אלינה נרצחה במסיבה ונקברה מחוץ לגדר בבית העלמין: אולגה פלחטי, ששכלה את בתה במתקפת 7 באוקטובר, עלתה הבוקר (יום ג') לקברה של אלינה ושיתפה בתחושות הכואבות מכך שהוחלט לקבור אותה מחוץ לגדר.

"בגלל שהיא לא סיימה הליך גיור, אז היא פה בחלקה הזאת. אף אחד לא חשב על זה שאלינה נרצחה במלחמה יחד עם כל הילדים לצידה, היהודים והלא-יהודים?" היא תוהה. "לעשות הפרדה כזאת בזמן מלחמה זה פשוט לא נורמלי. ההחלטה להשאיר אותה בחוץ הוסיפה לי המון כאב. חיכינו שלושה שבועות לבשורה כלשהי ובסוף קיבלנו מידע שהיא נרצחה. היא נרצחה כי היא יהודייה, כי היא ישראלית, ובאמת לשנייה לא חשבתי שישימו אותה מחוץ לגדר".
מה אמרו לכם כשראיתם את מיקום הקבר? "פנינו למועצה הדתית ואמרו לנו שאין אופציה אחרת והיא תהיה קבורה פה. זה היה בזמן הקבורה ורק חשבנו על מה שקרה לה, ולא עסקנו בזה. עכשיו, כשאני רואה את המיקום של הקבר, ואת החומה הזאת, זה לא נעים לי. כאילו מישהו הפך את אלינה לסוג ב'. היא רצתה להיות יהודייה והרגישה יהודייה וישראלית לגמרי. היא הייתה כמו כל הישראלים, עשתה צבא ולא הייתה שונה מכולם.
"יש לי כך הזמן שאלה אחת בראש – אם היא לא הייתה במסיבה, אלא בגדוד שלה בגבול עזה, ונהרגת עם נשק בידיים – היו גם אומרים שיש הפרדה כזאת בזמן של מלחמה? יש סיטואציות שבהן צריך לתת קצת כבוד לאנשים שנהרגו בשבילנו, בשביל המדינה ובשביל כל היהודים והלא-יהודים בארץ. זה כואב לי".
2 צפייה בגלריה
גלית בטיטו אפשטיין ואולגה פלחטי
גלית בטיטו אפשטיין ואולגה פלחטי
גלית בטיטו אפשטיין ואולגה פלחטי. "לא היהדות שאני מכירה"
(צילום: ישראל מושקוביץ)
גלית בטיטו אפשטיין, תושבת בית שאן, שראתה את הדיון בנושא בכנסת, הגיעה גם היא לבית הקברות כדי לתמוך באולגה. לדבריה, "אני מאוד מצטערת וכואב לי. יש בי תחושה של כאב ואכזבה. זאת לא היהדות שאני מכירה. היהדות שאני מכירה היא רחמנית ומכילה. היא נרצחה רק בגלל שהיא יהודייה. ליהדות יש המון רבנים אנושיים וחכמים והם יודעים למצוא את המקומות הנכונים איפה לאתר את הפתרונות ההלכתיים האלה. יש בי תחושה של צער עמוק. הגעתי לפה כי הרגשתי צורך עז להגיד לה שאנחנו נעשה הכול בשבילה. היא נכנסה לי ללב".
2 צפייה בגלריה
אלינה פלחטי ז"ל
אלינה פלחטי ז"ל
אלינה פלחטי ז"ל
(צילום: באדיבות המשפחה)
אבי פחימה, יו"ר המועצה הדתית בבית שאן, מסר בתגובה: "קיבלנו הודעה על תושבת העיר שנרצחה, עשינו בדיקות וגילינו שהיא לא יהודייה. למרות זאת יצרנו קשר עם הצבא והבנו שהיא לא סיימה את קורס הגיור. היא נמצאת בחלקת הספקות, שמיועדת למי שאינו יהודי, בחלק שצמוד לבית העלמין עם סככת הספדים. לא נפל דופי בהתנהלות שלנו".