מאז שאיבדו אמא ודודה במגפת הקורונה, האחיות קמילה ופלורנסה פזואה צריכות לטפל באחותן הצעירה לוסיה, המתמודדת עם תסמונת דאון. לאחרונה הגיעו שלוש האחיות היהודיות מארגנטינה לביקור מרגש בישראל, ופגשו לראשונה את בני משפחתם שחיים בארץ – הכול הודות ליוזמה שמאפשרת גם לצעירים יהודים עם צרכים מיוחדים להגיע לישראל במסגרת משלחת מאורגנת.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
אימן ודודתן הקרובה של האחיות למשפחת פזואה נפטרו מקורונה לפני מספר חודשים. שתי האחיות הגדולות היו שמחות לעלות לישראל, אבל מאז פטירתה של האם הן מטפלות כאמור באחותן הצעירה, מה שמקשה עליהן להשלים את המעבר. הן מתגוררות אצל סבתן, ובעוד האחות הגדולה קמילה לקחה על עצמה לטפל בנושאים הכלכליים, פלורנסה מלווה את לוסיה לטיפולים. אך כמו שאומרת פלורנסה: "אף אחת לא יכולה להחליף את אמא שלי".
קראו עוד בערוץ היהדות:
בתחילה חששו האחיות הגדולות לשלוח את אחותן הצעירה לבדה לסביבה שונה מזו שהיא מכירה. בסופו של דבר, הן אפשרו ללוסיה לצאת לישראל מאחר שהן עצמן קבעו ביקור בארץ במסגרת פרויקט תגלית באותם התאריכים, והיה להן רצון עז להכיר את משפחתן כאן. לוסיה הייתה אחת מבין 20 צעירים יהודים שהגשימו חלום במשלחת ייחודית ליהודים עם צרכים מיוחדים – אף היא של "תגלית" ובשיתוף חברת "החוויה הישראלית".
5 צפייה בגלריה
האחיות פזואה עם הדוד לואיס, שאותו פגשו לראשונה בישראל
האחיות פזואה עם הדוד לואיס, שאותו פגשו לראשונה בישראל
האחיות פזואה עם דוד שלהן, לואיס, שאותו פגשו לראשונה בישראל
(צילום: החוויה הישראלית)
"בהתחלה פחדנו, אבל ברגע שהיא הגיעה לישראל, היא שלחה לנו תמונות, סרטונים והקלטות", אומרת פלורנסה. "כשקיבלנו הקלטות שלה שרה עם החברים החדשים שלה בקבוצת הצרכים המיוחדים, הבנו שעשינו את הדבר הנכון עבור לוסיה, ואנחנו כל כך שמחות שיש לה אפשרות להתחבר לשורשים שלה בדיוק כמונו".

לחבק את אבני הכותל

הקבוצה ליהודים עם צרכים מיוחדים, בהם לוסיה פזואה, סיירה באתרי נוף לצד אתרי מורשת ברחבי הארץ – מרמת הגולן וצפת בצפון ועד מדבר יהודה, מצדה וכמובן הכותל המערבי. חמישה מדריכים ליוו את החברים בקבוצה, ולא עזבו אותם אפילו לרגע אחד.
5 צפייה בגלריה
הביקור המרגש בכותל של קבוצת הצעירים עם צרכים מיוחדים
הביקור המרגש בכותל של קבוצת הצעירים עם צרכים מיוחדים
הביקור בכותל של קבוצת הצעירים עם צרכים מיוחדים. "רגע מרגש מאוד עבורם"
(צילום: החוויה הישראלית)
כשהביאו אותם לכותל המערבי, כיסו לכולם את העיניים ויצאו איתם למרפסת הצופה על הכותל. בספירת "שלוש, ארבע ו..." הורידו את כיסויי העיניים, ומראה הכותל התגלה לעיניהם. "זה היה רגע מרגש מאוד עבורם", סיפר אחד המלווים של הקבוצה. לאחר מכן הם ירדו לעבר הכותל, וחלקם פשוט חיבקו את האבנים, ללא מילים. ברחבת הכותל חגגו בר מצווה מאוחרת לשניים מהצעירים, זרקו עליהם סוכריות ועטפו אותם בטלית, בליווי שירי שבת שאחד המשתתפים שר להם.
"הם ממש ציוניים ואוהבים את המדינה", מעיד אחד המדריכים שהגיע איתם מארגנטינה. "הם שומעים ומקבלים ציונות בבית. יהדות ארגנטינה מחוברת מאוד לישראל, וכשהחבר'ה האלה אוהבים, הם אוהבים בגדול. אתה יכול אפילו לראות אותם לובשים במהלך כל הטיול חולצות שכתוב עליהם צה"ל או 'I Love Israel'".

