נשיא בית המשפט העליון, השופט יצחק עמית, דחה את בקשת הרבנות הראשית וקבע כי יש לפתוח את כלל מבחני הרבנות, בכל הנושאים, לנשים. בשבועות האחרונים ביקשה הרבנות הראשית לקיים דיון מחדש בעתירה, שהגיש בין היתר ארגון עתים ולהגיע פשרה.
השופט עמית מתח בהחלטה שפורסמה הבוקר (יום ג') ביקורת על הרבנות הראשית, וקבע כי "הבקשה שלפניי, וההצעה שהוצגה במסגרתה ביחס לגיבוש מתווה חלופי, מהוות ניסיון לעקוף קביעה שיפוטית מפורשת זו – ולחזור, הלכה למעשה, למצב הנורמטיבי שקדם לפסק הדין, שבו מדיניות המבקשים עומדת בעינה ובית המשפט ממתין לעדכונים על קידום המתווה החלופי". נשיא העליון כתב עוד בהחלטתו כי "מכל הטעמים שפורטו לעיל, הגעתי למסקנה כי דין הבקשה לדיון נוסף להידחות – ועמה נדחית הבקשה לעיכוב ביצוע פסק הדין".
לפני ארבעה חודשים קבע בית המשפט העליון כי הרבנות הראשית לישראל צריכה לאפשר לנשים לגשת למבחני רבנות באופן שוויוני לגברים, דבר שלא היה מעולם. ברבנות, באמצעות הפרקליטות, ביקשו לקיים דיון חוזר ולהגיע לפשרה לפיה יהיה ניתן לאפשר לנשים להיבחן בנושאים מסויימים בלבד.
באופן מסורתי הרבנות הראשית איפשרה עד כה רק לגברים לגשת לבחינות אלו. במענה לעתירות שהוגשו בעבר בדרישה לשוויון, יצר המשרד לשירותי דת מנגנון מקביל של בחינות ידע לנשים ותעודה שאינה דרך הרבנות. עם הקמת הממשלה הנוכחית - ביטל המשרד את האפשרות וההכרעה חזרה לידי בית המשפט העליון, שהורה לרבנות לפתוח את את הבחינות גם לנשים.
ברבנות עמדו נבוכים מול ההחלטה וכדי שלא ליישמה, הוחלט שלא לקיים את הבחינות בכלל, גם לא לגברים. בכך גם אברכים שלמדו חודשים ארוכים לבחינה שאמורה להיערך החודש - לא יוכלו לגשת אליה שכן ברבנות לא איפשרו אפילו את הרישום המקדים למבחן מחשש שיירשמו נשים.
צעד זה של הרבנות למעשה היווה הפרה של הפסיקה, ומעבר לכך פגיעה באלפי לומדים שלא ייבחנו במועד אליו התכוננו. כעת הגישה המדינה לבקשת הרבנות בקשה לדיון חוזר. בבקשת הרבנות לבג"ץ נכתב כי ניתן יהיה לאפשר לנשים לגשת לבחינות בנושא שבת וטהרת הבית, אך לא מבחנים אחרים.
לפי לשון הבקשה "לעמדת הרבנים הראשיים, העמדה ההלכתית הרוווחת היא כי ישנה שונות רלוונטית בין גברים לנשים לעניין האפשרות לקבל הסמכה או כושר לרבנות וכן לעניינים הנוגעים ללימוד תורה, תוך שלצד זאת, אין מניעה שנשים ילמדו נושאים מסוימים (בכלל זה, בעיקרו של דבר, הלכות הנוגעות לחיי היומיום, כפי שנמסר מהרבנים הראשיים)".
כדי לקבל תעודת רבנות בישראל יש לעבור מבחני הסמכה ברבנות הראשית, שלושה מבחני חובה בהלכות דת, כשרות וטהרת הבית, וכן שלושה מבחנים שהמועמד יכול לבחור מבין הנושאים הנחשבים לקלים יותר כמו אבלות, תפילה, ברכות, חופה וקידושין, ודיני בית כנסת. לפיכך יוצא כי לפי הצעת הפשרה של הרבנות נשים אינן יכולות לקבל הסמכה, כיוון שהן לא יכולות להיבחן במבחינים שהם חובה.
העתירה הוגשה ב-2019 על ידי ארגון עתים, בשמן של נשים תלמידות חכמים ובשיתוף ארגוני נשים נוספים, ודרשה לשים קץ לאפליה המוסדית של הרבנות הראשית, שסירבה לאפשר לנשים להיבחן. לאחר ניסיונות המדינה לדחות, לעכב ולייצר מסלול נפרד – קבע בג"ץ נחרצות: מדובר באפליה אסורה שאין לה כל הצדקה.
עו"ד אלה סקעת מעתים, שייצגה את הנשים, אמרה: "בג"ץ שלח היום מסר חד וברור - אי אפשר להחזיק יותר בהדרה מגדרית במסווה של הלכה. זהו לא רק ניצחון משפטי, אלא צעד חשוב בהכרה הציבורית במעמדן של נשים בתוך הממסד הדתי. נשים שנבחנו ולמדו כמו עמיתיהן הגברים – תקבלנה את אותו יחס, את אותה תעודה, ואת אותה לגיטימציה".
מארגון חותם נמסר: "שופטי בג"ץ הפרוגרסיביים סבורים כי יש בסמכותם להסמיך רבנים. מי שרוצה להיבחן לרבנות אצל שופטי בג"ץ מוזמן, עם ישראל לא יקבל זאת. הסמכה לתואר רב ומורה הוראה בישראל ניתנה בידי גדולי התורה מדורי דורות ותמשיך להיות כך הרבה אחרי שבג"ץ ותפיסתו המעוותת יעברו מהעולם".








