את "יום השיתוק הלאומי" בחרו אלפי מפגינים לסיים בצעדת מחאה בעיר החרדית בני ברק, הסמוכה לתל אביב. תושבי העיר הצביעו ברובם המוחלט למפלגות החרדיות התומכות ברפורמה במערכת המשפט, והחקיקות השמרניות בצירוף החשש מפני הקצנה דתית, הביאו רבים לעיר זה השבוע השני.
שלא כמו בשבוע שעבר, החליטו המקומיים שלא להיגרר לחיכוכים ולעימותים. שעות לפני שהמוחים הגיעו אמש (יום חמישי) לעיר, הציבו התושבים עמדות עם כיבוד ושתייה עבורם. כשהגיעו המפגינים – חלקם חבושים בקסדות, זכר לביצים שהשליכו עליהם תושבים בהפגנה שהתקיימה שם בשבוע שעבר – כיבדו אותם התושבים במזון מבושל, ממתקים, בקבוקי מים ופרחים.
שירת "שלום עליכם" הופעלה ברמקולים וריגשה את המפגינים, ואחד מהם תועד כשהוא פורץ בבכי נוכח הפיוט המסורתי, המושר מדי ערב שבת. מפגין אחר נטל בהתרגשות ספר תורה שהביא אחד מתושבי בני ברק, ורקד איתו.
1 צפייה בגלריה
מפגין בוכה מהתרגשות בזמן שירת שלום עליכם בבני ברק
מפגין בוכה מהתרגשות בזמן שירת שלום עליכם בבני ברק
חלוקת פרחים והתרגשות של מפגינים
נחמה כלפה, שתיעדה את הרגעים המרגשים, היא אחת מתושבות העיר המתגוררת בסמוך למקום ההפגנה. היא הגיעה עם אחותה כדי "להרגיש שאנו עם אחד. דיברנו עם אנשים, לחצנו ידיים והתחבקנו".
כשהתחיל להתנגן הפיוט "שלום עליכם", ראתה בסמוך אליה, לדבריה, "אדם שהתחיל לזמזם ולהניף את ידיו למעלה. זה הרגע שהתחלתי להסריט. ואז הוא הוריד את הקסדה, התחיל לבכות ולהתרגש ולשיר".
כלפה מספרת כי כאשר המפגין ראה אותה מתעדת את הרגע, "הוא הסתכל עלינו ואמר: אבא שלי היה אוהב אהבת חינם כל יהודי, שכולם יהיו באחדות. אבא שלי מתהפך בקבר בגלל שאין אהבת חינם". לדברי כלפה, "התרגשתי מאוד, עד דמעות ממש. זה בן אדם עם לב טהור".
חרף זאת, ולצד המחוות המקרבות, נרשמו מספר אירועים שבהם נצפו פעילי ימין שאינם חרדים שהתעמתו עם המפגינים, וכמה זיקוקים אף נורו לעבר המוחים. המשטרה עצרה חמישה בני אדם בגין תקיפה, החזקת אמצעי פירוטכניקה, וחשד ליידוי ביצים וחפצים לעבר המפגינים.
סייע בהכנת הכתבה: קובי נחשוני.