בפגישה עם מנהיגים יהודים, בישר ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק על חבילה בסך 72 מיליון ליש"ט (שהם כ-325 מיליון שקל) לטובת אבטחת בתי ספר, גני ילדים, בתי כנסת ומרכזים קהילתיים יהודיים. הסכום יתפרס על פני ארבע שנים (18 מיליון ליש"ט לשנה) ויכלול גם תוספת במאבטחים, טלוויזיה במעגל סגור ומערכות אזעקה באתרי הקהילה היהודית.
הדברים נאמרו בארוחת הערב השנתית של ארגון הביטחון של הקהילה היהודית CST. "נילחם באנטישמיות הזו עם כל מה שיש לנו", אמר סונאק והלהיב את הקהל שהגיב בתשואות רמות. סונאק הוסיף כי פיגועי חמאס ב-7 באוקטובר היו מעשי הטרור המתועבים ביותר אי פעם נגד ישראל.
2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק
(צילום: AP Photo / Kirsty Wigglesworth)
עוד אמר סונאק כי כל המרקם של האומה נמצא תחת איום בגלל האנטישמיות המבישה. לדבריו, לא מקובל להקרין סיסמאות אנטישמיות על הביג בן. "אל תיתנו לאף אחד לנסות ולומר לכם שהאנטישמיות היא רק תגובה להתנהגות ממשלת ישראל. זו שנאה טהורה ופשוטה, התקפה על העם היהודי, כאן, בארץ הזאת, במאה הזו".
סונאק אמר גם כי ממשלתו לא תיפול על ידי קיצונים אלימים. בסוגיית המצעדים הפרו-פלסטיניים השנויה במחלוקת אמר: "כן, אפשר לצעוד ולהפגין בלהט, אפשר לדרוש הגנה על חיי אזרחים. אבל לא, אתה לא יכול לקרוא לג'יהאד. אתה יכול לבקר את מעשיה של הממשלה הזו, ממשלת ישראל או כל ממשלה, אבל אתה לא יכול להשתמש בזה כדי לקרוא לחיסול מדינה, או כל סוג של שנאה או אנטישמיות".
לאחר שדיבר בצורה נוקבת על האיומים והתקיפות על רקע אנטישמי, שאיתם מתמודדים סטודנטים יהודים, חשף סונאק כי יזמן פגישה של ראשי האוניברסיטאות המובילות בדאונינג 10, שבה יזכיר להם את האחריות האישית הדרושה להגן על תלמידים יהודים. עוד הבהיר סונאק, כי הקריאה להפסקת אש בעזה מבלי להחזיר את החטופים הביתה היא למעשה "ניצחון לחמאס, והממשלה הזו לא תתמוך בזה".
2 צפייה בגלריה
תימן בריטניה לונדון אתמול כבר הפגינו פעילים פרו פלסטינים "די להפצצות על תימן"
תימן בריטניה לונדון אתמול כבר הפגינו פעילים פרו פלסטינים "די להפצצות על תימן"
הפגנה נגד ישראל והמערב בבריטניה
(צילום: Henry Nicholls / AFP)
ב-2023 דווחו ל-CST על לא פחות מ-4,103 תקריות אנטישמיות – שיא של כל הזמנים וזינוק של 147% בהשוואה ל-2022. על פי הארגון, מאז 7 באוקטובר יש זינוק של 590% בתקריות אנטישמיות בבריטניה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. כך, בין 1 בינואר 2023 ל-6 באוקטובר 2023, נרשמו בארגון בממוצע חמש תקריות אנטישמיות ביום. מ-7 באוקטובר עד 31 בדצמבר עלו הדיווחים ל-31 תקריות אנטישמיות בממוצע ביום.
לפי הארגון, התקרית הראשונה בהשראת התקיפות של חמאס, דווחה ב-7 באוקטובר ב-12:55 שעון בריטניה. שיא התקריות היומי נרשם ב-11 באוקטובר, שבו דווחו 80 מעשי אנטישמיות. שבוע לאחר מכן היה השבוע עם מספר התקריות הגבוה ביותר – 416. לטענת הארגון, הדבר מראה שטבח חמאס גרם לאנטישמיות ברמה חסרת תקדים בבריטניה.