חוקרים ורופאים ישראלים מהאוניברסיטה העברית ומהמרכז הרפואי הדסה כתבו במכתב חריף למערכת כתב העת הרפואי היוקרתי JAMA Surgery, בעקבות גילוי דעת שפורסם על ידי חוקרים מאוניברסיטת ג'ורג'טאון. החוקרים מארה"ב האשימו את ישראל בהפרת החוק הבינלאומי והרג של מספר רב של אזרחים פלסטיניים חפים מפשע. כמו כן, ציינו החוקרים מוושינגטון כי "אירועי 7 באוקטובר היוו מעין זרז לפרוץ המלחמה"
בתגובה למכתב האנטי-ישראלי, כתבו פרופ' אליהו ריכטר, פרופ' אליוט בארי ופרופ' אברהם ריבקינד מהפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית והמרכז הרפואי הדסה, מכתב חריף למערכת כתב העת, שבו הם ציינו את המחויבות הישראלית לחוק הבינלאומי בכל פעולותיה בעזה לעומת ארגון הטרור, המפר בפעולותיו את החוק הבינלאומי באופן בוטה.
1 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות צוות קרב של חטיבת גבעתי בחאן יונס
תיעוד מפעילות צוות קרב של חטיבת גבעתי בחאן יונס
תיעוד מפעילות צוות קרב של חטיבת גבעתי בחאן יונס
(צילום: דובר צה"ל)
"יש יותר ויותר מידע שחמאס משתמש בבתי חולים רבים כמגן אנושי, כבסיסי טרור ומחסני תחמושת", כתבו החוקרים מישראל. "אנו מאמינים שישראל עשתה כמיטב יכולתה על מנת לשמור על אזרחים רבים ככל הניתן בזירת מלחמה, כדי להכניע את חמאס ולעקור מהשורש את הרשע".
החוקרים הישראלים ציינו גם כי "חמאס ביצע טבח שמטרתו רצח עם ב-7 באוקטובר, כולל קשירת ילדים וירי בראשם, וכן שימוש באלימות מינית ברוטלית. בנוסף, אמנת חמאס קוראת לחיסול ישראל והעם היהודי ועל כן אינה מתכתבת עם החוק הבינלאומי, שאוסר על השמדת עם. מעשיהם של מחבלי חמאס תאמו את האמנה שלהם שקוראת להשמדה".
בסיבה לפרוץ המלחמה כתבו החוקרים מהעברית כי "אנו מסתייגים מעצם השימוש במונח 'זרז', המרמז שחמאס אינו המבצע האחראי הבלעדי לטבח בשבת השחורה". החוקרים הישראלים חזרו גם על הביקורת הנשמעת לא פעם בישראל כלפי הצלב האדום וארגון האו"ם בכל הנוגע לחטופים והחטופות בעזה, וציינו כי העובדה שלא נתקבלה גישה לחטופים – הן פיזית והן רפואית, וכן העובדה שלא ניתנו להם תרופות, מהווה 'כישלון מביש' של ארגון הצלב האדום והאו"ם ועדות לכישלונה של הקהילה הבינלאומית לאכוף את הסטנדרטים הבסיסיים ביותר של ארגונים אלו".