בשיתוף האיחוד האירופי
אירועי ה-7 באוקטובר, ועמם גל האנטישמיות ששטף את העולם, סיפקו תזכורת נוספת לצורך והדחיפות בהנצחה של קהילות יהודיות בכל רחבי העולם. ביד ושם, שעוסק כבר עשרות שנים בהנצחת קהילות יהודיות ששגשגו עד למלחמת העולם השנייה, הוקמה ב-1992 'בקעת הקהילות', אתר הנצחה המשתרע על פני 10,000 מ"ר, שנחצב כולו מתוך סלע טבעי. על קירות האבן חקוקים יותר מ-5,000 שמות של קהילות יהודיות, שהיו עולם ומלואו עבור חבריה.
הקירות ממוקמים על פי המיקום הגיאוגרפי של הקהילות על מפת אירופה וצפון אפריקה, כך שהמבקרים יכולים לסייר בתוך מבוך הקהילות השונות. אל המיזם המרגש הזה חבר האיחוד האירופי, שיחד עם יד ושם החליטו להעלות במקום חיזיון אור-קולי, ששם זרקור על חיי היומיום של הקהילות הללו, ולספר בעזרתן את הערכים שהובילו את העם היהודי מאז הגלות וחורבן בית שני, ועד ערב מלחמת העולם השנייה. התרומה הנוכחית של האיחוד האירופי היא חלק משורה ארוכה של יוזמות, תכניות ותרומות לטובת מיגור האנטישמיות באירופה והנצחת ההיסטוריה של השואה בהיבט האירופאי.
3 צפייה בגלריה
יד ושם בקעת הקהילות
יד ושם בקעת הקהילות
(צילום: יד ושם)
"הזינוק חסר התקדים באירועים אנטישמיים שראינו בכל רחבי אירופה מזכיר לנו את התקופה האפלה ביותר בהיסטוריה שלנו", אומרת נציבת האיחוד האירופי, אורסולה פון דר ליין. "מה ששונה עכשיו הוא שכולנו עומדים לצד הקהילות היהודיות. אין מקום לשנאה אנטישמית, במיוחד באירופה. ואין הצדקה לאנטישמיות. עלינו לזכור איך הכל התחיל: אנטישמיות ושנאה הובילו לשואה. חובתנו כאירופאים, לבנות איחוד אירופי נקי מאנטישמיות ומכל צורה של גזענות ואפליה. 'לעולם לא עוד' הופך רלוונטי מתמיד בימים אלו." פון דר ליין מוסיפה כי בעקבות התקפות הטרור הנתעבות של חמאס נגד ישראל ב-7 באוקטובר 2023, הנצחת השואה קיבלה משמעות חדשה." יהודי אירופה חיים שוב בפחד", היא מסבירה, "אף הורה לא צריך לפחד לשלוח את ילדיו לבית הספר. יהודים סובלים מבריונות, מטרידים ומותקפים ברחוב, בבית הספר ובאוניברסיטה. בתי כנסת הושחתו, בתי קברות יהודיים חוללו".
עבור פון דר ליין, אי אפשר לספר את הסיפור של אירופה מבלי לספר את הסיפור על העם היהודי. "החיים באירופה לא היו אותו דבר ללא התרבות היהודית", היא פוסקת. "הנאצים ניסו למחוק את הכל. הם רצחו שישה מיליון יהודים, הטרגדיה הגדולה בהיסטוריה של האנושות. חובה עלינו לספר את סיפור השואה".
3 צפייה בגלריה
יד ושם בקעת הקהילות
יד ושם בקעת הקהילות
(צילום: יד ושם)
"אנחנו רוצים לספר לא רק איך איבדנו, אלא גם מי ומה איבדנו"
המיקוד בקהילות ובתרבות שלהן הוא חלק מאג'נדה רחבה של יד ושם, שמבקש להראות כי השואה לא הייתה 'רק' רצח ורדיפה של היהודים בכל המדינות תחת הכיבוש הגרמנים ובני בריתם. "הייתה שם גם הכחדה והשמדה של אוצרות ורוח ותרבות של מבנים חברתיים", אומרת ענבל קויתי-בן דב, מנהלת אגף קשרי קהל ותרבות, ומנהלת פרויקט הקמת החיזיון האור-קולי של בקעת הקהילות. כתוצאה מכך, הגיעו ראשי יד ושם למסקנה שחייבים להשלים את הסיפור של העם היהודי. "מי שמגיע ליד ושם מצפה לשמוע על השואה והגבורה. רצינו לספר לא רק איך איבדנו, אלא גם את מי ומה איבדנו", מציינת קויתי-בן דב,. "הקהילה היא הבסיס ומה שהיה לפני שלב ההשמדה. ישראלים רבים לא יודעים מספיק על הקהילות שהיו שם לפני מלחמת העולם השנייה, כך שנוצר רצון לייצג ולבטא את התקופה הזו, בקמפוס הגדול בעולם שמתאר את תולדות העם היהודי. הקהילות הן פרק דרמטי וחשוב בכך. למעשה יש לנו 4.9 מיליון שמות של יהודים שנספו בשואה, אך אנחנו עדיין מדברים על 6 מיליון – הסיבה היא שישנם אזורים בהם חוסלו קהילות שלמות ואין מי שיספר את סיפורן. חובה לשמר את הזיכרון האנושי-תרבותי של הקהילות, גם אם אין לנו את השמות של חברי הקהילה".
החזון של המיזם החדש הוא אם כך להציג למבקרים את הסיפור השלם. "היהודים כבר לא מוצגים רק בתור קורבן, אלא בתור בעלי עולמות תוכן, תרבות ואמונה", מוסיפה קויתי-בן דב,. "אחרי הכל, קהילה היא מושג מפתח בתולדות העם היהודי. אין ספק שהעם היהודי הפגין סולידריות, הקפיד על חברותא, והחיים המשותפים לא רק שמרו עליו אלא גם אפשרו לו להתפתח בתפוצות".
3 צפייה בגלריה
יד ושם בקעת הקהילות
יד ושם בקעת הקהילות
(צילום: יד ושם)
חוויה עוטפת וצבעונית שמקימה לתחייה פרק חשוב בהיסטוריה של העם היהודי
מלאכת התיעוד המרשימה של הפרויקט, התאפשרה הודות לתמיכה המשמעותית של האיחוד האירופי בשווי של 10 מיליון אירו. צוות מיוחד של תחקירנים, שכולל היסטוריונים ואנשי וידאו, הפך כל אבן ברחבי העולם, כדי למצוא כמה שיותר סרטונים, צילומים ורשמים חווייתיים של העולם היהודי כפי שהיה. "החיזיון עצמו עשוי בטכניקת Video Mapping על כל הקירות שעוטפים את החצר המקורית - הכל כדי להפוך את סיפור הקהילות היהודיות לסיפור חווייתי ונושם, סיפור שאפשר להזדהות איתו", ממשיכה קויתי-בן דב. "הפרויקט מוקם בחצר המרכזית של בקעת הקהילות, אותה משפצים בימים אלו כך שתוכל להכיל כמות גדולה של צופים. הרבה דברים שאנחנו מכירים מעצמנו היום היו קיימים בעולם היהודי שלפני המלחמה. גם היום, אחרי הקמתה של מדינת ישראל, יש חיפוש של קהילה והשתייכות".
בשיתוף האיחוד האירופי
פורסם לראשונה: 09:30, 30.01.24