"בכל מקום בארץ חייכו אליהם"

נתי גרויסמן, האחראית על הקבוצה ומי שמלווה את חבריה מארגנטינה לישראל ובחזרה, סיפרה על האתגר הגדול – שבמסגרתו היו צריכים לטוס בטיסת קונקשן דרך מדריד, שנמשכה 24 שעות. "זאת אחריות גדולה לדאוג להם כל הזמן ולבדוק שהם בסדר, כי זאת לא הסביבה הטבעית שלהם והם בלי הורים או משפחה כאן", היא מספרת. "נפגשנו איתם מספר פעמים לפני הטיסה כדי שיכירו זה את זה ואותנו המדריכים, אבל זה עדיין היה אתגר".
5 צפייה בגלריה
חוגגים בר מצווה באיחור ללוסיו ומלי בכותל
חוגגים בר מצווה באיחור ללוסיו ומלי בכותל
חוגגים בר מצווה מאוחרת ללוסיו ומלי בכותל
(צילום: החוויה הישראלית)
"בקבוצות תגלית של צעירים שאינם עם צרכים מיוחדים, אני עולה למטוס ויכולה לנוח. כאן אני חייבת להיות האבא והאמא שלהם", הבהירה. "זה אתגר לא קל, אבל מלא בתחושת שליחות, כשאני רואה אותם נהנים בישראל".
אווה בס טסגל, מדריכת הקבוצה המיוחדת בישראל, סיפרה כי היא "מפשטת את ההסבר כדי שיהיה יותר קל, קצר, ובצורה שהם יוכלו להתחבר אליה", לדבריה. "כדי להסביר להם מה אנחנו הולכים לעשות, השתמשתי בכל מיני טכניקות, למשל מצביעה על אחד המדריכים כאילו הוא המפה, ומראה להם היכן היינו ואיפה אנחנו עכשיו. זה היה מצחיק אותם, ואז הייתי עוברת למפה אמיתית ומראה להם. ידעתי שהם מבינים אותי כשהם שאלו אותי שאלות על דברים שהסברתי".
5 צפייה בגלריה
החברים בקבוצת הצרכים המיוחדים של תגלית
החברים בקבוצת הצרכים המיוחדים של תגלית
החברים בקבוצת הצרכים המיוחדים של תגלית. "יש אחריות גדולה, כי זאת לא הסביבה הטבעית שלהם"
(צילום: החוויה הישראלית)
גרויסמן העידה כי "בכל מקום בארץ חייכו לחברי הקבוצה, וזה פשוט מדהים". ביום האחרון לשהותם בישראל, חברי הקבוצה השתתפו בפעילות מיוחדת עם עמותת "אתגרים" בפארק החבלים בגני יהושע. "זה בהחלט היה האתגר הגדול של הטיול שכולם ציפו לו, והם נהנו לסיים את החוויה בישראל דווקא במסלול מלא האתגרים".

מפגש ראשון עם הדוד הישראלי

מחירי הטיסות מארגנטינה לישראל יקרים, ובמשך השנים משפחת פזואה לא יכלה להרשות לעצמה להגיע לארץ ולבקר את קרובי המשפחה שחיים כאן. "בזכות תגלית יכולנו לפגוש את שאר בני המשפחה", אומרת פלורנסה. בסיום התוכנית, היא וקמילה החליטו להישאר עם לוסיה בישראל אצל בני משפחה, ולבדוק את אפשרויות הקליטה שלהן בישראל.
בין השאר, הייתה להן הזדמנות לפגוש את הדוד לואיס, שהגיע ארצה בשנת 1969 ומתגורר כיום במושב אלוני אבא. מאז שלואיס עלה לישראל, הוא לא נפגש עם בני המשפחה בארגנטינה ולא הכיר את האחייניות שלו. הקשר התחדש לפני מספר שנים כשדקלה, בתו של לואיס, יצאה לטיול בדרום אמריקה והגיעה לביקור אצל בני המשפחה בארגנטינה. מאז בנות הדודות מדברות ומתכתבות ביניהן בעזרת הרשתות החברתיות.
5 צפייה בגלריה
החברים בקבוצת הצרכים המיוחדים של תגלית
החברים בקבוצת הצרכים המיוחדים של תגלית
קבוצת הצעירים היהודים עם צרכים מיוחדים. "המטרה – להגיע לכל הצעירים היהודים בעולם, כולם כולל כולם"
(צילום: החוויה הישראלית)
"מאז ש'תגלית' נוסדה לפני יותר מ-22 שנה, המטרה שעומדת לנגד עינינו היא להגיע לכל הצעירים היהודים בעולם, כולם כולל כולם, ולאפשר סיור משנה חיים, כדי להרחיב את מעגל הזיקה והתמיכה בישראל", אמר גידי מרק, מנכ"ל תגלית.
"אני רואה חשיבות רבה בביקור בישראל של צעירים יהודים מכל העולם, ושמחה כי הוא מתאפשר גם לצעירים עם צרכים מיוחדים", אמרה חנה פריזן, יו"ר "החוויה הישראלית" – חברת הבת לחינוך של הסוכנות היהודית, שהביאה את הקבוצה לישראל והייתה שותפה עם תגלית בתוכנית הביקור. "שיתוף הפעולה עם עמותת 'אתגרים' מביא להיכרות הדדית של החניכים מהתפוצות והישראלים, ולהתנסות בלתי אמצעית במגוון האפשרויות הרבות שמעמידה העמותה".