פרופ' אברהם גרוסמן, חתן פרס ישראל בתחום חקר ההיסטוריה, הלך היום (ד') לעולמו והוא בן 88. הוא היה מחשובי ההיסטוריונים היהודיים בימינו, שמחקריו הרבים עסקו בעולמם התרבותי, האינטלקטואלי והחברתי של חכמי אשכנז וצרפת בימי הביניים המוקדמים.
פרופ' נח חכם מהחוג להיסטוריה של עם ישראל וראש המכון למדעי היהדות באוניברסיטה העברית סיפר על גרוסמן כי "הוא היה מורה בחסד. חוקר מובהק של חכמי אשכנז וצרפת בימי הביניים, אשר חיבוריו המונומנטליים חשפו את פועלם ותורתם של חכמים אלה. הוא עסק רבות ברש"י ובמפעלו הפרשני, וגילה מידע היסטורי רב ערך על חכמים אלה באמצעות כתבי יד נדירים. הוא עסק גם במעמד האישה היהודית באשכנז של ימי הביניים. ספריו הם תשתית למחקרים רבים שמתבססים על גילוייו".
1 צפייה בגלריה
פרופ' אברהם גרוסמן
פרופ' אברהם גרוסמן
פרופ' אברהם גרוסמן ז"ל
(צילום: ורנר בראון, האוניברסיטה העברית בירושלים)
פרופ' גרוסמן נולד במושבה משמר הירדן בשנת 1936. הוא סיים את לימודיו בבית הספר התיכון "יבנה" בחיפה ואת שירותו הצבאי העביר במפקדת קצין חינוך ראשי. לאחר מכן למד לתואר ראשון ולתואר שני באוניברסיטה העברית בירושלים, בחוג להיסטוריה של עם ישראל ובחוג לתלמוד. ב-1974 קיבל תואר דוקטור באוניברסיטה העברית. משנת 1986 היה פרופסור מן המניין באוניברסיטה העברית ובין 1991 ל-1992 כיהן כראש החוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטה.
בשנת 2003 קיבל את פרס ישראל בתחום חקר ההיסטוריה. בנימוקי השופטים נכתב כי "מחקריו היסודיים והמעמיקים של פרופ' גרוסמן מקיפים את חיי החברה והתרבות של עם ישראל בימי הביניים במזרח ובמערב. עבודתו מתבססת הן על תעודות ידועות ומקובלות והן על מאות רבות של כתבי יד, אשר רבים מהם התגלו, פוענחו והוערכו על ידו. ייחודו וגדולתו נובעים, בין היתר, מבקיאותו הרבה במקורות היהודיים מהעולם המוסלמי ובמקורות שנכתבו במרחב הנוצרי".
עוד כתבו חברי ועדת הפרס: "פרופ' גרוסמן הוא גם המוביל את העיון בהתפתחות המשפחה היהודית בימי הביניים בפזורות השונות. גולת הכותרת של מחקריו החלוציים בתחום זה הוא ספרו, 'חסידות ומורדות – נשים יהודיות באירופה בימי הביניים', שיצא לאור בעברית ובאנגלית וזכה מיד במעמד של ספר יסוד לכל חוקר שעיסוקו שאלות הקשורות במשפחה ובמגדר בימי הביניים בחברה היהודית והנוצרית כאחת. בחיבור זה באה לידי ביטוי בקיאותו המופלאה של פרופ' גרוסמן במקורות היהודיים, בתרבויות שסבבו את הקהילות היהודיות ובספרות המחקר המודרנית על מגוון פניה. בדרך זו מצטיירת לראשונה בבהירות תמונה מפורטת ורבת-דקויות של חיי הנשים היהודיות במרכזים שונים של העולם היהודי בימי הביניים".
פרופ' גרוסמן היה חבר בהנהלת הארכיון המרכזי לחקר תולדות עם ישראל, חבר במועצת המערכת של כתב העת "ציון", חבר במועצה של החברה ההיסטורית הישראלית, חבר בוועדת המערכת של כתב העת "קתדרה", חבר בוועד המנהל של האיגוד העולמי למדעי היהדות, ראש מכון בן צבי לחקר קהילות ישראל במזרח, חבר במועצת הארכיונים העליונה של משרד ראש הממשלה וחבר באקדמיה הלאומית הישראלית למדעים. אחד מילדיו הוא חוקר המקרא פרופ' יונתן גרוסמן.