היהדות היא הדת המונותאיסטית הראשונה בהיסטוריה. לפי המסורת היהודית, היא נבראה בבריתו של אברהם עם אלוהיו. לחילופין, המסורת מייחסת את הולדת היהדות למעמד הר סיני, שבו הוענקה התורה למשה.
במאה הראשונה לספירה, ישו ותלמידיו קראו תגר על הממסד היהודי. הממסד הפקיר, לדעתם, את האמונה, הצדק והחמלה. הם הציבו את דת החסד והחמלה של הנצרות מול הקשיחות של עשרת הדיברות. אין פלא שדרשות ישו ושליחיו התפשטו כאש בשדות קוצים.
האסלאם נוסד על ידי הנביא מוחמד במאה ה-7 לספירה. בין הנצרות לאסלאם מפרידים כ-600 שנה, ובין היהדות והאסלאם מפרידים יותר מ-1,600 שנים.
למרות היותה בעלת ותק של אלפי שנים על פני הנצרות והאסלאם, היהדות איבדה את מעמדה כדת מונותאיסטית מובילה, הן לנצרות, והן לאסלאם. כיום חיים בעולם כ-2.4 מיליארד נוצרים, ו-2 מיליארד מוסלמים. אך רק כ-16 מיליון יהודים, המהווים כ-0.2% מאוכלוסיית העולם.
היהדות איבדה את ההגמוניה כדת מונותאיסטית מובילה בגלל התנהלות חסרת אחריות של מנהיגיה והתבהמות העם.
במקום לנצל את היתרון של דת מונותיאיסטית ראשונה ובלעדית לאיחוד ממלכות יהודה וישראל למסע כיבושים בהנהגה משותפת, במקום להקים אימפריה יהודית שתשלוט מירושלים על אגן הים התיכון, מלכי יהודה וישראל עסקו במאבקי אגו ושליטה, רמיסת העם, עיקשות משיחית, ועבודת אלילים של הקרבת קורבנות בבית המקדש.
תקופת הנביאים אכן מציגה את מלכי היהודים במערומיהם. המלך רחבעם, בנו של המלך שלמה, משיב לפניות העם: "אבי ייסר אתכם בשוטים ואני אייסר אתכם בעקרבים".
מלכי יהודה וישראל עסקו במאבקי אגו ושליטה, רמיסת העם, עיקשות משיחית, ועבודת אלילים של הקרבת קורבנות בבית המקדש
הקב"ה אינו פוסח על הסעיפים. הוא מוכיח את בני יהודה על התבהמותם. "וּבָנ֞וּ בָּמ֣וֹת הַתֹּ֗פֶת אֲשֶׁר֙ בְּגֵ֣יא בֶן־הִנֹּ֔ם לִשְׂרֹ֛ף אֶת־בְּנֵיהֶ֥ם וְאֶת־בְּנֹֽתֵיהֶ֖ם בָּאֵ֑שׁ אֲשֶׁר֙ לֹ֣א צִוִּ֔יתִי וְלֹ֥א עָֽלְתָ֖ה עַל־לִבִּֽי." (ירמיהו ז', ל-ל"א).
בעוד היהודים מאבדים את אנושיותם ושפיותם הלאומית, אשור, בבל, פרס, יוון ורומא הפכו לאימפריות, השתלטו בתורם על יהודה וישראל, שיעבדו את תושביהם, והיגלו אותם. בית ראשון ובית שני קרסו כמגדלי קלפים.
על רקע הקריסה הטוטאלית של הריבונות היהודית, ההישרדות של העם היהודי בגולה אינה מובנת מאליה. כיצד הצליח שבר כלי לשרוד אלפיים שנה?
המפיק והשחקן האמריקני האייקוני, אורסון וולס, טען, שדווקא עידן של רצחנות ומלחמות יוצר אמנות גדולה. שנות השלטון הרצחניות של משפחת בורג'ייה, בפירנצה, בסוף המאה ה-15 , יצרו את התשתית הדרמטית לאמנות הרנסנס של מיכלאנג'לו וליאונרדו דה וינצ'י. לעומתם, בחמש מאות שנים של שקט ושלווה, כל מה שהשוויצרים תרמו לעולם, הוא שעון הקוקייה.
ד"ר שמואל חרל"פבהמשך להיגיון של וולס, ניתן לטעון שההסבר להישרדות של העם היהודי בגולה הוא אקזיסטנציאליסטי: העם היהודי נדרש לפלס דרך ייחודית בהיסטוריה, בין האלימות הרצחנית של האנטישמיות, למות הנשיקה בחיק הליברליזם.
האינקוויזיציה בספרד, הפרעות והפוגרומים באירופה, והגטאות בעולם האסלאמי, כפו על היהודים בחירה: התנצרות והתאסלמות מול דבקות מסוכנת באמונה ומאבק עיקש על זהות והישרדות.
העם היהודי השכיל להתמודד עם איומים קיומיים בשני אופנים: פרטי ולאומי.
באופן פרטי, התנצרות, התאסלמות, או הזדהות, בתקופת ההשכלה, כ"גרמני בן דת משה", היו פתרונות אינדיבידואליים לחיים נורמליים של יהודים בגולה.
מבחינה לאומית, הציונות, כתנועה חילונית, חבה את קיומה לעליית התנועות הלאומיות באירופה, במחצית השנייה של המאה ה-19.
ניתן לשער, שלמעט המיעוט האורתודוכסי, הקהילה היהודית בארה"ב תתאיין במהלך המאה הנוכחית, ותגרע כמחצית מהעם היהודי בעולם
לו, אחרי המהפכה הצרפתית ומלחמות נפוליאון, אירופה לא הייתה עולה על נתיב הלאומיות, הציונות לא הייתה קמה, אבותינו ואנחנו היינו עדיין דוברי אידיש וערבית, מתבוססים באדמות המושב באירופה וארצות האסלאם. מדינת היהודים לא הייתה אפילו עולה בדמיונו של הרצל.
בעקבות העלייה הראשונה והשנייה, מלחמת העולם הראשונה, והלובי של חיים וייצמן בלונדון, הצהרת בלפור, בנובמבר 1917, הכירה בתביעתו של העם היהודי לבית לאומי בארץ ישראל.
עתידו של העם התפצל לשני מתווים: הגולה וישראל.
בארה"ב, בעקבות הגירה מסיבית של יהודי אירופה והתבוללותם בשפע הקפיטליסטי, הקהילה היהודית נמצאת בתהליך מתמשך של דעיכה. כ-60% אחוזים מהרוב הלא אורתודוכסי, נישאים בנישואי תערובת.
ניתן לשער, שלמעט המיעוט האורתודוכסי, הקהילה היהודית בארה"ב תתאיין במהלך המאה הנוכחית, ותגרע כמחצית מהעם היהודי בעולם. מדינת ישראל תישאר המרכז היחיד והאחרון של העם היהודי.
האם הבית השלישי יישאר על כנו? האם הוא ימשיך להיות יהודי - דמוקרטי? האם הוא יאריך ימים עד סוף המאה ה-21, ואף אחריה? הרוב היהודי במדינת ישראל יעמוד בפני כפל החלטות קיומיות: לעתיד המדינה, ולעתיד העם היהודי.






