זיגמונד רוטנברג היה ילד בן שמונה בתקופת השואה, וניצל מהתופת בידי כמרים בלגים. אחרי המלחמה הוא עבר לחיות בפלורידה, שם הקים משפחה. לפני ארבע שנים נפטר. נכדתו, אמילי, הגיעה באחרונה לביקור משפחתי בארץ וסיירה בין השאר במוזיאון ידידי ישראל בירושלים. בצירוף מקרים מצמרר, תמונתו של סבה הוקרנה על כף ידה במיצג אינטראקטיבי שעוסק בניצולים.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
אמילי רוטנברג הגיעה לישראל לפני כשבועיים להשתתף בחתונת בן משפחה של בן זוגה. השניים החליטו שערב נסיעתם בחזרה לארה"ב, יבקרו בירושלים. מוזיאון ידידי ישראל בעיר משמש מרכז היסטורי שבאמצעות טכנולוגיות מתקדמות נותן במה לסיפורי הגבורה והחסד של לא-יהודים שפעלו למען יהודים בתקופות שונות בהיסטוריה, כולל השואה.
קראו עוד בערוץ היהדות:
במהלך הסיור נכנסה אמילי לחדר "אורות בחשיכה", שבו מסופר על נוצרים שפעלו להציל יהודים בשואה. המבקרים מתבקשים להביט על 23 קרני אור ש"נופלות" מהתקרה על 23 מקומות הישיבה במקום, ובהן תמונות של ניצולים ששרדו בזכות נוצרים. אמילי נדהמה לגלות שעל כף ידה, באותה קרן אור שהוקרנה מהתקרה, מופיעה דמותו של סבה, זיגמונד, והיא פרצה בבכי מהתרגשות. באותו חדר מיוחד יש כאמור 23 אלומות אור, כאשר בכל מושב שבו יושב המבקר מוקרנת תמונה של ניצול שואה אחד. אמילי הייתה צריכה לשבת בדיוק במקום שבו ישבה כדי לראות את סבה.
3 צפייה בגלריה
דמותו של הסב, זיגמונד רוטנברג, על כף ידה של אמילי
דמותו של הסב, זיגמונד רוטנברג, על כף ידה של אמילי
דמותו של הסב, זיגמונד רוטנברג, מוקרנת על כף ידה של אמילי
3 צפייה בגלריה
אמילי רוטנברג וסבה, זיגמונד רוטנברג ז"ל
אמילי רוטנברג וסבה, זיגמונד רוטנברג ז"ל
אמילי רוטנברג וסבה, זיגמונד רוטנברג ז"ל
"לא העליתי בדעתי שאראה את סבא במוזיאון ידידי ישראל", אמילי מספרת, "הרגשתי כאילו משהו או מישהו כיוון אותי ביום הזה למקום הספציפי הזה, כדי שאקבל דרישת שלום ממנו. הוא נפטר לפני ארבע שנים מסרטן. היינו מאוד קרובים. אני כל כך מתגעגעת אליו. זה צירוף מקרים לא הגיוני. ממש כמו נס. אני לא מתעסקת בעולם שאחרי, אבל כל אחד יגיד שזה באמת צירוף מקרים מאוד-מאוד ייחודי".
הנכדה מספרת כי בשנת 1980 הכיר מוזיאון יד ושם בכמרים יוסף, לואי והוברט סליס כחסידי אומות העולם. "כל חיי שמעתי את סבי מספר על משפחת הכמרים הנוצרים שהצילה אותו בשואה בבלגיה", היא אומרת, "מדובר בשלושה אחים, כולם כמרים, שהסתירו אותו ואת בני משפחתו במשך שנים וממש הפכו למשפחה".
3 צפייה בגלריה
תמונתו של זיגמונד רוטנברג במוזיאון ידידי ישראל בירושלים
תמונתו של זיגמונד רוטנברג במוזיאון ידידי ישראל בירושלים
תמונתו של זיגמונד רוטנברג במיצג במוזיאון ידידי ישראל בירושלים