גם בימי הלחימה ברצועת עזה, העלייה לארץ לא נפסקת: מאז 7 באוקטובר הגיעו לארץ יותר מ-3,000 עולים חדשים, בהם גם צעירים וצעירות שעומדים להתגייס לצה"ל. כך עולה מנתונים עדכניים של הסוכנות היהודית.
המצב המשתנה בעולם וגלי האנטישמיות הביאו גם לעלייה בהתעניינות של יהודים בעולם לגבי האפשרות להגר לישראל. על פי נתונים של הסוכנות, מאז מתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל חל זינוק של כ-380% במספר האנשים שנפתחו להם תיקי עלייה מצרפת. במספרים מוחלטים מדובר על תיקי עלייה ליותר מ-1,360 נפשות, וזאת לעומת כ-280 בתקופה המקבילה אשתקד.
2 צפייה בגלריה
יריד עלייה בפריז
יריד עלייה בפריז
יריד עלייה בפריז. גלי אנטישמיות בצרפת
(צילום: הסוכנות היהודית)
גם בקהילות היהודיות הגדולות בצפון אמריקה נרשם גידול משמעותי בפתיחת תיקי עלייה. בארצות הברית נפתחו תיקי עלייה לכ-1,890 נפשות, גידול של 94% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בקנדה נרשם גידול של 147% עם פתיחת תיקים לכ-250 נפשות.
מנתוני ארגון "נפש בנפש" המטפל בעולים מצפון אמריקה, השבוע האחרון של שנת 2023 נחתם עם עלייתם לישראל של כ-200 עולים חדשים מאזור זה. עוד עולה מניתוח הנתונים כי מחצית מהמועמדים לעלייה ציינו בטופסי הבקשה שלהם כי הסיבה העיקרית לעלייתם היא "ציונות", בעוד נושא האנטישמיות תופס מקום שולי ונמצא כרלוונטי רק בפחות מ-6% מכלל הבקשות.
מייסד-שותף ויו"ר "נפש בנפש", טוני גלברט, אומר כי "מדובר ביהודים שתכננו את המהלך בשנה האחרונה ולא רק שהמלחמה לא גרמה להם לבטל את התוכניות, היא אף העצימה את הדחיפות להגיע ארצה, מתוך תחושת שייכות וסולידריות לעם ישראל. לאור הזינוק בפתיחת תיקי עלייה, אנחנו נכנסים אל 2024 עם אופטימיות זהירה, ויחד עם שותפינו נמצאים בהיערכות גבוהה לקליטת כל עולָה ועולֶה שיבחרו במדינת ישראל כביתם".

הפגנות פרו-פלסטיניות משפיעות

במקביל לזינוק בפתיחת תיקי עלייה, באמצע חודש דצמבר נערכה בצרפת סדרה של ירידי עלייה ביוזמת משרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית, בשיתוף עם אופק ישראלי, שבהם נציגים מישראל הציגו בפני יהודים שמתעניינים בעלייה מידע עדכני על ישראל במגוון תחומים.
הירידים נערכו בערים פריז, מרסיי וליון ולראשונה זה שנים נשבר בהם שיא של משתתפים וביקרו בהם קהלים חדשים. ליריד בפריז הגיעו כ-500 משפחות, במרסיי ביקרו 120 משפחות ובליון כ-80 משפחות. הרוב המכריע של המבקרים בירידים הם קהלים חדשים שמתעניינים כעת בעלייה, שלא פתחו בעבר תיק עלייה או היו בפעילויות אחרות של הסוכנות היהודית. בירידים בלט גם אחוז הצעירים בגילי 35-18 שהתעניינו בנושא וגם זוגות צעירים עם ילדים. ביריד בליון נרשמו מספר תקריות אנטי-ישראליות שבמהלכן הפגינו פעילים פרו-פלסטינים מחוץ לאולם ועוד לפני תחילת הכנס רוססו כתובות גרפיטי נגד ישראל.
ההתעניינות הגוברת בעלייה לישראל באה על רקע גלי אנטישמיות ושחיקה בביטחון האישי של יהודים ברחבי העולם. מאז תחילת הלחימה נרשמה עלייה חדה במספר התקריות האנטי-ישראליות בעולם, ובקהילות רבות הגבירו את מעגלי האבטחה במוסדות היהודיים. גם האווירה בקמפוסים בארה"ב ובאירופה משפיעה, וההפגנות הפרו-פלסטיניות במדינות רבות משפיעות על מעמדן של הקהילות היהודיות ועל הרצון לבדוק אפשרויות לעלות לארץ.
יו"ר הסוכנות היהודית, אלוף במיל' דורון אלמוג: "עלייה לישראל בזמנים אלו מהווה ביטוי נוסף לשותפות של יהדות התפוצות בבניית מדינת ישראל ותקומתה. אני מברך כל אחת ואחד מן העולים שבונים את ביתם בישראל בימים אלו וקורא לכולנו לקלוט אותם כאן באהבה ובזרועות פתוחות. הסוכנות היהודית תמשיך לפעול, ביחד עם שותפיה בארץ וברחבי העולם, לחיזוק חוסנה של החברה הישראלית כולה".
שר העלייה והקליטה, אופיר סופר, אמר כי "עלייתם של יהודים רבים לישראל בעת מלחמת חרבות ברזל והקפיצה האדירה בפתיחת תיקי העלייה הן מעשה ציוני חשוב, מתן רוח גבית לחיזוק המורל ועמידתנו האיתנה, והבעת סולידריות עם המדינה. אנחנו סבורים כי השתלבות מיטבית של העולים תתרום רבות לחברה הישראלית ותסייע למדינה בצמיחה הכלכלית".