מחוז רוקלנד הפסטורלי במדינת ניו יורק, במרחק של כשעה נסיעה צפונה ממרכז מנהטן, הפך בשנים האחרונות מאזור כפרי מנומנם לזירת מלחמה של ממש בין התושבים המקומיים לאוכלוסייה החרדית, שמהווה כ-15% מתושבי המחוז ומתרכזת בעיקר בעיירות חרדיות כמו מונסי, ניו סקוור וקייסר. בשבוע החולף נדמה שהמאבקים האלה הגיעו לשיאים חדשים, אחרי שלאחרונה התקיימה במחוז הלוויה המונית של אחד מגדולי האדמו"רים של ארצות הברית, רבי חי יצחק טברסקי, המכונה "האדמו"ר מרחמסטריווקא".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
המונים ליוו אותו בדרכו האחרונה לבית הקברות של הקהילה החרדית באזור, "הר שלום", צבאו על הכבישים והובילי לשיבוש התנועה ולסגירה של נתיבי הגישה באזור, כולל היחיד שמוביל לכפר הסמוך צ'סטנאט רידג' (Chestnut Ridge), על כ-8,000 תושביו. התושבים זעמו ושלחו באמצעות עורך דין מכתב איום לבית העלמין שבו הלינו על ה"אסון המוחלט" שהתרחש ודרשו שמעתה ואילך יקבלו התרעה של לפחות שישה חודשים מראש על כל הלוויה שעלולה לשבש את התנועה.
2 צפייה בגלריה
בית קברות יהודי, אילוסטרציה
בית קברות יהודי, אילוסטרציה
בית קברות יהודי, אילוסטרציה
(צילום: Eliyahu Yosef Parypa / Shutterstock.com)
במכתב טען עורך הדין המייצג את הכפר, אלאק שאה, כי בית העלמין דווקא ידע להודיע ​​מראש למשטרה ולפקידי עיריות איירמונט וראמאפו הסמוכות על שיבושי תנועה פוטנציאליים כתוצאה מנוכחות גדולה בהלוויה, אך משום מה לא טרח לעדכן דווקא אותם – האוכלוסייה המתגוררת סמוך ביותר למקום. "הר שלום מעולם לא נקט פעולה הולמת כדי לייעץ או להודיע לכפר או לתושביו, ואף לא סיפק כל הודעה מוקדמת על משמעויות ההלוויה. כל זאת למרות שהר שלום סגר רחובות מרכזיים בצ'סטנאט רידג'. מאות מתושבי הכפר לא היו יכולים לחזור לבתיהם או להגיע לפגישות או להגיע לתור שהזמינו במשך שעות, משום שצירי התנועה המובילים לכפר וצירים מרכזיים בו נסגרו".
עורך הדין ציין גם כי ההלוויה הסתיימה בשעה תשע בערב, "ובכל זאת כבישים מרכזיים נותרו סגורים עד כמעט חצות. הייתה לכך השפעה שערורייתית ובלתי מתקבלת על הדעת על תושבי צ'סטנאט רידג' ועל משלמי המיסים שאפילו לא התכבדו בהודעה ראויה כדי להתכונן בהתאם. לא נסבול זאת שוב לעולם".
את המכתב סיכם בדרישה כי "הר שלום ימסור הודעה מוקדמת לכפר על כל הלוויה עתידית שתחייב סגירת כבישים ועלולה להשפיע על התושבים. אם ישנה הלוויה צפויה, או תהלוכה, או אירוע כזה שהר שלום מתכונן עליו מבעוד מועד – יש למסור את ההודעה לפחות שישה חודשים מראש ולהתייעץ עם פקידי הכפר כדי שניתן יהיה לבצע סידורי תנועה נאותים ולמזער את ההשפעה השלילית על התושבים".

ההסבר של אנשי הכפר

הדרישה האבסורדית כביכול עוררה תרעומת בקרב התושבים החרדים של האזור. כמה מהם צייצו שאסור על פי ההלכה לחזות עתידות וזכו לתשומת הלב של ערוצי התקשורת הדתית. בתגובה לפניית ynet, בכפר הסבירו שהדברים הוצאו מהקשרם, וכי למעשה בבית העלמין התכוננו להלוויה של האדמו"ר, שסבל לאחרונה מהידרדרות במצבו הבריאותי, כבר שנה מראש.
"ביקשנו הודעה מוקדמת של שישה חודשים כדי לנסות ולהגן טוב יותר על התושבים מהמצב הקטסטרופלי שהתרחש ביום רביעי, כאשר צירי הכפר היו סגורים והתושבים לא היו יכולים לחזור לבתיהם במשך שעות", נמסר. "אנחנו מבינים שבית הקברות למעשה צפה את סגירת הכבישים, התנועה וההמונים במשך יותר משנה מראש. בית הקברות אפילו שכר חברת ייעוץ שתעזור לו בתכנון ההלוויה. לרוע המזל, למרות תכנון במשך יותר משנה, הכפר מעולם לא קיבל הודעה או התייעצות בעניין. אם אפשר לתכנן אירוע מסוג זה, או אירועים דומים בעתיד, כל כך הרבה זמן מראש – בהחלט יש להעניק לכפר את הזכות להודעה מוקדמת כדי שיוכל לסייע בתכנון משופר".
בכפר מציינים לדוגמה כי סביר להניח שבבית הקברות יתקיימו בעתיד אירועי "יארצייט" (אזכרה ביום השנה העברי לפטירה, ד"א) וגילוי מצבה, "אליהם יזמינו אלפי אנשים. הדבר עלול להוביל לתקלה דומה, ולכן מחייב את השתתפות הכפר בפיתוח תוכנית מתאימה לטובת התושבים ואירועים עתידיים של בית העלמין".

