יותר מרבע מבני הנוער היהודים בישראל (27%) ספגו קללות ברשת באופן אישי על רקע היותם יהודים; כמחצית (48%) מהנפגעים ממתקפות על רקע יהדותם חוו אותן ברשתות החברתיות, ובסך הכול 81% מבני הנוער הישראלים נתקלו בגילויי אנטישמיות ברשת, בין אם באופן כללי ובין אם הם כוונו נגדם באופן אישי. רק 14% מהנשאלים ציינו כי לא נתקלו באנטישמיות ברשת.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הנתונים המטרידים הללו עולים מסקר חדש שמפרסמות הליגה נגד השמצה וקרן קונרד אדנאואר, על חשיפתם של בני נוער בישראל לאנטישמיות באינטרנט וברשתות החברתיות.
קראו עוד בערוץ היהדות:
כאשר בודקים היכן נתקלו בני הנוער הישראלים באנטישמיות ברשת, עולה כי 71% נתקלו בהתבטאויות אנטישמיות של אנשים שונים ברשתות החברתיות, 66% נתקלו בעמודים עם תוכן אנטישמי ברשתות החברתיות, 65% נתקלו בשירים או בסרטונים עם תכנים אנטישמיים ו-30% נתקלו באתרים אנטישמיים של ממש.
2 צפייה בגלריה
נטען שהיהודים שולטים בכלי התקשורת ומשתמשים בהם כדי לשלוט על העולם
נטען שהיהודים שולטים בכלי התקשורת ומשתמשים בהם כדי לשלוט על העולם
פוסט ברשת עם קריקטורה הטוענת שהיהודים שולטים בכלי התקשורת, ומשתמשים בהם כדי לשלוט בעולם
(מתוך דו"ח התנועה למאבק באנטישמיות ברשת)
בני הנוער הישראלים נשאלו גם לגבי עמדותיהם בנוגע לביקורת כלפי מדינת ישראל. התוצאות מראות כי רוב מכריע של בני הנוער יודע להבחין בין ביקורת על מדינת ישראל או מדיניות הממשלה ובין אמירות או פעולות אחרות, שהן אנטישמיות.
84% מבני הנוער ציינו כי הטלת חרם על מדינת ישראל מהווה אנטישמיות; 88% מבני הנוער אמרו כי שלילת קיומה של מדינת ישראל מהווה אנטישמיות; ו-88% מבני הנוער אמרו כי פרסום תיאוריות קונספירציה לגבי כוונות או מעשים של ישראל ו"הציונים" כדי לשלוט בעולם מהווה אנטישמיות. עם זאת, רק 29% מבני הנוער ציינו כי ביקורת על מדיניות מדינת ישראל היא אנטישמיות.
את הסקר ערך מכון "מאגר מוחות" בשיטה של סקר משולב – טלפוני ואינטרנטי, באמצעות פאנל אינטרנטי קיים ורב-משתתפים, באמצעות מדגם אקראי הסתברותי של 708 משיבים צעירים מקרב האוכלוסייה היהודית בגילי 15 עד 18.
2 צפייה בגלריה
תעמולה אנטישמית שמאשימה את היהודים במגפת הקורונה
תעמולה אנטישמית שמאשימה את היהודים במגפת הקורונה
תעמולה אנטישמית שמאשימה את היהודים במגפת הקורונה. תיאוריות קונספירציה
(צילום: המרכז לחקר יהדות אירופה)
קרול נוריאל, מנכ"לית הליגה נגד השמצה בישראל, אמרה כי "הנתונים מוכיחים מעל לכל ספק, ובשונה מבעבר, שבני הנוער בישראל אינם חסינים מפני פגיעתה הרעה של האנטישמיות. אם בעבר נתפסה האנטישמיות כבעיה הבלעדית של יהדות התפוצות, הרי שבעידן הרשתות החברתיות והמשחקים המקוונים, בני הנוער בישראל – המבלים חלק ניכר מזמנם בפלטפורמות הללו – חשופים מאוד למתקפות אנטישמיות. לנוכח זאת, בני הנוער בישראל צריכים לקבל כלים להתמודדות עם האנטישמיות ברשת. אנו מקווים שהנתונים הקשים הללו יעודדו את מקבלי ההחלטות ואת הגורמים הרלוונטיים לגבש תוכנית פעולה אסטרטגית, במטרה לסייע לבני הנוער להתמודד עם התופעה בצורה יעילה ונכונה".
"תוצאות הסקר מטלטלות ומעוררות דאגה רבה", הוסיפה ד"ר ביאטריס גורבנצ'י, מנהלת קרן קונרד אדנאואר בישראל, "זוהי קריאת השכמה לכולנו. אנו רואים בנתונים אלה סימן אזהרה, שרק יגביר את נחישותנו להילחם אף ביתר שאת באנטישמיות, ובכל צורה של גילויי שנאה ואלימות. קונרד אדנאואר תיאר ב-1949 את האנטישמיות כמתקפה על האנושות בכללותה: 'אנו נילחם באנטישמיות לא רק כי איננו רוצים בה מבית ומחוץ, אלא כי אנו דוחים אותה מכול וכול מטעמי אנושיות'. בשיתוף הפעולה שלנו עם הליגה נגד השמצה (ADL) אנו מבקשים ליידע, לחשוף, להסביר, לזעזע, להפגין סולידריות ולעורר מודעות ומחשבה תמידית בנושא החשוב הזה".