימים שהיה אסור להם קודם לכן. הוא הלך לאוניברסיטה ששנה קודם לכן הוא לא היה יכול ללכת אליה. זה חלק מהזיכרונות המשפחתיים שלי".
2 צפייה בגלריה
שגריר ארה"ב בישראל, ג'ק לו, נפגש עם הרב משה הלל הירש, מנהיג הציבור החרדי-ליטאי
שגריר ארה"ב בישראל, ג'ק לו, נפגש עם הרב משה הלל הירש, מנהיג הציבור החרדי-ליטאי
שגריר ארה"ב בישראל, ג'ק לו, נפגש עם הרב משה הלל הירש, מנהיג הציבור החרדי-ליטאי
(צילום מסך)
הרב הירש, יליד ארה"ב, נזכר בימים שבהם היה ילד בניו יורק והותקף לפעמים בקריאות "יהודי מלוכלך". לו התייחס לכך ואמר: "הנכדים שלי מרגישים בנוח לחבוש כיפה וללבוש ציצית. זה שונה מהזמן שבו הייתי בגיל שלהם". הרב טען: "עכשיו זה חוזר אחורה. אחרי מלחמת העולם השנייה, כשנרצחו שישה מיליון יהודים, כולם היו נחמדים ליהודים. עכשיו חוזרים לשנות ה-30". שגריר ארה"ב ענה: "אני לא חושב שאנחנו חוזרים לשנות ה-30. אני חושב שאנחנו צריכים להיות מודעים לכך שאם לא נהיה זהירים אנחנו עלולים לחזור לשנות ה-30. לכן יש צורך להעלות את הנושא ולהדוף. אני חושש שאנשים יברחו. אני חושב שלברוח זה לא הפתרון".
לו הסביר כי לתפיסתו "צריך להתעמת עם זה. לא להילחם, אבל להתעמת עם זה. לקרוא לזה בשם שלו ולהתמודד עם זה אינטלקטואלית. כי אני לא חושב שרוב האמריקאים מתחברים לאנטישמיות. אני חושב שיש בלבול. אנשים לא אוהבים את המלחמה ולכן הם בעד כל זה, וזה מסוכן. זה יועיל אם המלחמה תגיע לסיומה. אבל בכנות, לפני שבועיים לא הייתי מתבטא באותה צורה. לפני שבועיים הייתי אומר שזה הרבה יותר מצומצם. אני מקווה שבעוד שנה נוכל לומר זאת כך".