"הנחנו שגורמי אכיפת החוק יודיעו"

למרות התרעומת, דווקא בית העלמין עצמו התייחס ברצינות לדרישה והסכים לעמוד בה כל עוד "תינתן הודעה להר שלום על מוות קרוב שעלול לגרום להלוויה צפויה, כאמור, שישה חודשים לפני ההתרחשות", כתב עורך דינו של בית העלמין, פול באום, במכתב תגובה לטענות בא כוחו של הכפר. "עם זאת, בית העלמין אינו יכול לייעץ לגבי סגירת כבישים צפויה, מכיוון שאין לו סמכות או שליטה באילו כבישים תחליט הרשות לאכיפת החוק לסגור", סייג עו"ד באום.
2 צפייה בגלריה
אילוס יהודים חרדים בברוקלין, ניו יורק, ארה''ב
אילוס יהודים חרדים בברוקלין, ניו יורק, ארה''ב
יהודים חרדים בניו יורק, אילוסטרציה. רבים עברו לגור במחוז רוקלנד
(צילום: Shutterstock)
לדבריו, בית העלמין הניח שרשויות החוק עדכנו את הכפר על סגירת הכבישים. "על האדמו"ר התאבלו אלפים בגלל השפעתו הרבה על הקהילה היהודית. הלווייתו הייתה אירוע של פעם במאה שנה", כתב עורך הדין. "הר שלום דבק בתוכנית ניהול התנועה וייעץ בזמן למשטרת העיר ראמאפו, לשירותי החירום של מחוז רוקלנד ולכפר איירמונט על ההשפעה הפוטנציאלית של מספר האבלים הצפוי שישתתף בהלוויה. הר שלום לא סגר רחובות בצ'סטנאט רידג' או בשום מקום אחר. סגירת רחובות הוכתבה על ידי משטרת העיירה ראמאפו, משטרת מדינת ניו יורק ומחלקת השריף של מחוז רוקלנד".
הוא הבהיר כי "להר שלום לא הייתה כל שליטה על הסגירה, על ההחלטה מתי יוסרו ההגבלות או על כל פעולה אחרת שבוצעה על ידי רשויות החוק כדי להגן על בריאות התושבים ובטיחותם. החלטות כאלה היו לגמרי עניין של שיקול הדעת של רשויות אכיפת החוק. הנחנו שגורמי אכיפת החוק המקומיים יודיעו לכפר בתחום השיפוט שלהם".
בית העלמין סיכם את הדברים בהתנצלות ובהבטחה לשתף פעולה בעתיד: "הר שלום מצר מאוד על כל תושב איירמונט, צ'סטנאט רידג' ומקומות אחרים שהושפע מההלוויה של האדמו"ר ומעריך את ההקרבה של התושבים כדי שרבים יוכלו להתאבל על פטירתו. האירועים סביב מותו הם נדירים. הר שלום ישתף פעולה עם כפר צ'סטנאט רידג', ימסור הודעה לראש הכפר על תוכנית ניהול התעבורה שלו ויודיע לכפר על כל הלוויה שבה עלולות להיווצר השפעות פוטנציאליות עקב מספר המשתתפים הצפוי".
מאז מגפת הקורונה, ואף מעט לפני כן, החלו נוהרים למחוז רוקלנד חרדים צעירים שמאסו בחיי העיר הגדולה ניו יורק וביוקר המחייה של שכונות כמו בורו פארק וויליאמסבורג. הם הפכו את רוקלנד ליעד החרדי-היפסטרי הלוהט על המפה כרגע. התהליך הזה הוביל לכך שהאוכלוסייה החרדית של רוקלנד החלה להתרחב גם לכפרים השכנים, שבהם התגוררה עד היום, ובמשך מאות שנים, בעיקר אוכלוסייה נוצרית לבנה.
בדומה למה שקורה בישראל בערים כמו טבריה, ערד ואשדוד, מהר מאוד גברו החיכוכים עם התושבים הוותיקים שאינם מרוצים משינוי הצביון של מקום הולדתם. זה הסלים להפגנות, תקריות אלימות, עלבונות פומביים, מאבקים משפטיים וניסיונות בלתי רשמיים לסגרגציה. אולי דווקא מותו של האדמו"ר יביא גם לתחילת גסיסתו של הסכסוך המתמשך באזור, בכך שיוביל לתקשורת בריאה ולשיתוף פעולה בין הצדדים.