ילדים מנופפים בדגלונים, בבגדים קצרים, ברחובות תל אביב – לכבוד הרב הראשי של העיר: תמונות נדירות בצבע מציגות את טקס ההכתרה החגיגי של הרב עובדיה יוסף לרבה הראשי של תל אביב-יפו, אי אז בשנת 1969. כמה שנים לאחר מכן הוא התמנה לראשון לציון – הרב הראשי לישראל – ולימים היה למנהיג הרוחני של תנועת ש"ס.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
איציק סודרי, שהיה דובר תנועת ש"ס, בן משפחתו של הרב עובדיה המנוח ומקורב אליו, התראיין לאולפן ynet בנוגע לתיעוד הנדיר. "התמונות האלה לא זרות לי, אבל הן היו מוכרות לי בשחור-לבן", אמר סודרי. "אלה תמונות של ההכתרה, כשהרב הוכתר לרב הראשי של תל אביב-יפו, לצד הרב שלמה גורן ז"ל. הוא נבחר כמה חודשים לפני כן, אבל לקח זמן עד שנערכו וקיימו את טקס ההכתרה. כמובן, זה טקס מרשים שלא קיים היום".

"מה שמפתיע, אם תשימו לב בתמונות, הוא שגם מלבישים אותו בבגדי ראשון לציון, שזה גם משהו שאנחנו לא רגילים לראות היום ביחס לתפקיד הרב הראשי לתל אביב-יפו", הוא ציין. "הצבעים בהחלט נותנים איזושהי חיות ויופי לכל הטקס המרשים הזה. אני אומר את זה בתוך השמחה והיופי, אבל יש גם קצת עצב, שאני כבר לא רואה כבוד כזה שנעשה לרבנים".
"היום אנחנו לא רואים טקסים כאלה מרשימים לכבוד רבנים, וחבל. בטקס של הכתרת הראשון לציון, הרב הראשי לישראל, אנחנו כן רואים – אבל שוב, האירוע הוא יותר סביב רבנים, ורואים פחות ילדים, פחות ציבור. רואים יותר סגל א' של הרבנים", המשיך סודרי.
לדברי סודרי, "היופי אצל הרב עובדיה, הייחודיות שלו, זה שהוא באמת עבר איזשהו מסלול ישראלי, וזה מה שתרם לנגישות שלו וגם לרגישות שלו בכל מה שקשור להלכה. הוא התחיל כדיין בפתח תקווה, והוא נפגש עם המקרים הכי קשים של החברה הישראלית. אם זה הנושא של עגונות, ואם אלה נושאים אחרים. אחרי זה, כרב הראשי של תל אביב-יפו, הוא נפגש עם החברה הישראלית החילונית, והשתתף בכל הטקסים הרשמיים של מדינת ישראל – ביום העצמאות, יום הזיכרון לחללי צה"ל, יום השואה וכל טקס רשמי ישראלי וציוני.
"כשהוא הגיע גם לתפקיד הראשון לציון אחרי זה, הוא לקח איתו את כל המקומות האלה, ולכן כשהוא הגיע לסוגיות מורכבות כמו יהודי אתיופיה וכמו העגונות במלחמת יום כיפור, הוא הביא את הניסיון והרקע שלו, עם הנגישות וההיכרות עם החברה הישראלית. זה לא מישהו שצמח מתוך ישיבה חרדית ישר לתפקיד ממלכתי רבני, אלא אחד שממש עבר מסלול ישראלי במובן הזה".
"הרב עובדיה הביא איתו את החרדיות, את ההלכתיות, את הידע הרחב, את הגאונות העצומה והשליטה המוחלטת שלו בכל היהדות והפסיקה, אבל עם זאת – גם את הישראליות, את הציונות ואת ההבנה של מורכבות החברה הישראלית", הוא מדגיש. "הוא הביא הכול לתוך ההלכה וידע לטפל בכל הנקודות הרגישות האלה בצורה הטובה ביותר. לכן הוא נחשב גם פוסק שהעיקרון שלו היה 'כוח דהיתרא עדיף' – כלומר הכוח להתיר, לחפש איפה אפשר להתיר".
בהמשך נשאל סודרי באולפן על התפטרותו של יו"ר ש"ס אריה דרעי מהכנסת והודאתו בעבירות מס במסגרת הסדר טיעון. צפו בריאיון המלא איתו בסרטון למעלה.