מצעד השנאה באוסלו: מארגני מצעד יום האישה הבינלאומי בבירת נורבגיה חסמו אמש (יום ו') פיזית קבוצה של כ-50 יהודים וישראלים ומנעו מהם להשתתף במצעד המסורתי, מפני שהניפו שלטים שגינו את האלימות המינית נגד נשים ישראליות וקראו לשחרור הנשים החטופות משבי חמאס ברצועת עזה.
מדובר במצעד שמתקיים בכל שנה ב-8 במרץ באוסלו. לקראת המצעד, קבוצה של ישראלים ויהודים פנו לוועדה המארגנת וביקשו להצטרף, כדי להציג את הפשעים שביצע חמאס נגד נשים ישראליות. הוועדה לא הביעה התנגדות.
2 צפייה בגלריה
הסדרנים הנורבגים, חלקם עם כאפיות, חוסמים את המפגינים היהודים והישראלים
הסדרנים הנורבגים, חלקם עם כאפיות, חוסמים את המפגינים היהודים והישראלים
הסדרנים הנורבגים, חלקם עם כאפיות, חוסמים את המפגינים היהודים והישראלים
יעל נילסן, ישראלית שחיה בבירת נורבגיה ומשמשת כראש דסק אוסלו של מטה משפחות החטופים, אף שאלה אם המפגינים יוכלו להניף תמונות של החטופים ושלטים שקשורים לאלימות המינית והאונס שבוצע ב-7 באוקטובר. המארגנים השיבו שלא תהיה כל בעיה ושהמשטרה מאבטחת את האירוע.
אך כאשר המפגינים הישראלים והיהודים הגיעו למצעד עם שלטים שעליהם תמונות החטופים, הגיעו אליהם במהירות סדרנים שאמרו להם כי הדבר מנוגד למסרים העיקריים של המצעד וכי מדובר בפרובוקציה.
"שאלנו לאילו מסרים זה מנוגד – אם זה נגד שימוש באונס כנשק. לא הצליחו להסביר לנו. באיזה שלב הבנו שמה שמפריע להם זה המראה של השלט שמזכיר להם את דגל ישראל – שזו פרובוקציה עבורם", סיפרה נילסן. "הם ניסו פיזית למנוע את השתתפותנו ובשלב מסוים אפילו ניסו לדחוף אותנו. זה היה מאוד לא נעים. הרגשנו לא רצויים. הסדרנים עמדו משולבי זרועות באופן כזה שלא נתן להתקדם לכיוון הקבוצות האחרות. המשטרה הייתה שם, היא התערבה ומנעה מהם לדחוף אותנו".
2 צפייה בגלריה
המפגינים הישראלים עם תמונות חטופות
המפגינים הישראלים עם תמונות חטופות
המפגינים הישראלים עם תמונות חטופות שבשבי חמאס
בשלב זה חשבו הישראלים והיהודים כי הם יכולים להשתתף בהפגנה, והם אף הניפו שלט שבו נכתב Me Too Unless You're A Jew וגרפיקה של מגן דוד. אבל בשלב מסוים הגיעו למקום מפגינים פרו-פלסטינים, שהתקבצו מסביב למפגינים היהודים והישראלים. הם צעקו: "מהנהר לים פלסטין תהיה חופשית", "חרם על ישראל", "אין ציונים ברחובות שלנו", "ישראל רוצחת ילדים", "ישראל טרוריסטית", "חרקים" ו"זונות".
נילסן סיכמה: "זה היה מזעזע, תחושה מאוד קשה ומשפילה. בשלב מסוים המשטרה יצרה מעגל סביבנו כדי להגן עלינו. אין תמיכה בישראל. המצב בנורבגיה מזעזע מהבחינה הזאת. יש שנאה. אחד הדברים שהיו הכי קשים זה לראות את השנאה והעיניים המזוגגות. אי אפשר היה להגיע לשיח, אפילו לא לתמוך בנשים שנאנסו. המצב קשה מאוד. יש שנאת ישראל. זה הרבה מעבר לביקורת. ביקורת זה דבר לגיטימי. הם מאמצים את הנרטיב של הפלסטינים ואפילו של חמאס".
שגריר ישראל בנורבגיה, אבי ניר פלדקליין, צייץ: "מארגני מצעד יום האישה הבינלאומי באוסלו מוצאים לנכון שהמשתתפים יקראו לטיהור אתני של יהודים מישראל, אך מנעו השתתפות של אלה שקראו בדרכי שלום לשחרר חטופות מהשבי".
ואם זה לא מספיק: אזרח נורבגי בשנות ה-50 לחייו שהניף דגל ישראל בעצרת שהתקיימה בסנדפיורד, במרחק של כשעה נסיעה מאוסלו, הותקף והוכה קשות בידי 15 מפגינים פרו-פלסטינים. הדבר אירע גם כן באירוע לרגל יום האישה הבינ"ל. המפגינים הפרו-פלסטינים בעטו בו באכזריות, והוא פונה לבית חולים בטונסברג. המשטרה פתחה בחקירה.

תקרית גם בפירנצה

במסגרת אירועי יום האישה בפירנצה, מאות נשים התכנסו למה שנועד להיות הפגנה נגד אלימות מינית ומגדרית. זה נגמר במפגינה פרו-ישראלית שגורשה והושפלה.
כפי שפורסם ב"קוריירה דלה סרה" האיטלקי, מארגנות האירוע הזמינו פלסטיניות "כדי להזכיר את רצח העם" ואת "הדיכוי שפלסטיניות עוברות זה 70 שנה", כלשונן. אלא שמפגינה אחת, שרה שמה, הגיע עם שלט שעליו כתוב "ואף מילה על האונס שביצע חמאס. האם הנשים הישראליות ביקשו את מה שעשו להן?" לפי הדיווח, במקום התפתחה תגרה והצעירה גורשה בבושת פנים: "לכי מכאן, הביתה, הביתה", צעקו לה כמה סטודנטיות צעירות, "הגעת לעשות פרובוקציות".
אותה שרה, שדווח כי היא מקורבת לקהילת הישראלים שמתגוררים בפירנצה, סיפרה כי היא בעצמה שמאלנית ומתנגדת למדיניות ממשלת נתניהו, אך טענה ש"המארגנות מנצלות את האירוע כדי לעשות תעמולה אנטי ציונית. אני עושה פרובוקציה? הן טענו שהאונס של אנשי חמאס הוא פייק ניוז".