רפובליקת טרנסניסטריה היא חבל ארץ קטן, בחלקה המזרחי של מולדובה, הגובל באוקראינה. מתגוררים בו קצת יותר מחצי מיליון בני אדם, מהם כ-220 אלף בעלי אזרחות רוסית. הרפובליקה הכריזה על עצמאותה ממולדובה ב-1992 בתמיכת מוסקבה, לאחר מלחמת אזרחים שפרצה בעקבות התפרקות ברית המועצות. עם זאת, היא לא זכתה להכרה של אף ישות מדינית.
במשך השנים, חגגו רבים מיהודי טרנסניסטריה את חג הפסח יחד עם הקהילה היהודית בקישינב, בראשות רבה של מולדובה, הרב פנחס זלצמן. השנה, החליטו בקהילה היהודית בטרנסניסטריה לערוך לראשונה ליל סדר ציבורי ברפובליקה הבדלנית.
2 צפייה בגלריה
מכשירים את הכלים
מכשירים את הכלים
מכשירים את הכלים
(צילום: דוברות הקהילה היהודית במולדובה)
בסיוע הרב זלצמן, נשלחו כמויות גדולות של בשר, יין, מצות ומזון כשר לפסח. לכבוד החג, הגיעו מספר משפחות מישראל כדי להכשיר את המטבחים לפסח ולערוך את הסדר הציבורי הראשון של טרנסניסטריה, שיתקיים בבית הכנסת בטירספול. גם יהודים מערים נוספות בחבל הבדלני צפויים להשתתף בליל הסדר ההיסטורי.
"אנחנו מתרגשים מאוד מהאירוע", אומר יורי קרייצ'מן, נשיא הקהילה היהודית בטרנסניסטריה. "הסבים והסבתות שלנו עוד זכו לראות ליל סדר אמיתי כאן בטירספול ועכשיו אנחנו מחדשים את המסורת. אנחנו מרגישים סוג של יציאה לחירות מקומית שלנו. יש לנו עזרה ותמיכה גדולה מהקהילה בקישינב והרב זלצמן מדריך אותנו כדי לחגוג בפעם הראשונה ליל סדר ציבורי כהלכתו".
2 צפייה בגלריה
ההכנות לליל הסדר
ההכנות לליל הסדר
ההכנות לליל הסדר
(צילום: דוברות הקהילה היהודית במולדובה)
הרב זלצמן אמר: "זו נקודת ציון משמעותית בהתפתחות הקהילה היהודית כאן. בשנים האחרונות היהדות במולדובה חווה פריחה חסרת תקדים. למרות המאמצים שעשו הקומוניסטים עשרות שנים, כיום גם בטרנסניסטריה מתקיימים מדי שבוע שיעורי תורה ופעילות יהודית הכוללת אירועי תרבות וחגים, ועכשיו הגענו לרגע שלא היה כמותו כבר 80 שנה".