מודעת דרושים מהפקולטה התאולוגית של אוניברסיטת לוצרן מעוררת סערה בשווייץ. "אנו מחפשים פרופסור במשרה מלאה לתאולוגיה ומדעי היהדות", נכתב במודעת הדרושים שעליה דיווח עיתון הקהילה היהודית בשווייץ, תכל'ס. לתדהמתם של חברי הקהילה היהודית, רק קתולים יכולים להגיד בקשה לתפקיד: שתיים מהדרישות הן חברות בכנסייה הקתולית ו"דוקטורט קנוני" (קהילה לחינוך קתולי). במילים אחרות: רק מומחים לתאולוגיה קתולית יכולים להתקבל לתפקיד.
נושא מדעי היהדות נלמד באוניברסיטת לוצרן מאז 1981. מחזיקת התפקיד, ורנה לנזן, פרשה כעת מתפקידה. העובדה שמועמדים יהודים (אך גם פרוטסטנטים או כאלה שאין להם זיקה דתית) מודרים ממקצוע מדעי היהדות לא עברה חלק בציבוריות השווייצרית: נשיאת הוועדה הפדרלית נגד גזענות, ברונשוויג גראף, מתחה ביקורת על מודעת הדרושים ואמרה שאין מקום להדרה של יהודים מתפקידים כאלה.
1 צפייה בגלריה
האוניברסיטה לא הכחישה את הדיווח. אילוסטרציה
האוניברסיטה לא הכחישה את הדיווח. אילוסטרציה
האוניברסיטה לא הכחישה את הדיווח. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
האוניברסיטה לא הכחישה את הדיווח, ועומדת על כך שזה חלק מהתפקיד: "פרופסורה זו עוסקת בעצם הדיאלוג הנוצרי-יהודי וזה כולל מעורבות במשלחות קתוליות ובוועדות הכנסיות", לכן לדבריהם יהודים לא יכולים לקבל את התפקיד.
אלפרד בודנהיימר, פרופסור להיסטוריה דתית יהודית וראש המרכז למדעי היהדות באוניברסיטת באזל בשווייץ, לא השתכנע בשום אופן מהטיעון הזה. בודנהיימר היה בעבר מרצה בלוצרן, אבל בשלב מסוים הוא הבין שעם הדרישות הללו אין לו סיכוי לקבל ביום מן הימים תפקיד ניהולי. בניגוד ללוצרן, בבאזל הפך בודנהיימר לדיקן היהודי הראשון של הפקולטה התאולוגית.
מנכ"ל הפדרציה של הקהילות היהודיות בשווייץ, יונתן קרויטנר, מסר בתגובה: "‏ברור לנו שלפקולטה של מכון קתולי ‏יש תנאים משלהם למימון של פרופסורים. בכל זאת ‏אנחנו לא מבינים אם אין אפשרות אחרת בזמנים האלה. זה נראה מפוקפק. אנחנו במשא ומתן עם הגורמים בכנסייה הקתולית ובפקולטה התאולוגית. אנחנו ‏סבורים שיש אפשרות לפתרונות ופשרות".