24 שעות מתחילת הלחימה, וגם יהדות התפוצות עוקבת בדאגה אחרי האירועים בישראל. משעות הבוקר אתמול, עברו רבים בתפוצות למעקב צמוד אחרי הלחימה וחלקם ביטלו את אירועי החג והשבת.
מי שעוקב אחרי האירועים מקרוב הוא אריק פינגרהאט, נשיא ומנכ"ל הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, שהגיע לארץ למטרות אחרות, אך נקלע לסיטואציה אחרת לגמרי. לדבריו, "הקהילות בצפון אמריקה עומדות מאחורי ישראל בכל דרך שאפשר, ומגייסות את כל המשאבים לטובת המדינה. אנחנו מתמקדים בשתי פעולות מרכזיות. הראשונה היא גיוס כספים לצרכים של ישראל, עבור קורבנות או סיוע לישראלים בארצות הברית שצריכים לחזור לארץ או ליצור קשר עם המשפחות שלהם. הפעולה השנייה היא מאמצים ושיחות רבות כדי לוודא שיש לישראל את התמיכה הפוליטית שהיא זקוקה לה כדי להגן על עצמה".
2 צפייה בגלריה
תחנת משטרת שדרות
תחנת משטרת שדרות
ההרס בתחנת המשטרה בשדרות. בתפוצות מגייסים כספים
(צילום: Jack Guez / AFP)
"אנחנו מוודאים שיש תמיכה לא רק בוושינגטון, אלא בקרב כל מקבלי ההחלטות בכל התחומים", הוא מוסיף. "חשוב לנו לוודא שהתמיכה תהיה מתמשכת לא רק לימים הקרובים, אלא בכלל למטרות ההגנה העצמית של ישראל".
האם למרות המחלוקות הפוליטיות בקרב יהדות ארה"ב אתה מרגיש שכולם מאוחדים מאחורי ישראל? "כן, חד-משמעית. אין כרגע מחלוקות פוליטיות ויש רק מטרה אחת – לבנות תמיכה רחבה למען ישראל".
נשיא ומנכ"ל ארגון הפדרציות אריק פינגרהאט, נשיא ומנכ"ל ארגון הפדרציות
פינגרהאט עצמו הגיע כאמור לישראל עוד לפני תחילת הלחימה, למטרות של עבודה שוטפת מול גורמים ישראליים, אך הוא כמובן העביר את כל המיקוד לטובת סיוע לצה"ל ולאזרחים: "הייתי אמור לחזור לארה"ב ביום שלישי, אבל אני אבחן את זה יום אחרי יום, ואיפה שאני אוכל להיות יעיל יותר עבור ישראל – שם אני אהיה. ישראל צריכה לדעת שיש לה את כל התמיכה של יהדות התפוצות וזה לא ישתנה".

צרפת: תוגברה האבטחה במוסדות יהודיים

בצרפת, שם מתגוררים כחצי מיליון יהודים ויש גם קהילה מוסלמית גדולה, דיווחו בקהילות יהודיות שונות כי האבטחה סביב בתי הכנסת ומוסדות יהודיים תוגברה, מתוך חשש שהאירועים בישראל יזלגו לתוך צרפת. שר הפנים הצרפתי הורה על המהלך בקהילות המרכזיות בפריז, במארסיי ובערים נוספות. באירועי לחימה קודמים בישראל, נרשמו הפגנות ועימותים בין הקהילה היהודית לבין מפגינים מוסלמים פרו-פלסטיניים.
צעיר יהודי אמר לרדיו Europe 1: "אנחנו מודאגים מאוד, וניסינו כל השבת ליצור קשר עם המשפחות שלנו בישראל. אני בטוח שתהיה השפעה של המצב גם בצרפת ומקווה שהרשויות אכן יגנו על המוסדות ובתי הכנסת".
2 צפייה בגלריה
מבצע חרבות ברזל הברזל סיקור הסיקור בעולם עמוד שער לה פריזיין צרפת
מבצע חרבות ברזל הברזל סיקור הסיקור בעולם עמוד שער לה פריזיין צרפת
הסיקור בצרפת של הלחימה בדרום
גם בארה"ב, שם מתגוררים כ-6 מיליון יהודים וישראלים רבים, עברה שבת קשה מאוד על הקהילה. רבים עקבו אחרי האירועים וקבוצות שונות התארגנו לפעולות הסברה וסיוע. השדולה הפרו-ישראלית, איפא"ק, פרסמה הודעת תמיכה: "הסיוט בישראל הוא חסר תקדים. העולם חייב לגנות את המתקפה על ישראל ולתמוך במדינה היהודית שמגינה על עצמה. אף מדינה לא יכולה לקבל איום תמידי של טרור על אזרחיה. בזמן שישראל מתכוננת למהלך צבאי במטרה להגן על אזרחיה מהתקפות עתידיות, ארה"ב חייבת לעמוד לצידה".
הודעות תמיכה נוספות פורסמו על ידי הליגה נגד השמצה, ארגון J Street ואישים פוליטיים בולטים בארה"ב כמו רון דסנטיס, ניקי היילי והסנטאור היהודי ברני סנדרס.
הודעה נוספת נמסרה מהקונגרס היהודי האמריקני, שקרא לקהילה הבינלאומית להתאחד נגד המתקפה ונגד טרור. עוד נמסר כי העולם חייב להכיר באיום על אזרחי ישראל ולתמוך במאמצים שלה לביטחון ולשלום.